У вересні паливні компанії імпортували 52,2 тис. т скрапленого газу (1,74 тис. т на добу), що в 2,3 раза менше за рекордний серпень і на 41% — за аналогічний період 2023 року. Як свідчать дані Консалтингової групи «А-95», це одні з найменших обсягів постачання продукту з червня 2022 року.
Суттєве зниження постачань обумовлене рекордно великими обсягами відвантажень у серпні на тлі підготовки до нових акцизних ставок, які набули чинності 1 вересня.
У перші 7 днів вересня трейдери відвантажили рекордно низький обсяг газу — 0,72 тис. т, який є найнижчим показником із травня 2022 року. У процесі вимивання серпневих залишків постачання зростали й уже останнього тижня місяця становили 2,33 тис. т добових.
Загалом за два місяці було імпортовано 176,2 тис. т продукту, з яких 70% — це серпневий ресурс, 30% — вересневий. Цих обсягів було більш ніж достатньо, щоб задовольнити потреби ринку протягом двох місяців.
Крім того, на кількість пропозицій газу вплинув і низький попит. За підрахунками роздрібних мереж проливи знизилися на 5-7%.
Через профіцит ресурсу і наявність дешевшого газу у вересні внутрішні ціни на продукт були нижчими за закупівельні.
- ціну вказано з доставкою до Києва з урахуванням вартості транспортування на рівні 45 грн/км по країні й 52 грн/км — комерційний тариф
Найбільше просіли — у 4,8 раза, до 7,2 тис. т — обсяги постачання газу залізничним транспортом. Його частка у загальному імпорті ресурсу знизилася з 28% у серпні до 14% у вересні. Порівняно з аналогічним періодом 2023 року відвантаження зменшилися в 3,5 раза.
«Газ залізницею виходить дорогим. У кінці вересня ціна на нього на польсько-українському кордоні становила $790-825. Така вартість непрохідна для ринку», — зазначив один із трейдерів.
Обсяги автомобільних партій знизилися на 47%, до 27,1 тис. т, або майже 48 газовозів на добу. Але їхня частка у загальному імпорті зросла з 42% до 52%.
Основною країною відправлення продукту за 29 днів вересня стала Польща, відвантаження з якої становило близько 14,4 тис. т, що вдвічі менше, ніж місяцем раніше.
Перше місце у постачанні газу з цього напрямку розділили AmeriGas Polska і Bialchem Group, з терміналів яких було відвантажено по 3,1 тис. т газу. На третьому місці — Pakar Jacek (2,6 тис. т), який підозрюється у постачанні росгазу через низьку ціну.
Більш суттєвим було зниження відвантажень з Румунії: у 3,2 раза, до 12,1 тис. т. Основні обсяги — 44% від загального імпорту з цього напрямку — було відвантажено з Unicom Oil Terminal: 3,9 тис. т, що майже у 4 рази менше, ніж у серпні.
Попри динаміку зниження постачань із різних базисів відвантаження з OMV Petrom, імпорт, навпаки, збільшився за 29 днів вересня на 60% порівняно з серпнем і становив 3,2 тис. т газу. Учасники українського ринку все більше цікавляться газом виробництва OMV Petrom, а назва компанії все частіше згадується під час спілкування.
Постачання з країн Балтії знизилися в 1,7 раза, до 0,30 тис. т добових. Однією з причин стало зменшення пропозицій з боку литовського виробника Orlen Lietuva. У жовтні імпорт з цього напрямку теж буде обмежений через ремонт на Мажейкяйському НПЗ. «Литовський виробник повідомив, що у жовтні газу не буде», — зазначив один із трейдерів.
За неповний вересень відбулися зміни у трійці лідерів з постачання газу. Якщо у серпні перше місце посіла компанія «Вігазтрейд», то минулого місяця — «БРСМ-Нафта», імпортувавши за 29 днів вересня 6,5 тис. т газу завдяки своєму флоту. На другому і третьому відповідно ОККО і «Данкор Трейд», які відвантажили 4,8 тис. т ресурсу кожен (у серпні ці місця розділяли «БРСМ» і «Надєжда»).
За 1-29 вересня перша трійка імпортерів відвантажила 34% загального обсягу постачань, на ТОП-10 імпортерів припало 68%.
Коментарии
Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии
Войти