В начало

Ростемо: дизель дорожчає через зовнішній ринок

Починаючи з середини минулого тижня ціни на дизель пішли вгору під тиском зовнішнього ринку. Певного вайбу додало і наближення 1 жовтня, а саме початку санкційного періоду для порту «Констанца».

Як уже повідомляв enkorr, з 1 жовтня мінімум на 2 тижні дизельне пальне з Румунії буде підпадати під посилений митний контроль. Завдячувати румуни мають активним постачання індійського ресурсу, якого тільки в вересні у Констанцу приїхало близько 200 тис. т.

Попри статус румунського порту як найбільшого постачальника в Україну, більшість трейдерів вважає, що дефіциту не буде.

«Якби у нас не було переливу, то, можливо, санкції проти «Констанци» й призвели б до дефіциту дизпального. Все-таки майже 170 тис. т (у серпні — ek) — це обсяг, який важко оперативно замістити з інших напрямків, — зазначив засновник «Мартін Трейду» Володимир Порайко. — Але нинішній імпорт плюс обсяги з інших напрямків скасовують паливну кризу».

Він сумнівається, що постачання з порту у Констанці зупиняться повністю. «Все одно баржі будуть надходити, хоч і з затримками на лабораторні проби», — додав Порайко.

Наразі аналіз проб у більшості випадків займає близько 5 днів. Але прогнозується, що у разі часткового збереження імпорту з Румунії навантаження на акредитовані лабораторії збільшиться, що призведе до більш тривалого очікування результатів.

«У країні тільки дві лабораторії, дослідження яких бере до уваги митниця. У разі надходження пального з Румунії навантаження на них збільшиться. А це додаткові витрати на простої й великі безпекові ризики», — зазначив один з імпортерів.

Хоча проблем з наповненістю ринку не повинно бути, але на цінах це все ж таки позначиться. Передовсім через зростання вартості фрахту суден з $33-35/т до $42/т на тлі високого попиту.

Якщо припустити, що постачання з Румунії повністю зупиняться, то для збереження, наприклад, вересневих обсягів (з урахуванням динаміки 21 днів за місяць це близько 134 тис. т) на тиждень потрібно буде в середньому додаткових 6 човнів-шеститисячників, які курсуватимуть щотижня.

«На споті рідко коли можна знайти судно, тому зараз контрактують на місяць вперед. А позаяк усі розуміють, що як мінімум потрібно буде вивозити Грецію, попит виріс. І як наслідок, судновласники й підняли ціни», — розповів один із морських імпортерів.

Водночас премії на грецьке пальне зросли помірно: з $23-27/т до $23-28/т на FOB Med.

«Ми майже за вересневими преміями законтрактували жовтень. Наш ринок і так преміальний для греків, тому вони сильно і не підіймали ціни», — зазначили в одній із компаній.

Санкції проти Румунії торкнуться і заходу, оскільки під проби потрапляють і залізничні постачання. За 21 день вересня залізницею звідти було імпортовано 12% (21,3 тис. т) загального обсягу вагонами-цистернами.

Замістити це можна було б з Польщі й Литви, але ORLEN Lietuva з жовтня стає на ремонт. Зі слів низки трейдерів, в цей період залізничних постачань з литовського заводу не буде, а автопартії будуть суттєво обмежені. У середньому з січня по серпень загальний імпорт дизелю з ORLEN Lietuva становив 45,1 тис. т в місяць, з яких 34% — залізницею (15,2 тис. т).

Але і тут трейдери не прогнозують дефіциту, хоч і кажуть про зростання ціни. «Вересневі залишки плюс постачання з Польщі й інших напрямків: буде важко, але дефіциту не буде», — поділився думкою один із західних трейдерів.

Частково нівелювати прогнозоване здорожчання ресурсу можуть європейські котирування, але поки ф’ючерси на газойль на Лондонській біржі зберігають висхідний тренд, закрившись на позначці $725/т (максимум з третьої декади липня).

Загалом з 19 по 25 вересня ціни на зовнішньому ринку в середньому додали $27/т, або 1,12 грн/л. Водночас, згідно з моніторингом Консалтингової групи «А-95», середня вартість дизельного пального в країні за 19-26 вересня зросла на 0,58 грн/л, до 48,09 грн/л.

26 вересня впродовж дня ціни на півдні коливалися у межах 45,50-46,20 грн/л. Водночас, зі слів імпортерів, у першій половині дня «БРСМ-Нафта» вийшла на ринок з нижчою пропозицією (44,8-45,3 грн/л), швидко продавши залишок ресурсу.

Закриття Суліни через погодні умови відтермінувало надходження пального у низки імпортерів, але, як кажуть споживачі, ресурсу і без цього вистачає.

На заході ціни на залізничний ресурс стартували від 46,50 грн/л (у Волинській і Львівській областях). За 46,50-46,70 грн/л пропонувала пальне ЗПЕК. У непрямих трейдерів вартість становила 46,70-47 грн/л.

Ціни на словацький ресурс варіювалися в межах 46,90-47,40 грн/л. Верхня межа належала прямим імпортерам — «Люкс Країні», «АТ Енерго Трейду», нижня — «Дюваль компані» (46,90 грн/л).

У Чернівецькій області дизель можна було купити за 47-48,40 грн/л. Близько 47 грн/л у порядку зростання торгували «Ойл Старт», «Дюваль компані», «Мартін Трейд», «АТ Енерго Трейд».

Деякі імпортери на заході не стали фіксувати ціну. Наприклад, УНТК, який через ріст котирувань узгоджував вартість у конкретну мить.

Та якщо трейдери на півдні казали про непоганий попит, на заході — навпаки.

«Сьогодні (26 вересня — ek) продажі досить слабкі. Вартість збільшується, тому беруть неохоче. Але вони не розуміють, що найближчим часом навряд чи буде нижче», — розповів один зі співрозмовників.

***

У першій половині жовтня трейдерам доведеться скласти ще один іспит — працювати без Румунії з Литвою. Але розгалужена структура постачань, яка вже неодноразово показувала свою ефективність, і цього разу здатна зарадити паливному колапсу. Якщо гуртовий ринок трохи додасть, роздрібні споживачі навряд чи відчують зміну через досить непоганий запас маржі.

Печать

Коментарии

Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии

Войти