Починаючи з середини минулого тижня ціни на дизель пішли вгору під тиском зовнішнього ринку. Певного вайбу додало і наближення 1 жовтня, а саме початку санкційного періоду для порту «Констанца».
Як уже повідомляв enkorr, з 1 жовтня мінімум на 2 тижні дизельне пальне з Румунії буде підпадати під посилений митний контроль. Завдячувати румуни мають активним постачання індійського ресурсу, якого тільки в вересні у Констанцу приїхало близько 200 тис. т.
Попри статус румунського порту як найбільшого постачальника в Україну, більшість трейдерів вважає, що дефіциту не буде.
«Якби у нас не було переливу, то, можливо, санкції проти «Констанци» й призвели б до дефіциту дизпального. Все-таки майже 170 тис. т (у серпні — ek) — це обсяг, який важко оперативно замістити з інших напрямків, — зазначив засновник «Мартін Трейду» Володимир Порайко. — Але нинішній імпорт плюс обсяги з інших напрямків скасовують паливну кризу».
Він сумнівається, що постачання з порту у Констанці зупиняться повністю. «Все одно баржі будуть надходити, хоч і з затримками на лабораторні проби», — додав Порайко.
Наразі аналіз проб у більшості випадків займає близько 5 днів. Але прогнозується, що у разі часткового збереження імпорту з Румунії навантаження на акредитовані лабораторії збільшиться, що призведе до більш тривалого очікування результатів.
«У країні тільки дві лабораторії, дослідження яких бере до уваги митниця. У разі надходження пального з Румунії навантаження на них збільшиться. А це додаткові витрати на простої й великі безпекові ризики», — зазначив один з імпортерів.
Хоча проблем з наповненістю ринку не повинно бути, але на цінах це все ж таки позначиться. Передовсім через зростання вартості фрахту суден з $33-35/т до $42/т на тлі високого попиту.
Якщо припустити, що постачання з Румунії повністю зупиняться, то для збереження, наприклад, вересневих обсягів (з урахуванням динаміки 21 днів за місяць це близько 134 тис. т) на тиждень потрібно буде в середньому додаткових 6 човнів-шеститисячників, які курсуватимуть щотижня.
«На споті рідко коли можна знайти судно, тому зараз контрактують на місяць вперед. А позаяк усі розуміють, що як мінімум потрібно буде вивозити Грецію, попит виріс. І як наслідок, судновласники й підняли ціни», — розповів один із морських імпортерів.
Водночас премії на грецьке пальне зросли помірно: з $23-27/т до $23-28/т на FOB Med.
«Ми майже за вересневими преміями законтрактували жовтень. Наш ринок і так преміальний для греків, тому вони сильно і не підіймали ціни», — зазначили в одній із компаній.
Санкції проти Румунії торкнуться і заходу, оскільки під проби потрапляють і залізничні постачання. За 21 день вересня залізницею звідти було імпортовано 12% (21,3 тис. т) загального обсягу вагонами-цистернами.
Замістити це можна було б з Польщі й Литви, але ORLEN Lietuva з жовтня стає на ремонт. Зі слів низки трейдерів, в цей період залізничних постачань з литовського заводу не буде, а автопартії будуть суттєво обмежені. У середньому з січня по серпень загальний імпорт дизелю з ORLEN Lietuva становив 45,1 тис. т в місяць, з яких 34% — залізницею (15,2 тис. т).
Але і тут трейдери не прогнозують дефіциту, хоч і кажуть про зростання ціни. «Вересневі залишки плюс постачання з Польщі й інших напрямків: буде важко, але дефіциту не буде», — поділився думкою один із західних трейдерів.
Частково нівелювати прогнозоване здорожчання ресурсу можуть європейські котирування, але поки ф’ючерси на газойль на Лондонській біржі зберігають висхідний тренд, закрившись на позначці $725/т (максимум з третьої декади липня).
Загалом з 19 по 25 вересня ціни на зовнішньому ринку в середньому додали $27/т, або 1,12 грн/л. Водночас, згідно з моніторингом Консалтингової групи «А-95», середня вартість дизельного пального в країні за 19-26 вересня зросла на 0,58 грн/л, до 48,09 грн/л.
26 вересня впродовж дня ціни на півдні коливалися у межах 45,50-46,20 грн/л. Водночас, зі слів імпортерів, у першій половині дня «БРСМ-Нафта» вийшла на ринок з нижчою пропозицією (44,8-45,3 грн/л), швидко продавши залишок ресурсу.
Закриття Суліни через погодні умови відтермінувало надходження пального у низки імпортерів, але, як кажуть споживачі, ресурсу і без цього вистачає.
На заході ціни на залізничний ресурс стартували від 46,50 грн/л (у Волинській і Львівській областях). За 46,50-46,70 грн/л пропонувала пальне ЗПЕК. У непрямих трейдерів вартість становила 46,70-47 грн/л.
Ціни на словацький ресурс варіювалися в межах 46,90-47,40 грн/л. Верхня межа належала прямим імпортерам — «Люкс Країні», «АТ Енерго Трейду», нижня — «Дюваль компані» (46,90 грн/л).
У Чернівецькій області дизель можна було купити за 47-48,40 грн/л. Близько 47 грн/л у порядку зростання торгували «Ойл Старт», «Дюваль компані», «Мартін Трейд», «АТ Енерго Трейд».
Деякі імпортери на заході не стали фіксувати ціну. Наприклад, УНТК, який через ріст котирувань узгоджував вартість у конкретну мить.
Та якщо трейдери на півдні казали про непоганий попит, на заході — навпаки.
«Сьогодні (26 вересня — ek) продажі досить слабкі. Вартість збільшується, тому беруть неохоче. Але вони не розуміють, що найближчим часом навряд чи буде нижче», — розповів один зі співрозмовників.
***
У першій половині жовтня трейдерам доведеться скласти ще один іспит — працювати без Румунії з Литвою. Але розгалужена структура постачань, яка вже неодноразово показувала свою ефективність, і цього разу здатна зарадити паливному колапсу. Якщо гуртовий ринок трохи додасть, роздрібні споживачі навряд чи відчують зміну через досить непоганий запас маржі.
Коментарии
Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии
Войти