Дефіцит нафтопродуктів в Україні, що виник унаслідок припинення постачань з росії й білорусі і зменшення власного виробництва, призвів до різких змін у напрямках експорту й імпорту дизпального, бензину і скрапленого газу в країнах Європи.
До березня 2022 року експортні продажі дизпального для польських компаній виконували балансуючу функцію, виробники й трейдери відвантажували надлишки продукту в сусідні країни під час виникнення профіциту на польському ринку. Протягом минулого року обсяги експортних постачань дизельного пального з Польщі склали лише 99 тис. тонн. 2022 роцкуситуація змінилася, за дев’ять місяців за межі Польщі було продано 809 тис. тонн продукту, що в 11 разів перевищує показник минулого року за той же відрізок часу.
Зростання експортних постачань стало можливим завдяки збільшенню обсягів виробництва дизельного пального на польських НПЗ. На заводах PKN Orlen поглибили переробку важких дистилятів, у результаті виробництво дизелю зросло на 8%, або на 776 тис. тонн, що співставно зі збільшенням обсягів експорту за дев’ять місяців (+736 тис. тонн). Проте слід зазначити, що Orlen не є основним експортером дизпального у Польщі, оскільки компанія володіє найбільшою у країні мережею АЗС. 2022 року, окрім Orlen, у переліку крупних експортерів були компанії Unimot, BP Polska, Arcturus, які постачали дизпальне, яке було вироблено у Німеччині, Нідерландах, Саудівській Аравії й росії.
Географія експортних постачань дизельного пального з Польщі
Польща споживає приблизно 1,5 млн тонн дизельного пального щомісяця, 2021 року обсяг його споживання в країні склав 18,5 млн тонн. Частка імпортного продукту в структурі споживання у 2021-2022 рр. була стабільною й складала 27%. Проте відмова кількох великих трейдерів співпрацювати з російськими й білоруськими виробниками нафтопродуктів через російську військову агресію і ризики впровадження вторинних санкцій сприяла диверсифікації постачань дизпального на ринок Польщі.
Упродовж 2022 року щомісячні обсяги постачань дизельного пального з росії до Польщі скоротилися майже втричі, а закупівлі білоруського продукту було припинено ще в серпні 2021 року. В результаті частка неросійського продукту в структурі імпорту збільшилася до 55%. Проте збільшилися обсяги постачань із німецьких заводів PCK і TotalEnergies, нідерландського BP, Saudi Aramco й мажейкяйського НПЗ Orlen.
Структура імпорту дизельного пального до Польщі
Тенденція зростання імпорту дизельного пального з країн Європи, Азіі й Близького Сходу, що спостерігалася протягом 2022 року, збережеться й наступного року. За півтора місяця набуває чинності заборона постачань нафтопродуктів російського виробництва у країни ЄС. Це означає, що польські компанії шукатимуть нові джерела дизельного пального на світовому ринку. З огляду на те, що територія Польщі є одним з основних каналів доставки палива в Україну, зміни торкнуться й українського ринку.
Коментарии
Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии
Войти