Витративши близько $10 млрд на створення так званого тіньового флоту, росія тепер перевозить його танкерами близько 70% нафти й нафтопродуктів. Це дозволяє їй практично уникати обмежень, пов'язаних із ціновою «стелею» на рівні $60 за барель. А західні санкції проти окремих танкерів та їхніх власників поки що недостатні, щоб стати новим ефективним заходом боротьби з російським експортом.
У червні 2024 року «тіньовий» флот перевозив 4,1 млн барелів на добу (б/д) проти 2,4 млн барелів роком раніше, пише Financial Times із посиланням на доповідь Київської школи економіки (КШЕ). Зростання становило майже 71%. Сира нафта наразі практично повністю (89%) доставляється старими танкерами (середній вік суден «тіньового» флоту – 18 років), нафтопродукти – на 38%.
Частину цих суден застраховано від розливу нафти російськими компаніями, про багатьох взагалі невідомо, чи мають страховки. КШЕ пропонує створити «безтіньові зони» в європейських водах і пускати в них тільки ті танкери, які можуть підтвердити наявність адекватного страхового покриття у разі розливу нафти. У нинішній ситуації «велика екологічна катастрофа — це лише питання часу», йдеться в доповіді.
За останні два роки у чотирьох танкерів «тіньового» флоту відмовляли двигуни, зокрема у Данських протоках і Дарданеллах, вказує FT, хоча поки це не призвело до розливів нафти.
З кінця 2023 року західні країни почали запроваджувати санкції проти окремих танкерів, а також їхніх власників та операторів. Такі санкції були дуже ефективними, оскільки судна надалі майже не наважувалися відновлювати перевезення, але поки ця кампанія занадто обмежена в масштабах, щоб підірвати роботу російського «тіньового» флоту, каже один з авторів доповіді КШЕ Бенджамін Хілгенсток.
Нафтові компанії рф свідомо використовують закордонних власників і операторів, щоб приховати свій зв'язок із придбаними для «тіньового» флоту суднами, зазначає Крейг Кеннеді, експерт із таких операцій з Гарвардського університету. Це значно ускладнює запровадження санкцій проти залучених організацій. За оцінкою Кеннеді, загалом російські компанії з 2022 року витратили понад $10 млрд на купівлю старих танкерів, фінансуючи угоди переважно коштом російських банків.
Коментарии
Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии
Войти