Після серії ударів українських безпілотників по найбільших нафтопереробних заводах (НПЗ) у росії дефіцит бензину продовжує посилюватися і вже охоплює центральні регіони країни. Про це повідомляє Reuters із посиланням на паливних трейдерів та учасників ринку.
Паливна криза, що почалася у серпні, зачепила щонайменше 20 регіонів — від Чукотки і Сахаліну до рязанської й самарської областей. Насамперед припиняють реалізацію бензину дрібні приватні мережі АЗС. На заправках нафтових компаній продажі тривають, але і там фіксуються локальні перебої з окремими видами пального.
Зі слів трейдерів, однією з причин стало те, що приватні АЗС через дорогі кредити не створили запасів і увійшли в сезон підвищеного попиту без резервів. Ситуація різко загострилася у серпні, коли щонайменше п’ять НПЗ зупинили виробництво через удари БпЛА. Загалом нафтова галузь втратила 17% потужностей з переробки.
«Ситуація з бензином дуже погана і поки що продовжує погіршуватися», — зазначає одне з джерел Reuters. У вересні під атаки БпЛА потрапили ще чотири НПЗ — рязанський, саратовський, «новойл» в уфі та «кінеф» у ленінградській області. Останній був змушений зупинити головну установку перероблення і працюватиме на 75% потужності.
Найбільші нафтові компанії регулярно переносять терміни відвантаження бензину, намагаючись забезпечити власні АЗС. «Це мій бензин, який я купив і оплатив на біржі, а вони вже півтора місяця не вивантажують», — скаржиться один із трейдерів. З його слів, компаніям вигідніше заплатити штраф у 5% за невиконання контракту, ніж відвантажувати пальне, і часто вони пропонують розірвати договори.
На сході Сибіру деякі АЗС припиняють реалізацію окремих продуктів, інші закриваються через відсутність пального або небажання працювати у збиток. Представник однієї з мереж розповів, що багато дрібних операторів просто не закуповують пальне: «Сенсу немає — дуже дорого, а в роздріб виходять мінуси».
Зупинили роботу АЗС на трасах у володимирській і білгородській областях. «Директор вирішив тимчасово закрити заправку, бо бензину немає. Ще одна АЗС закрилася в сусідньому селі, а на інших просто немає якогось виду пального. Мережеві всі працюють», — повідомила співробітниця однієї із закритих заправок.
За підсумками серпня виробництво пального в росії скоротилося приблизно на 5%. Нафтові компанії ввели в роботу неушкоджені потужності діючих НПЗ, щоб компенсувати простої на заводах, які постраждали від атак. Загалом минулого місяця простоювало 23% потужностей НПЗ — це 6,4 млн тонн, що стало історичним рекордом.
У відповідь уряд доручив компаніям розконсервувати резерви бензину, скоригувати графіки планових ремонтів заводів, а також почав вручну регулювати перевезення пального залізницею. Для стабілізації ситуації також продовжено заборону експорту пального ще на два місяці.
Коментарии
Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии
Войти