Здорожчання LPG на торгах Української енергетичної біржі прискорилося. Так, 1 листопада вартість окремих лотів сягнула 58 500 грн/т. Газ «Укргазвидобування» здорожчав порівняно з минулими торгами на 8 801 грн/т, до середніх 57 695 грн/т, «Укрнафти» – на 7 814 грн, до 56 011 грн/т.
Компанії реалізували 100% виставленого обсягу — 5 838 т.При цьому «Укрнафта» проводила аукціон за «кроткими» позиціями, тоді як на минулі торги виставлялися також довгі (місячні) об’єми. Таким чином обсяг виставленого ресурсу на цих торгах скоротився на 38%. «Укргазвидобування» ж не переглядало їх.
Про ажіотажний попит на аукціоні свідчить стрімке зростання цін: за дві години вартість газу на деяких базисах зросла майже на 9 000-10 000 грн/л.
Початкова ціна на ресурс «Укрнафти» становила 48 198 грн/т, однак протягом години вартість зросла до 51 000-52 000 грн/т. Далі здорожчання пришвидшилося — і ціна окремих лотів піднялася до 58 430 грн/т. Нагадаємо, на минулих торгах понад 1 500 тис. т ресурсу «Укрнафти» за 49 000 грн/т не знайшли покупця.
Аналогічним чином низка лотів «Укргазвидобування» зросла в ціні зі стартових 48 925 грн/т до 58 300 грн/т.
Гравці ринку відверто зізнаються, що не очікували такої динаміки і за день до торгів прогнозували зростання до 52 000- 53 000 грн/т. Серед трейдерів все частіше зустрічається думка, що ціни на аукціонах зростають неадекватно до реальної ситуації з постачаннями.
За даними Консалтингової групи «А-95», середній обсяг щоденного імпорту LPG в Україну у вересні становив 2,9 тис. т, тоді як у жовтні цей показник знизився до 2,6 тис. т. Тим часом кількість газовозів, що пройшли розмитнення у період 23- 29 жовтня, збільшилась на 13% порівняно з попереднім тижнем.
«57 тис., 58 тис. грн/т – такого точно ніхто не чекав. Імпорт їде. Хоч і повільно, але ж їде. Тим паче, починається низький сезон», — прокоментували ситуацію у великій паливній компанії, яка імпортує продукт, в основному, залізницею.
Як вважають деякі учасники торгів, ціну на аукціоні розігнали мережі, які увійшли у кризовий період із невдалим портфелем імпортних постачань і тепер зіткнулися з дефіцитом. Наприклад, з опитаних регіональних мереж майже ніхто не купував ресурс через його надмірно високу вартість. «На сьогоднішньому аукціоні ми не купували ресурс через його дорожнечу. Поки розраховуємо на запаси і сподіваємося на те, що доїде імпорт», — прокоментували в одній з невеликих компаній.
Звертає увагу той факт, що на аукціонах приватних видобувних компаній ціни зросли не так помітно, як у державних підприємств, і варіювалися в діапазоні від 47 тис. грн/т до 51 тис. грн/т і вище. Ймовірно, спокійна динаміка обумовлена відсутністю на торгах згаданих компаній, що відчувають ресурсний голод.
На тлі тривалих затримок газовозів на виїзді за кордон ситуацію підігрівають новини про можливе блокування з 3 листопада двох польських КПП. Наразі, за даними сервісу «єЧерга», черга на «Рава-Руська – Хребенне» і «Ягодин – Дорогуськ» становить 12 і 13 днів відповідно. Черги на південному кордоні збільшилися за тиждень з 7-15 днів до 11-16 днів. У разі страйку польських перевізників терміни на виїзд можуть збільшитися ще на декілька днів, вважають імпортери нафтопродуктів.
Коментарии
Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии
Войти