З початку тижня вартість дизельного пального зростала на тлі «акцизних» новин. Але у другій половині тижня зміни зовнішнього ринку разом із валютним курсом внесли свої корективи. Трейдери, які було пригальмували продажі позаминулого тижня, поновили його реалізацію. Споживачі почали активно закуповувати пальне, начитавшись новин про неминуче здорожчання. Вони точно нічого не втратять, а гуртовикові заробіток не завадить.
Усі опитані трейдери зазначають, що попит добре підігрівся акцизом, і чим ближче до 1 вересня, тим він кращий. Хоча вистачало на ринку й конспірології на кшталт «підпише – не підпише».
«Уже 29 серпня, а законопроєкт ще на підписі у президента», – таємничо зазначив один із трейдерів.
У другій половині тижня зовнішній ринок почав просідати, що позначилося на цінниках більшості імпортерів: вони зменшилися на 0,10-0,40 грн/л залежно від базису і компанії.
За день, з 27 по 28 серпня, європейські котирування в середньому знизилися на $15/т (або 0,62 грн/л), до $688-702/т залежно від напрямку.
Додав упевненості у здешевшанні й валютний курс. З 26 по 29 серпня, згідно з даними Мінфіну, гривня укріпилася відносно долара на 0,28 грн/$, до 41,14 грн/$.
Вплив цих двох чинників, з одного боку, і ймовірний акциз – з іншого – призвів до того, що 29 серпня ціна на дизель на півдні встановилася на рівні 41,20-42,10 грн/т. Але, зі слів трейдерів, були короткотривалі пропозиції й за 40,60-40,80 грн/т.
«Зараз такий демпінг – це радше виняток, ніж правило», – зазначив один із південних імпортерів.
Кажуть, за 41 грн/л пропонував дизель «Азарес», за 41,20 грн/л — «Єксон», але у більшості вартість стартувала з 41,50 грн/л.
Деякі споживачі південного ресурсу обурювались таким свавіллям гуртовиків.
«За нашими підрахунками, вхід сьогодні 39,80 грн/л. Націнка 1,5 грн/л, а то й більше!» – зазначив споживач, який, швидше за все, має великий калькулятор.
Трейдери намагалися виправдовуватись, мовляв, у серпні через черги на Констанці імпортери переплатили за демередж до $20/т залежно від умов фрахту.
На заході ціни коливалися у ширшому діапазоні: 42,18-44 грн/л. На нижній межі пропонував пальне «Нексен Ойл», трохи вище — за 42,30 грн/л — УНТК.
«Наразі ціни ще мають потенціал до зростання з урахуванням нових акцизних ставок. Якби ринок був збалансованим, то потенціал становив би біля $30/т, але в нашому разі — з надлишком пропозицій — маємо $10-15/т», – зазначив засновник «Мартін Трейду» Володимир Порайко.
Не планували, але повезли
Щодо постачання, то перед акцизом трейдери намагалися завезти трохи більше, хоча свого часу казали, що не планують нарощувати обсягів імпорту.
За 25 днів серпня середньодобовий імпорт дизельного пального становив 18,59 тис. т. Якщо цього тижня темпи відвантаження збережуться, то за місяць отримаємо 576 тис. т імпорту. Це на 7% більше, ніж у липні, а загалом серпень може стати найпродуктивнішим місяцем цього року. Швидше за все, могло б бути й більше, якби щільні ряди трейдерів не просапала податкова служба.
Наприкінці тижня гарно спрацювали імпортери з Румунії й Греції, збільшивши відвантаження на 14% і 33% відповідно, до 8,25 тис. т і 3,59 тис. т на добу.
Попри перебування портів Грузії у переліку «токсичних» терміналів, минулого тижня було розвантажено другу партію дизелю з цього напрямку. Загалом у серпні з Грузії було імпортовано 4,9 тис. т туркменського пального. Кажуть, що його закупівельна вартість уже враховує додаткові витрати при розмитненні в Україні, тому потихеньку їде.
Через західний кордон постачання дизелю зменшилося на 27%, до 7,32 тис. т на добу. З Польщі імпорт упав на 40%, до 4,22 тис. т (завдяки залізниці), з Литви — на 26%, до 1,11 тис. т.
Зазначимо, що цього місяця пропозиції залізничного ресурсу з литовського термінала «Моцкава» були обмежені через проведення реконструкції для збільшення його пропускної здатності. Тому залізничні відвантаження дизелю Orlen Lietuva в Україну відновилися лише 26 серпня (дата розмитнення – ek).
Але вже 29 серпня трейдери отримали листа від виробника з інформацією про те, що до жовтня буде припинено автомобільні відвантаження з цього термінала.
Зі слів імпортерів орленівського дизпального, наступного тижня вартість ресурсу Orlen Lietuva зросте на $9/т, до $755-773/т залежно від базису. Деякі українські компанії вже анонсували ціни на пальне литовського виробника з урахуванням акцизу і без з різницею у 2,10 грн/л.
Станом на другу половину дня 29 серпня ф’ючерси на газойль на лондонській біржі мали висхідну динаміку. Найімовірніше, найближчим часом ця динаміка позначиться й на цінах українських трейдерів.
- станом на 18:10 29 серпня.
Коментарии
Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии
Войти