В начало

Бани і протести: Польща втрачає позиції постачальника LPG в Україну

У березні українські компанії відвантажували на ринок країни у середньому на добу 2,37 тис. т скрапленого газу, що на 16% більше, ніж у лютому, і на 25% — за аналогічний період 2023 року. Про це свідчать дані Консалтингової групи «А-95».

Основним напрямком постачання ресурсу залишається захід, на долю якого в березні припало 58% від загального імпорту СВГ.

 

Минулого місяця доля Польщі у загальноукраїнському імпорті газу знизилася на 16%, до 27%. Цьому сприяло подальше блокування польськими фермерами кордону з Україною й нові загороджувальні заходи митниці, спрямовані на боротьбу з російським газом. «Ресурс із Barter не проходить перевірку митниці, тому ми законтрактували газ у тих, хто надає всі потрібні документи на партію», — зазначив один із трейдерів з центрального регіону.

Зауважимо, що в січні-лютому Barter був найбільшим експортером LPG в Україну. Але вже з другої половини березня постачання з терміналів компанії зійшли нанівець. 

Зазначали збільшення попиту від українських компаній на свій ресурс і польські трейдери, які працюють з європейським газом. «За два дні ми продали ледь не місячний обсяг газу. Зараз клієнти спочатку питають про наявність документів, а потім уже за ціну. Раніше було навпаки», — розповідали в Unimot у середині березня.

Водночас тривають постачання газу за ціною на 80-100$/т нижчою, ніж ціна на європейський ресурс, з базисів Pakar Jacek (Білосток), Gal Gaz (Галевіце) і Bialchem Group (Вулька-Добринська). Але, зі слів трейдерів, останній постачальник надає всі необхідні документи на газ, тому проблем з його розмитненням не виникає.

Попри складну ситуацію на польсько-українському кордоні, середньодобове відвантаження СВГ з країн Балтії минулого місяця збільшилося на 17%, до 0,27 тис. т. Попит на литовський газ зріс на тлі проблем із розмитненням ресурсу з деяких польських базисів, але обсяги його пропозицій були обмеженими. У березні на державному Orlen Lietuva проводився плановий ремонт, що вплинуло на обсяги відвантаження газу з Мажейкяйського НПЗ. 

«Загалом із Литви іноді можна перехопити кілька машин із газом, але не більше», — розповідав невеликий український імпортер наприкінці березня.

Обсяги, що випали з ринку у зв’язку з подіями на польському кордоні, було заміщено з південного напрямку, насамперед з Румунії.

«Проблеми з постачанням газу з заходу призвели до збільшення попиту на південний ресурс. Завантаження автомобільних і залізничних партій відбувалося у штатному режимі. У другій половині березня виникли проблеми з газом на дунайському терміналі внаслідок черг на Босфорі, але вони суттєво не вплинули на ринок», — зазначили в одній із паливних компаній.

Через блокування польсько-українського кордону імпортери продовжують нарощувати постачання цього виду пального залізничним транспортом.

На початку квітня страйк фермерів на польсько-українському кордоні триває. Пропускна спроможність двох працюючих прикордонних переходів «Краківець» і «Шегині» не справляється з напливом вантажівок. Згідно з даними сервісу «єЧерга», станом на 8 квітня час очікування в черзі становить 16 днів. Така ситуація сприятиме подальшому зменшенню постачань ресурсу газовозами і збільшенню — альтернативними видами транспорту.

Печать

Коментарии

Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии

Войти