В начало

Що дає та чого не дає зниження податків на пальне


Сергій Куюн, директор Консалтингової групи «А-95»

У середині березня уряд обнулив акцизний збір і знизив з 20% до 7% ПДВ на моторні палива. Діаграма ілюструє ефект цього рішення – на сьогодні маємо бензин дешевший від розрахункової ціни з податками на 13,34 грн/л, дизпальне – на 11,83 грн/л.

Без цього дизпальне сьогодні було б на стелі впритул до 50 грн/л.

За моїми оцінками, українські споживачі будуть економити більш ніж 4,5 млрд грн щомісяця.

Тепер поглянемо, що там на ринку. Адже вся ця економія відбудеться тільки за наявності пального як такого.

За розрахунками за формулою Мінекономіки, яку я використовував для зазначеної вище динаміки, середня собівартість постачання за останній місяць становить 30,22 і 34,53 грн/л відповідно для бензину А-95 і ДП. Водночас регульована ціна на АЗС – 33,53 і 37,43 грн/л.

Націнка становить 3,31 і 2,90 грн/л (нагадаю, у формулі Мінекономіки її зафіксовано на рівні 4,5 і 5 грн відповідно). Забираємо 2 грн/л витрат на реалізацію (зарплатня, енергоресурси, вторинна логістика тощо) й отримаємо розрахунковий чистий прибуток 1,31 і 0,9 грн/л.

На 1,65-1,8 грн/л є вищим заробіток на преміальних видах пального.

Треба зазначити, що цей розрахунок справедливий, по-перше, при постачанні залізничних партій, по-друге, з реалізацією у західних областях. Для східних, південних і центральних областей ще слід додати 1 грн/л транспортування бензовозом.

Проте важлива ремарка. Розрахунок вартості імпорту гіпотетичний, тому що фізично потрібних обсягів немає. Наразі імпорт розпочали головним чином три-чотири національні мережі, але в дуже обмежених обсягах.

Більш реальними для ринку центру, сходу й півдня є наявні гуртові пропозиції зі старих запасів за ціною 35 грн/л на бензин і 40-42 грн/л на ДП.

Тому в цих регіонах власник невеликої мережі отримує «гіпотетичний» нуль, а реально – мінус завдовжки 5-6 грн на літрі.

Дрібні й середні регіональні мережі змушені зупинятись, що призводить до швидкого спустошення станцій національних операторів, які теж не мають запасів пального і змушені запроваджувати додаткові обмеження. Буденним зараз є явище, коли за кеш пального немає, тільки для «силовиків», муніципалітету, корпоративних клієнтів (останнім теж почали вводити ліміти).

Ситуація різко погіршилась після зупинки Кременчуцького НПЗ і потребує оперативних дій з боку уряду. Поки все залишається як є, фактично зупинено контрактування нових обсягів, які через складну європейську логістику й українську бюрократію ідуть дуже повільно.

Печать

Коментарии

Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии

Войти