В начало

Ніхто не буде боротися с росгазом за нас


Артем Куюн, експерт Консалтингової групи «А-95»

Наприкінці квітня відвідав Forum Paliw Gazowych, який відбувся у Варшаві. Не менше як чверть учасників одного з головних LPG-івентів Польщі – з України. Цікавість українців до польського рину скрапленого газу зрозуміла. За результатами березня 2023 р., до нас із території Польщі приїхало 90% імпортного газу. 

Конференційна програма була насиченою і включала в себе увесь спектр питань – від опалення пропаном на рибних фермах у Чилі до тенденцій світового ринку LPG. Але головним, зрозуміло, був російський газ, а саме перспективи заборони його постачань у Польщу. Це питання буквально висіло у повітрі кулуарів форуму і конденсувалося у розмовах на кожному кроці. Давно анонсована і досі не реалізована заборона російського газу у Польщі суттєво змінить життя обох ринків.

Важливість збереження російського потоку для більшості польських трейдерів зрозуміла. По-перше, на росію припадає 50% імпортного газу в країні, а це близько 100 тис. т на місяць. Раптове чи навіть поступове випадіння такого обсягу викликає серйозну трансформацію ринку. По-друге, на кожній тонні переспрямованого в Україну дешевого LPG трейдери мають гарний приварок. Більшість трейдерських розмов про русофобію швидко закінчується питанням про сертифікат походження пропонованого газу. По-третє, висихання потоку зі сходу лишить без роботи багато ГНС, яких поляки набудували саме під російський і білоруський газ. 

З українськими компаніями, які везуть газ невідомого (а насправді відомого) походження, все давно зрозуміло: війна війною, а 200 баксів – це 200 баксів. Представники другої категорії (ті, хто не везе) плекають надію, що Польща таки забанить імпорт з рф, і вони знову повернуться у сідло. На жаль, підстав для реалізації надії небагато…

На передньому краї прихильників заборони – конгломерат SHV Enegry, відомий своєю категоричною відмовою від російського газу і представлений у Польщі компаніями Gaspol і Primagaz Central Europe. «Мільйон тонн експортує США на тиждень», – наводить дані «Аргусу» Роберт Степ’єн, менеджер Primagaz у відповідь на закид про неможливість жити без російського газу. Він також навів аналітику, згідно з якою нинішні й майбутні морські потужності Польщі зможуть без проблем забезпечити ринок. До речі, стосовно можливостей інфраструктури з SHV згодні навіть трейдери, які зайняли проміжну позицію щодо російського газу. 

Але влада сьогодні не бачить жодних можливостей. Пшемислав Брикса з Міністерства клімату та навколишнього середовища Польщі вчергове доніс політику головної галузевої установи: санкції на національному рівні безтолкові, це призведе тільки до зростання цін. От якби ЄС, тоді так, було б ефективно! Але ЄС мовчить.

Важливо нагадати, що друга молодість російського газу припала на передвиборчий період, і це дуже добре для контрагентів російських постачальників. На трасових заправках можна знайти автогаз за 2,85-3 злотих, коли за бензин правлять 6,8-7 злотих. Тобто вартість газу складає біля 43%, тоді як у Польщі завжди поважали «золоте правило 50%». Зрозуміло, що власники 3,5 млн автомобілів на газу максимально задоволені, й засмучувати їх влада не вважає за потрібне. Саме тому всі ініціативи із заборони дешевого російського газу приречені на максимальну пробуксовку.

Так, питання пушить політична опозиція в парламенті Польщі. Їхня мета – створення потенційної кризи, яка б могла боляче вдарити у рейтинги правлячої партії PiS. Для останніх, кажуть, зараз кожні 0,5% можуть стати на виборах вирішальними. Проте процес, знову-таки, не їде так швидко, як нам би хотілося. Мабуть, опозиційні політики усвідомлюють, що ударною хвилею людського гніву може накрити і ініціаторів непопулярних реформ… 

Буквально під час конференції з’явилася новина, що польська митниця вимагатиме зазначення країни походження товару в експортній декларації. Дехто розцінив цей крок як ефективний бар’єр для потрапляння російського ресурсу в Україну. Як на мене, вимога не дасть бажаного результату. Як кажуть трейдери, така вимога є й зараз. Чи буде потрібно замість декларації докласти сертифікат походження – поки не зрозуміло. Та й не так важливо. Насправді до нас уже їде з Польщі LPG з американськими й шведськими сертифікатами, але з підозрілою ціною і географією відправки.

…Ще в грудні я прогнозував, що врешті-решт усе прийде до ситуації, коли Польща максимально перейде на споживання дешевого російського газу, а в Україну йтиме газ із неросійськими сертифікатами. Не газ неросійського походження, а саме газ із неросійськими сертифікатами. Поляки імпортують біля 100 тис. т неросійського газу, так що документів на нас вистачить. І ціна буде відчутно нижчою за будь-яку реально європейську альтернативу. Якщо що, «сібур» і CO дадуть ще дешевше. 

До чого я веду. Треба чітко розуміти, що поляки не будуть вирішувати за нас наші моральні-бізнесові проблеми. Та і що Польща?! Припустимо, що розширить Євросоюз ембарго на російський LPG. Туреччина й решта середземноморських портів там уже залиті російським газом. І котирування Sonatrach для того газу не указ, тому ціна дозволить йому навіть перекладними потрапляти на український берег. І так само приходитиме ресурс із турецьким/єгипетським/марокканським/саудівським сертифікатом. 

Тому ми маємо самі думати, як боротися з навалою російських енергоресурсів. Заборона транзиту агропродукції, мита й решта недружніх кроків інших країн дає нам право використовувати для відстоювання власних інтересів найбрутальніші методи. Звичайно, якщо на те буде політична воля.

Печать

Коментарии

Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии

Войти