Наприкінці квітня відвідав Forum Paliw Gazowych, який відбувся у Варшаві. Не менше як чверть учасників одного з головних LPG-івентів Польщі – з України. Цікавість українців до польського рину скрапленого газу зрозуміла. За результатами березня 2023 р., до нас із території Польщі приїхало 90% імпортного газу.
Конференційна програма була насиченою і включала в себе увесь спектр питань – від опалення пропаном на рибних фермах у Чилі до тенденцій світового ринку LPG. Але головним, зрозуміло, був російський газ, а саме перспективи заборони його постачань у Польщу. Це питання буквально висіло у повітрі кулуарів форуму і конденсувалося у розмовах на кожному кроці. Давно анонсована і досі не реалізована заборона російського газу у Польщі суттєво змінить життя обох ринків.
Важливість збереження російського потоку для більшості польських трейдерів зрозуміла. По-перше, на росію припадає 50% імпортного газу в країні, а це близько 100 тис. т на місяць. Раптове чи навіть поступове випадіння такого обсягу викликає серйозну трансформацію ринку. По-друге, на кожній тонні переспрямованого в Україну дешевого LPG трейдери мають гарний приварок. Більшість трейдерських розмов про русофобію швидко закінчується питанням про сертифікат походження пропонованого газу. По-третє, висихання потоку зі сходу лишить без роботи багато ГНС, яких поляки набудували саме під російський і білоруський газ.
З українськими компаніями, які везуть газ невідомого (а насправді відомого) походження, все давно зрозуміло: війна війною, а 200 баксів – це 200 баксів. Представники другої категорії (ті, хто не везе) плекають надію, що Польща таки забанить імпорт з рф, і вони знову повернуться у сідло. На жаль, підстав для реалізації надії небагато…
На передньому краї прихильників заборони – конгломерат SHV Enegry, відомий своєю категоричною відмовою від російського газу і представлений у Польщі компаніями Gaspol і Primagaz Central Europe. «Мільйон тонн експортує США на тиждень», – наводить дані «Аргусу» Роберт Степ’єн, менеджер Primagaz у відповідь на закид про неможливість жити без російського газу. Він також навів аналітику, згідно з якою нинішні й майбутні морські потужності Польщі зможуть без проблем забезпечити ринок. До речі, стосовно можливостей інфраструктури з SHV згодні навіть трейдери, які зайняли проміжну позицію щодо російського газу.
Але влада сьогодні не бачить жодних можливостей. Пшемислав Брикса з Міністерства клімату та навколишнього середовища Польщі вчергове доніс політику головної галузевої установи: санкції на національному рівні безтолкові, це призведе тільки до зростання цін. От якби ЄС, тоді так, було б ефективно! Але ЄС мовчить.
Важливо нагадати, що друга молодість російського газу припала на передвиборчий період, і це дуже добре для контрагентів російських постачальників. На трасових заправках можна знайти автогаз за 2,85-3 злотих, коли за бензин правлять 6,8-7 злотих. Тобто вартість газу складає біля 43%, тоді як у Польщі завжди поважали «золоте правило 50%». Зрозуміло, що власники 3,5 млн автомобілів на газу максимально задоволені, й засмучувати їх влада не вважає за потрібне. Саме тому всі ініціативи із заборони дешевого російського газу приречені на максимальну пробуксовку.
Так, питання пушить політична опозиція в парламенті Польщі. Їхня мета – створення потенційної кризи, яка б могла боляче вдарити у рейтинги правлячої партії PiS. Для останніх, кажуть, зараз кожні 0,5% можуть стати на виборах вирішальними. Проте процес, знову-таки, не їде так швидко, як нам би хотілося. Мабуть, опозиційні політики усвідомлюють, що ударною хвилею людського гніву може накрити і ініціаторів непопулярних реформ…
Буквально під час конференції з’явилася новина, що польська митниця вимагатиме зазначення країни походження товару в експортній декларації. Дехто розцінив цей крок як ефективний бар’єр для потрапляння російського ресурсу в Україну. Як на мене, вимога не дасть бажаного результату. Як кажуть трейдери, така вимога є й зараз. Чи буде потрібно замість декларації докласти сертифікат походження – поки не зрозуміло. Та й не так важливо. Насправді до нас уже їде з Польщі LPG з американськими й шведськими сертифікатами, але з підозрілою ціною і географією відправки.
…Ще в грудні я прогнозував, що врешті-решт усе прийде до ситуації, коли Польща максимально перейде на споживання дешевого російського газу, а в Україну йтиме газ із неросійськими сертифікатами. Не газ неросійського походження, а саме газ із неросійськими сертифікатами. Поляки імпортують біля 100 тис. т неросійського газу, так що документів на нас вистачить. І ціна буде відчутно нижчою за будь-яку реально європейську альтернативу. Якщо що, «сібур» і CO дадуть ще дешевше.
До чого я веду. Треба чітко розуміти, що поляки не будуть вирішувати за нас наші моральні-бізнесові проблеми. Та і що Польща?! Припустимо, що розширить Євросоюз ембарго на російський LPG. Туреччина й решта середземноморських портів там уже залиті російським газом. І котирування Sonatrach для того газу не указ, тому ціна дозволить йому навіть перекладними потрапляти на український берег. І так само приходитиме ресурс із турецьким/єгипетським/марокканським/саудівським сертифікатом.
Тому ми маємо самі думати, як боротися з навалою російських енергоресурсів. Заборона транзиту агропродукції, мита й решта недружніх кроків інших країн дає нам право використовувати для відстоювання власних інтересів найбрутальніші методи. Звичайно, якщо на те буде політична воля.
Коментарии
Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии
Войти