В начало

Індикатор №1, або Скажи, яка в тебе з/п…


Сергій Куюн, директор Консалтингової групи «А-95»

Продовжуємо занурення у цікавий світ економіки й податкової дисципліни автозаправних мереж. Минулого разу я зупинився на показниках прибутку й з’ясував, що за винятком однієї мережі решта «влачіт жалкоє сущєствованіє», хоча при цьому примудряється будувати нові заправні станції й реконструювати старі на мільйони доларів. Отже, прибуток є, просто державі його не показують, щоб не сплачувати податку.

І якщо прибуток – досить складна компонента, яка залежить від маси нюансів, зокрема цін реалізації, то сьогоднішній індикатор доводить існування масштабних схем з ухиляння від сплати податків набагато краще. Йдеться про зарплати.

Ви можете продавати свій товар як завгодно, будувати великі чи маленькі АЗС, але платити персоналу однак доведеться всім. Бо якщо ти не платиш ринкову з/п, то люди йдуть туди, де платять більше. Тому приблизно однаково отримують касири у супермаркетах, службах таксі тощо. Інше питання – платять офіційно чи у конверті.

Дивимось на діаграму, побудовану на основі даних про сплату податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) у 3 кварталі 2023 року. Середнє значення для п’яти лідерів рейтингу дає уявлення про реальний оклад працівників автозаправних мереж – це майже 22 тис. грн з ПДФО, або 18 тис. грн «на руки» за місяць. Вважаю, що це досить реальний показник.

Питання перше: як в одній галузі, на однакових станціях, які іноді стоять упритул одна до одної, зарплати персоналу можуть відрізнятись утричі?

Питання друге: як може прожити людина на 5-7 тис. грн на місяць, які «офіційно» платять у переважній кількості українських мереж, включно з мережами з першої десятки ринкових лідерів за обсягами продажів – «БРСМ», Avantage 7 і KLO?

Питання третє: чому оклади у WOG на 30% менші, ніж в Amic чи Shell?

Питання четверте: як можна бути таким відбитим, як одеська мережа Petromol, яка нібито платить своїм працівникам 3 154 грн з податком на місяць?

Також звернемо увагу на мережу Rodnik, що належить GT Group. Чим вона цікава? Це 18 станцій, які працюють у прифронтовому Харкові й області. І продають вони на 95% скраплений газ – низькомаржинальний продукт. Але оклади в середньому 18 тис. грн. Той же Avantage 7 (офіційні оклади 10 100 грн) пояснює свої жалюгідні податкові показники саме переважним продажом LPG. До речі, на сайтах з пошуку роботи траплялися запрошення на роботу від тієї ж Avantage з з/п 14-15 тис. грн.

Отже, конверти рулять. Але чому саме з/п-індикатор такий важливий і потребує підвищеної уваги податківців? Тому що різницю між офіційною й реальною зарплатнею треба добивати кешем, який, у свою чергу, потрібно десь брати.

Наприклад, якщо у мережі «БРСМ» (ТОВ «Євро Смарт Пауер») налічується 3 647 працівників із середньою ставкою 8 536 грн (з ПДФО), то щоб забезпечити «на руки» зарплату, як у першої п’ятірки компаній (а кажуть, що реально «БРСМ» пропонує більше), потреба в готівці становить понад 41 млн грн на місяць. Avantage 7 за аналогічним розрахунком потребує кешу в сумі 9 млн грн.

Звідки зазвичай береться готівка? «Скрутки» з допомогою «податкових ям», торгівля без видачі касового чека або маніпуляції з чеками тощо.

Тобто низькі зарплати – це індикатор наявності у мережі більш масштабних схем, які своєю чергою занижують показники й прибутку, і ПДВ.

Чому податковій важливо натиснути саме на цей «мозоль»? На відміну від прибутку і ПДВ, якими паливні мережі (й не тільки) крутять, як циган сонцем, із зарплатами так не вийде. Як мінімум важко це буде пояснити співробітникам, а це сотні й тисячі людей.

За нашими розрахунками, встановлення реальних зарплат у мережах АЗС зможе вивести з тіні й зацементувати понад 2 млрд грн ПДФО і єдиного соціального внеску (ЄСВ).

P.S. Шановні власники автозаправних мереж, не ганьбіться! Ну добре, що топам і акціонерам платите у конвертах і валізах, дайте людям на нормальну чисту зарплатню.

Печать

Коментарии

Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии

Войти