У початок
Проти течії: чому LPG не дешевшає слідом за нафтою

Проти течії: чому LPG не дешевшає слідом за нафтою

- Іван Марченков, експерт Консалтингової групи «А-95»

З 1 вересня український паливний ринок живе з новими ставками акцизів на паливо. Cпоживачі бензину й дизельного пального цього не помітили — ціни на колонках не тільки не ростуть, а подекуди ще й знижуються. З газом ситуація інакша, його вартість протягом першої половини вересня зросла на 3 грн/л, й справа тут не тільки у ставці акцизу.

Підняття акцизів збіглося з падінням котирувань нафти й нафтопродуктів на світовому ринку. Протягом останніх двох місяців Brent втратив майже 20% своєї вартості й у середині вересня торгувався у межах $70-73/bbl. Як наслідок, дизель на європейському ринку здешевшав на $150/т, а бензин — на $190/т. Падіння цін дозволило мережам легко компенсувати підвищення ставок акцизу на €38,1/1000 л для дизпального й €29,6/1000 л для бензину. Наразі у паливних ритейлерів є хороший запас на маржі, щоб тримати ціни на пістолеті, навіть якщо європейські котирування знову підуть угору.

Для скрапленого газу такого «запасу міцності» немає. Роздрібна маржа у кілька разів менша за бензинову або дизельну, тому роздрібні ціни на LPG більш чутливі до коливань вартості гуртових партій.

Приблизно три чверті українського ринку скрапленого газу забезпечується шляхом постачань імпорту. Головні закордонні постачальники, Польща й Румунія, визначають динаміку цін на LPG в Україні, тому варто з'ясувати, які тенденції спостерігалися на цих ринках, і чому нафтовий чинник не пригальмував здорожчання газу.

російські газові обійми слабшають

Наприкінці 2023 року країни ЄС впровадили новий пакет санкцій щодо постачань російського скрапленого газу. Впроваджена заборона імпорту з росії передбачала припинення закупівель газу за спотовими угодами, але лишала можливість укласти довгострокові контракти, які діятимуть до грудня 2024 року. Такі послаблення були зроблені в першу чергу для Польщі, яка є найбільшим споживачем російського пропану й бутану в Європі. Приблизно 50% польського імпорту забезпечувалося постачаннями з росії. Ще більша залежність від росгазу у країн Балтії, хоча й менші обсяги споживання.

Укладення довгострокових контрактів дозволяло польським компаніям постачати LPG з росії у досанкційних обсягах. Але в червні вибудована схема почала збоїти. Один із найбільших постачальників, «сібур», несподівано відчув труднощі в отриманні платежів від польських компаній і був змушений припинити продажі. Інші російські виробники з різних причин також скоротили або взагалі припинили відвантаження на польський ринок. Як наслідок, обсяги імпорту скоротилися зі 100 тис. тонн у травні до 50 тис. тонн у серпні. Очікується, що у вересні буде 35 тис. тонн.

Фактично трикратне падіння імпорту російського газу змусило польських трейдерів збільшити закупівлі неросійських обсягів. Зі слів представників польських компаній, катастрофи, якою лякали прихильники росгазу, не сталося й дефіциту немає. Але безперечним наслідком визволення польського ринку з російських обіймів стало зростання вартості газу в Польщі.

З середини червня вартість гуртових партій російського автогазу на сході Польщі зросла на $230/т, до $735/т FCA на початку вересня. Гуртові ціни на росгаз зрівнялися з вартістю європейського продукту, який, утім, теж здорожчав за той період на $130/т. Це й не дивно, адже високий попит тримає ціни у тонусі.

Варто зазначити, що на цінову кон’юнктуру польського ринку певною мірою повпливали й загальноєвропейські тренди. Здешевшання нафти лише на короткий час призвело до зниження цін на пропан і бутан у Північно-Західній Європі, які згодом повернулися на старі рівні. У вересні на щорічне технічне обслуговування зупинився великий норвезький експортний термінал в Карсто, що підтримало ціни. Обмеження пропозиції газу також відбувається через ремонти на європейських НПЗ у вересні й жовтні.

Недешевий південь

Південний фланг українського імпорту скрапленого газу прикрито постачаннями з Румунії. російського газу на румунському ринку немає, проте влітку пропан і бутан дорожчали й тут. Головним орієнтиром для ціноутворення газу в басейнах Чорного й Середземного морів є ціни алжирської компанії Sonatrach, які протягом літніх місяців зросли на $75-90/т під впливом сезонного попиту й високих цін на нафту.

Специфікою формування вартості газу на півдні є те, що ціни Sonatrach на наступний місяць узгоджуються в останні дні попереднього. Через це коливання котирувань нафти та інші ринкові чинники протягом більшої частини місяця здебільшого ігноруються. Інакше кажучи, ціни на газ на півдні не відреагували на вересневе піке нафти, оскільки були встановлені до обвалу котирувань.

Для того, щоб потрапити на український ринок, газ із півдня долає складний і водночас недешевий шлях. Так, наприклад, LPG спочатку відвантажується великими суднами-газовозами з алжирських або єгипетських портів до турецьких терміналів. Звідти суднами меншого розміру газ прямує до чорноморських портів Румунії або дунайських терміналів. Урешті отриманий обсяг перевантажується в автомобільні або залізничні цистерни, які їдуть вже до України. На кожному етапі транспортування при цьому додається певна вартість логістичних послуг, тому ціна на газ на українському кордоні приблизно на $150-160/т вища, ніж це коштувало в тому ж Алжирі.

Здешевшанню логістики постачань із південного напрямку могло б сприяти створення українського чорноморського порту, який міг приймати LPG-танкери великої місткості. Але такий проєкт не було реалізовано й у мирні часи, а в умовах відкритої війни й поготів.

Було здорожчання, буде й здешевшання

Підвищення акцизу на газ в Україні припало на період, коли ціни у закордонних постачальників перебувають на максимальних для цього року значеннях. Це ще більше штовхає ціни на АЗС угору.

Але так буде не завжди, тому ціни на імпортний газ будуть зменшуватися. До кінця року Польща займатиметься перебудовою логістики постачань LPG на власний ринок. Коли маршрути налаштують і відпрацюють, премії на продукт із польського напрямку знизяться. Врешті-решт, якщо котирування нафти закріпляться у зоні $70-75 за барель, а для цього є передумови, то при зникненні чинника ремонтів ціни на пропан з бутаном у Північно-Західній Європі відреагують зниженням.

Джерело: «Бізнес.Цензор»

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти