У Міністерстві енергетики України 24 грудня 2024 року відбулася спеціальна нарада, присвячена набранню чинності законом про мінімальні запаси нафти та нафтопродуктів (МЗНН). У зібранні взяли участь представники Міненерго, Державної митної служби, ДПС, експертних організацій і профільних асоціацій, а також учасників ринку й органів оцінки відповідності. Про це повідомляє кореспондент enkorr.
Головуючий на нараді заступник міністра енергетики Микола Колісник наголосив, що Міненерго очікує протягом січня 2025 року на акредитацію операторів ринку у системі репортингу і тестовий режим формування мінімальних запасів при імпорті нафтопродуктів.
«Після цього ми інформуємо Держмитслужбу, що акредитацію завершено, й наступного дня вимога щодо формування МЗНН буде обов’язковою для розмитнення нафтопродуктів», — зауважив заступник міністра енергетики.
Акредитація у системі репортингу також актуальна для надавачів послуг зберігання, зокрема іноземних.
Усі формуляри, необхідні для реєстрації, доступні як додатки до постанови Кабінету міністрів України «Про затвердження Порядку створення, управління та функціонування системи мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів в Україні» від 20 грудня 2024 р. № 1455.
Заступник міністра також проінформував про деякі важливі зміни, що були введені цією урядовою постановою. Зокрема до припинення воєнного часу й протягом наступних 6 місяців буде відтерміновано:
Представники Нафтогазової асоціації, зокрема ОККО і WOG, вкотре наголосили на величезних ризиках, які несе вимога створення запасів, і запропонували відтермінувати початок цього процесу. Так, зі слів віцепрезидента ОККО Юрія Кучабського, нормативи зі створення запасів на перший і другий рік прийнятні, але надалі виконувати вимоги буде складно, оскільки це вимагатиме ризикованих інвестицій у сховища нафтопродуктів.
На це ініціатор закону Микола Колісник відповів, що за розрахунками міністерства, у великих роздрібних мережах середній запас наразі становить 17% від їхнього обороту, тобто майже на рівні вимоги п’ятого року дії закону (18%).
Окрім цього, з його слів, є й альтернативні шляхи, один з яких — зберігання до 50% запасів за кордоном. «Бізнес продажу пального – соціально сенситивний сектор, і сьогодні він досить маржинальний. Тому держава дивиться з позиції не чийогось бажання, а державної необхідності», — заявив він, додавши, що норми закону про МЗНН відтерміновуватися не будуть, тому що його впровадження це конкретна вимога ЄС.
Тим часом, зі слів голови Української асоціації скрапленого газу (УАСГ) Станіслава Батраченка, для виконання актуальних вимог щодо мінімальних запасів LPG в Україні достатньо інфраструктури. Він також повідомив, що банки оцінюють вартість фінансової гарантії приблизно у 2% річних. Зазначимо, згідно з порядком, банківська гарантія повинна бути безвідкличною, а її умови може бути змінено тільки в частині збільшення суми гарантії та/або продовження строку дії гарантії.
Одним із найсерйозніших аспектів, який дискутувався на нараді, було відновлення оцінки відповідності пального. Зі слів директора департаменту митної політики Міністерства фінансів Олександра Москаленка, з погляду чинного законодавства і політики органу, який здійснює ринковий нагляд у сфері пального, а саме Держекоінспекції, кожна партія пального має пройти оцінку відповідності нормам технічного регламенту України, інакше введення в обіг буде неможливим.
Учасники наради одностайно наголосили, що ця норма у сьогоднішніх реаліях не має сенсу, і її має бути якось адаптовано до сьогоднішніх реалій. Зі слів директора ДПК «Масма» Олега Ярошенка, потужностей зареєстрованих органів оцінки відповідності критично бракує для повноцінно контролю якості кожної партії імпортних нафтопродуктів. Він запропонував залишити незмінною сьогоднішню систему, за якою оцінка якості проводиться згідно з паспортами якості заводів-виробників і супутніми документами, що їх імпортери подають на митницю під час оформлення пального.
Учасники наради одностайно дійшли рішення, що норму щодо проведення оцінки відповідності кожної партії імпортних нафтопродуктів слід переглянути. Планується додаткове обговорення з метою сформулювати адекватні вимоги, які б обмежили постачання на ринок пального неналежної якості й сумнівного походження і при цьому не призвели до колапсу імпортних постачань.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти