Функціонування в Україні нелегального ринку нафтопродуктів створює передумови для рецидивів техногенних аварій на кшталт найбільшої в українській історії пожежі, що почалася на нафтобазі «БРСМ» у Васильківському районі Київської області 8 червня 2015 року. Про це заявили в Консалтинговій групі «А-95» в зв'язку з річницею трагедії.
Згідно висновків спеціальної державної комісії, причиною загоряння стало виробництво на нафтобазі фальсифікованих нафтопродуктів. Факт змішання паливних компонентів також підтверджується даними залізничної статистики щодо надходження на нафтобазу «БРСМ» широкої номенклатури специфічних вантажів: технологічного бензину, газоконденсату, продуктів піролізу, октано- і цетанопідвищуючих присадок, реактивного палива, мастил.
«Протягом 2014-2015 років ми неодноразово повідомляли про масові постачання компонентів для виробництва паливного фальсифікату на нафтобази «БРСМ», однак належної реакції влади це не отримало. Минуло шість років, сьогодні ми знову кажемо про ці постачання, але всупереч заявам не бачимо дієвих кроків влади з ліквідації нелегального виробництва нафтопродуктів», – заявив директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.
Згідно з дослідженнями «А-95», в Україні з різною інтенсивністю продовжують працювати 25 міні-НПЗ, що випускають за рік близько 470 тис. т низькоякісних нафтопродуктів. Також триває активне змішання пального на нафтобазах. Зокрема, група «БРСМ» закупила в 2020 році 117 тис. т сировини і компонентів для виробництва нафтопродуктів: газоконденсату, ізопентанової фракції, спиртів, метил-трет-бутилового ефіру і розчинників на основі метанолу. Найбільш кричущим є імпорт цим оператором з Росії 2000 тонн монометиланіліну (ММА) – октанозбільшуючого компоненту, забороненого до використання в моторних паливах не тільки в Україні, але і в Європі й США. Загалом у 2020 році було імпортовано 3300 тонн ММА. Згодом сліди ММА було виявлено Інститутом споживчих експертиз під час лабораторних випробувань бензину, відібраного в мережах компаній «БРСМ-Нафта», Мotto, SunOil.
Другою складовою проблеми, як зазначають експерти, є повна бездіяльність Державної служби з надзвичайних ситуацій. Вибіркова інспекція міні-НПЗ і нафтобаз, зокрема з системи «БРСМ-Нафта», показала грубі порушення будівельних норм, промислової й екологічної безпеки: відсутність обвалування резервуарів, піноутворювачів, безпечних проїздів для пожежної техніки, непридатні пожежні резервуари. Саме це стало причиною безпрецедентних масштабів Васильківської трагедії.
«Нелегальне виробництво і збут нафтопродуктів – це величезний обсяг готівки, що йде на хабарі владі й контролюючим органам, які натомість заплющують очі на несплату податків, токсичне пальне і порушення техніки безпеки. Саме корупція стала першопричиною великої біди у Василькові й залишається загрозою для життів і здоров'я мільйонів українців», – заявив Сергій Куюн.
Нагадаємо, 8 червня 2015 року на нафтобазі «БРСМ» у Васильківському районі Київської області виникла пожежа, в результаті якої загинули шість чоловік і 14 потрапили в лікарню з опіками й ознаками задухи. За даними слідства, загоряння на нафтобазі «БРСМ» відбулося в процесі виготовлення «бодяги». Іскра виникла в несправному насосі, який використовували для перекачування компонентів. А хаотична забудова території дрібними резервуарами й брак необхідних систем пожежогасіння призвели до того, що пожежа розгорілася до катастрофічних масштабів.
Довідка enkorr
«БРСМ-Нафту» засновано в 1993 р. Андрієм Бібою. У 2007 р. 50% компанії було продано екс-міністру енергетики часів Віктора Януковича Едуарду Ставицькому. З 1 серпня 2018 року партнери розділили мережу навпіл – кожному відійшло по 63 АЗС. Ставицький передав свої АЗС в оренду бренду Мотто, Біба продовжив розвиток бізнесу, на сьогодні мережа «БРСМ» налічує понад 200 АЗС.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти