Реалізація дизпального на українському ринку зростає. Імпортери збільшують обсяги закупівель продукту з усіх напрямків, але на обсяги премій у зарубіжних постачальників це поки що не вплинуло. У Польщі, країнах Балтії та на півдні достатньо продукту, тому учасники ринку не очікують суттєвих змін у ціноутворенні.
За підсумками травня обсяги імпорту дизельного пального в Україну зросли на 31%, до 558 тис. тонн. Як і в квітні, частка постачань продукту з південних базисів у структурі імпорту минулого місяця склала 60%. Обсяги продажів дизельного пального з Польщі й країн Балтії збільшилися у травні, але переважно за рахунок зростання відвантажень продукту залізницею. Після впровадження електронної черги на західному кордоні пропускна здатність КПП, що сполучають Україну і Польщу, зменшилася, тому протягом травня попит на залізничні постачання зростав.
«У другій половині травня в нас збільшилися продажі залізничного ресурсу. Запити на придбання обсягів надходили переважно із західних регіонів», — розповідає один із трейдерів. Ефективність продажів у вагонах підвищилася також завдяки відносно стабільним котируванням дизпального в Європі. Останні чотири тижні вартість продукту на північно-європейських та середземноморських базисах коливалась у діапазоні $675-710/т.
Позаминулого тижня набула чинності постанова Кабінету міністрів України №1147 про посилення вимог щодо походження пального. Для більшості європейських постачальників ці зміни пройшли непомітно, тому що вони й раніше надавали сертифікати. Але, наприклад, PKN Orlen був змушений припиняти відвантаження з Литви й Польщі через затримки в оформленні документів. Впровадження обов’язкової сертифікації імпортних партій пального дисциплінує зарубіжних постачальників та українських покупців, але ще є над чим працювати, вважають учасники ринку. Попри наявність необхідних документів, постачання підозрілого продукту тривають. Окрім «індійського» дизелю, який відвантажується з турецьких портів, де перевалює переважно російський продукт, в Україну пальне з російським корінням потрапляє із Болгарії.
«У Бургас регулярно надходять танкери з газойлем і дизпальним із російських портів. Далі цей продукт болгарська компанія начебто переробляє на власних потужностях, а потім продає його вже як паливо болгарського виробництва», — каже один з українських трейдерів. Також в Україну потрапляє дизпальне з Латвії, що за документами має казахстанське походження. Звісно, в Казахстані виробляють нафтопродукти, бо там є три НПЗ, але експорт звідти вже багато років заборонено. Насторожує також той факт, що «казахстанське» дизпальне відвантажується з терміналу у Ризі за $635-640/т, тобто з дисконтом до північно-європейських котирувань.
Минулого тижня автомобільні партії ДП зі східних польських терміналів відвантажували з преміями +$75-90/т. Трейдери вважають, що у травні обсяги продажів на польському й українському ринках були недостатньо високими. Але завдяки скороченню обсягів імпорту продукту в Польщу профіцит було зменшено. За даними Kpler, минулого місяця постачання дизпального і газойлю в балтійські порти Польщі зменшилися майже вдвічі, до 309 тис. тонн.
З терміналів Латвії й Литви автомобільні партії дизпального продають із націнкою +$50-75/т. Українські компанії повідомляють, що біля терміналів Orlen Lietuva доводиться стояти у чергах, оскільки компанія не дуже швидко видає сертифікати на відвантажені обсяги.
Автомобільні партії дизпального у дунайських терміналах, як і на початку травня, продаються з диференціалами $90-125/т до середземноморських котирувань. У другій половині травня українські компанії зменшили закупівлі індійського дизпального з терміналу OPET у Мармарі. Водночас відвантаження продукту з НПЗ Star у Альязі збільшилися. «У Мармарі пропонували дизельне пальне з температурою фільтрації -25°С, тоді як на Star Refinery продають продукт із літніми характеристиками. Через це ми придбали партію палива у Альязі», — каже один з українських трейдерів.
На болгарських терміналах у Русе автомобільні партії дизпального продавалися з преміями +$80-110/т, у чорноморських портах Варни і Констанци продукт пропонується на $70-80/т дорожче від цін на дизель на умовах CIF Med.
У червні обсяги реалізації дизельного палива в Україні зростатимуть. Підвищення ПДВ на нафтопродукти з 1 липня може призвести до сплеску роздрібних продажів через те, що населення може почати створювати запаси палива перед його здорожчанням. Це може вплинути на обсяги імпорту дизпального, тому ситуація із закупівлями у червні буде напруженою, вважають деякі учасники ринку. Проте трейдери поки що не очікують суттєвих змін у ціноутворенні, за їхніми даними вартість фрахту на румунському і турецькому напрямку цього місяця не змінилася. Також усе стабільно й на західному напрямку. Проведене 4 червня засідання ОПЕК+, найімовірніше, не вплине на рівень цін на нафту й нафтопродукти, оскільки рішення про скорочення видобутку нафти набуде чинності лише на початку 2024 року.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти