У початок

Турки знову допомогли: після ембарго ЄС рф збільшила експорт LPG на південь

Впровадження ембарго ЄС на постачання російського скрапленого газу у країни ЄС призвело до збільшення відвантажень до Туреччини, країн Середньої Азії й Китаю, свідчать дані Консалтингової групи «А-95».

У січні-лютому обсяги експортних постачань російського скрапленого газу залізницею становили 486 тис. т, це на 18%, або на 105 тис. т. менше за показник аналогічного періоду 2024 року. Серед великих експортерів зменшення постачань відбулося у мінібаєвського ГПЗ «татнєфті» (-18 тис. т), «лукойл-пносу» (-17 тис. т), ІНК (-14 тис. т), «запcібнєфтєхіму» (-11 тис. т) і «омського каучуку» (-9 тис. т). Падіння відвантажень за кордон свідчить про те, що на початку року не всі російські виробники встигли перелаштуватися на нові ринки збуту.

Відвантаження російського газу в Польщу й країни Балтії, на які до впровадження заборони припадало майже половина залізничних обсягів, скоротилися з 265 тис. т до 27 тис. т. Майже весь обсяг бутанових фракцій, які не потрапили під заборону ЄС, було відправлено у Польщу. Латвія й Литва з початку року перемкнулися на забезпечення газом з інших джерел, зокрема постачання з Казахстану й морський імпорт через термінал у Ризі.

Залізничні постачання скрапленого газу з росії, тис. т

Країна признач.

2 міс 2024

2 міс 2025

Зміна

Азербайджан

11528

-11528

Албанія

14582

10103

-4479

Афганістан

39948

78220

38272

Білорусь

54424

44232

-10192

Болгарія

7997

-7997

Угорщина

1579

-1579

Грузія

3830

13808

9978

Казахстан

579

-579

Киргизія

15386

25840

10454

Китай

50201

65631

15430

КНДР

722

1699

977

Латвія

47291

507

-46784

Литва

13420

-13420

Монголія

8538

7449

-1089

Нідерланди

88887

16459

-72428

Польща

199336

26473

-172863

Таджикістан

1786

27076

25290

Туніс

3587

3587

Туреччина

10522

138827

128305

Узбекістан

12351

25917

13566

Швейцарія

2721

-2721

Естонія

5297

156

-5141

Всього

590928

485984

-104943

Найбільший приріст обсягів відвантажень російського газу припав на Туреччину. За два місяці цього року постачання в цьому напрямку зросли у 13 разів, 139 тис. т. Основний приріст забезпечив «запсібнєфтєхім» (116 тис. т), який торік відправляв свій газ у Польщу, країни Балтії залізницею й до Нідерландів через термінал в усть-лузі.

Варто зазначити, що морські постачання в Туреччину більш витратні порівняно з відвантаженнями до білорусько-польського кордону залізницею. У лютому 2024 року залізничний тариф при транспортуванні газу за маршрутом «тобольськ — Брест» становив $218/т. Цього року вартість логістики від тобольська до турецьких портів «Яримджа» або «Дьойртьол», за оцінками учасників ринку, становить $260-290/т.

Впровадження ембарго ЄС призвело до зміни структури імпорту LPG в Туреччину. У січні країна подвоїла імпорт з росії й водночас скоротила закупівлі з Алжиру, який є великим постачальником на турецький ринок.

Відвантаження російського СВГ до країн Середньої Азії у січні-лютому цього року зросли з 69 тис. т до 157 тис. т. Постачання сюди поступово зростають протягом останнього року, оскільки Казахстан, основний конкурент російських виробників у регіоні, зменшує експорт, щоб збільшити відвантаження на внутрішній ринок, де зростає споживання у сегменті автогазу й нафтохімії.

Утім, Середня Азія для російських виробників — не золота жила, оскільки рівень цін у регіоні нижчий порівняно з ринком ЄС. На початку березня вартість залізничних партій ПБТ на узбецько-таджицькому кордоні становила $415-435/т, тоді як на білорусько-польському кордоні суміш з казахстанського пропану й російського бутану коштуватиме $640-680/т.

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти