Впровадження ембарго ЄС на постачання російського скрапленого газу у країни ЄС призвело до збільшення відвантажень до Туреччини, країн Середньої Азії й Китаю, свідчать дані Консалтингової групи «А-95».
У січні-лютому обсяги експортних постачань російського скрапленого газу залізницею становили 486 тис. т, це на 18%, або на 105 тис. т. менше за показник аналогічного періоду 2024 року. Серед великих експортерів зменшення постачань відбулося у мінібаєвського ГПЗ «татнєфті» (-18 тис. т), «лукойл-пносу» (-17 тис. т), ІНК (-14 тис. т), «запcібнєфтєхіму» (-11 тис. т) і «омського каучуку» (-9 тис. т). Падіння відвантажень за кордон свідчить про те, що на початку року не всі російські виробники встигли перелаштуватися на нові ринки збуту.
Відвантаження російського газу в Польщу й країни Балтії, на які до впровадження заборони припадало майже половина залізничних обсягів, скоротилися з 265 тис. т до 27 тис. т. Майже весь обсяг бутанових фракцій, які не потрапили під заборону ЄС, було відправлено у Польщу. Латвія й Литва з початку року перемкнулися на забезпечення газом з інших джерел, зокрема постачання з Казахстану й морський імпорт через термінал у Ризі.
Країна признач. |
2 міс 2024 |
2 міс 2025 |
Зміна |
Азербайджан |
11528 |
-11528 |
|
Албанія |
14582 |
10103 |
-4479 |
Афганістан |
39948 |
78220 |
38272 |
Білорусь |
54424 |
44232 |
-10192 |
Болгарія |
7997 |
-7997 |
|
Угорщина |
1579 |
-1579 |
|
Грузія |
3830 |
13808 |
9978 |
Казахстан |
579 |
-579 |
|
Киргизія |
15386 |
25840 |
10454 |
Китай |
50201 |
65631 |
15430 |
КНДР |
722 |
1699 |
977 |
Латвія |
47291 |
507 |
-46784 |
Литва |
13420 |
-13420 |
|
Монголія |
8538 |
7449 |
-1089 |
Нідерланди |
88887 |
16459 |
-72428 |
Польща |
199336 |
26473 |
-172863 |
Таджикістан |
1786 |
27076 |
25290 |
Туніс |
3587 |
3587 |
|
Туреччина |
10522 |
138827 |
128305 |
Узбекістан |
12351 |
25917 |
13566 |
Швейцарія |
2721 |
-2721 |
|
Естонія |
5297 |
156 |
-5141 |
Всього |
590928 |
485984 |
-104943 |
Найбільший приріст обсягів відвантажень російського газу припав на Туреччину. За два місяці цього року постачання в цьому напрямку зросли у 13 разів, 139 тис. т. Основний приріст забезпечив «запсібнєфтєхім» (116 тис. т), який торік відправляв свій газ у Польщу, країни Балтії залізницею й до Нідерландів через термінал в усть-лузі.
Варто зазначити, що морські постачання в Туреччину більш витратні порівняно з відвантаженнями до білорусько-польського кордону залізницею. У лютому 2024 року залізничний тариф при транспортуванні газу за маршрутом «тобольськ — Брест» становив $218/т. Цього року вартість логістики від тобольська до турецьких портів «Яримджа» або «Дьойртьол», за оцінками учасників ринку, становить $260-290/т.
Впровадження ембарго ЄС призвело до зміни структури імпорту LPG в Туреччину. У січні країна подвоїла імпорт з росії й водночас скоротила закупівлі з Алжиру, який є великим постачальником на турецький ринок.
Відвантаження російського СВГ до країн Середньої Азії у січні-лютому цього року зросли з 69 тис. т до 157 тис. т. Постачання сюди поступово зростають протягом останнього року, оскільки Казахстан, основний конкурент російських виробників у регіоні, зменшує експорт, щоб збільшити відвантаження на внутрішній ринок, де зростає споживання у сегменті автогазу й нафтохімії.
Утім, Середня Азія для російських виробників — не золота жила, оскільки рівень цін у регіоні нижчий порівняно з ринком ЄС. На початку березня вартість залізничних партій ПБТ на узбецько-таджицькому кордоні становила $415-435/т, тоді як на білорусько-польському кордоні суміш з казахстанського пропану й російського бутану коштуватиме $640-680/т.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти