У початок

«Тіньовий» флот спалює брудне паливо, заважаючи зусиллям з очищення повітря

Наростальний «тіньовий» флот танкерів, що перевозять іранську, венесуельську й російську нафту, яка потрапила під санкції, заправляється найдешевшим наявним паливом, що перешкоджає зусиллям промисловості використовувати більш чисте паливо для скорочення викидів від судноплавства, згідно з даними й джерелами судноплавства.

Як повідомляє Reuters, глобальна індустрія судноплавства перебуває під наростальним тиском щодо використання чистішого палива, щоб зменшити викиди вуглекислого газу й діоксиду сірки та інших забруднювальних речовин і досягти ширших екологічних цілей.

Сотні танкерів, які перевозять підсанкційну нафту, становлять проблему, оскільки їх важко відстежити через непрозоре володіння й використання незахідних страхових та інших морських послуг, і у них мало стимулів дотримуватись стандартів чистішого судноплавства.

«Ви бачите все більше кораблів, які знайшли способи обійти санкції, діючи поза межами західної юрисдикції, — сказала Мішель Віз Бокманн, головний аналітик групи морських даних Lloyd's List Intelligence. — «Тіньовий» флот перейшов на стероїди. І оманлива практика судноплавства, якою вони займаються, стає все більш складною й витонченою».

До них належать небезпечні перевантаження нафти з судна на судно у міжнародних водах, щоб уникнути контролю з боку державного порту, підробка ідентифікаційних номерів суден, танкери, які надсилають неправдиву інформацію про своє місце розташування, і використання реєстрів прапорів із нижчими стандартами технічного нагляду та експертизи, додала Бокманн.

За оцінками Lloyd's List Intelligence, «тіньовий» флот зріс приблизно до 630 танкерів з 530 рік тому, що становить 14,5% від загального світового танкерного флоту. За деякими галузевими оцінками, ця цифра навіть більша – понад 800 танкерів.

Ці цифри вказують на подальше швидке розширення після повномасштабного вторгнення москви в Україну 2022 року й обмеження Заходом російського експорту енергоресурсів, що призвело до санкцій проти кораблів.

Перед широкою війною «тіньовий» танкерний флот нараховував близько 280-300 суден, за даними Lloyd's List Intelligence.

Таке зростання викликало занепокоєння стосовно його впливу на навколишнє середовище, а також безпеки й ефективності санкцій, включаючи заборону Заходу на транспортування і торгівлю російською нафтою, ціна якої перевищує межу в $60 за барель.

Відповідно до так званої конвенції IMO 2020, ухваленої Міжнародною морською організацією ООН (IMO), судна повинні перейти на паливо з низьким вмістом сірки з дизельного пального з більшим вмістом сірки, яке промисловість використовувала десятиліттями.

Виконання цих правил, спрямованих на зниження викидів, покладено на країни-члени IMO, які можуть стягувати штрафи або затримувати судна за їх невідповідність. У квітні IMO закликала своїх членів посилити перевірки суден, які вважаються «тіньовими», і посилити штрафи за будь-які порушення.

Згідно з правилами ІМО, судна можуть спалювати паливо з високим вмістом сірки, лише якщо вони мають системи очищення вихлопних газів, відомі як скрубери.

Однак танкери «тіньового» флоту можуть працювати на дизельному пальному з високим вмістом сірки, яке, за оцінками, коштує на 20% дешевше, ніж більш екологічне паливо, без перевірок, якщо їх не зупинять у портах для дотримання правил, повідомили джерела, знайомі з цим питанням.

«Багато тіньових суден не мають скруберів, але вони купують мазут із високим вмістом сірки, коли перебувають у росії, — повідомило одне джерело в галузі. — Отже, вони порушують ліміт сірки IMO».

Важко оцінити ступінь невідповідності IMO 2020 у «тіньовому» флоті, але спостерігається зростання випадків затримання суден через порушення, пов’язані з вмістом сірки.

Відповідно до аналізу Reuters на основі даних порту, портові органи в Європі й Азії затримали щонайменше 10 суден за перші п’ять місяців 2024 року у зв’язку з конвенцією, порівняно з шістьма за аналогічний період торік і п’ятьма за весь 2022 рік. Із 10 затриманих кораблів дев'ять раніше заходили в росію.

росія та її партнери з Євразійського економічного союзу, до якого входять Казахстан, Киргизстан, Вірменія й білорусь, торік у грудні домовилися про продовження використання палива з високим вмістом сірки до кінця 2026 року. Це означає, що кораблі все ще можуть отримати паливо з високим вмістом сірки у портах цих країн, кажуть трейдери, залучені до торгівлі паливом.

Джерела також повідомляють, що Іран, ще один виробник палива з високим вмістом сірки, постачає кораблі в Середньосхідну затоку.

Під час однієї з таких операцій танкер Casinova завантажив таке паливо в іранському порту «Бандар Імам Хомейні» в останні місяці, сказала Клер Юнгман, керівник штабу американської правозахисної групи United Against Nuclear Iran, яка відстежує пов’язані з Іраном танкерні перевезення за допомогою супутникових даних. Пізніше Casinova перекачав частину палива на менші кораблі, які чекали біля Анкоріджа Басра на півдні Іраку, додала Юнгман.

Зв’язатися з ліберійським власником судна Le Monde Marine Services для коментаря не вдалося.

Страховик суден Casinova West P&I заявив, що перебуває в процесі скасування покриття судна після запиту Reuters про коментар.

Компанія з сертифікації суден ABS, яка забезпечила безпеку для Casinova, розслідувала його діяльність, повідомив речник компанії зі штаб-квартирою в США.

«ABS дуже серйозно ставиться до кожного звинувачення й предмета санкцій, — сказав речник. — Ми, як і раніше, віддані дотриманню режимів санкцій США й ООН і всіх інших чинних законів».

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти