Минулого місяця імпорт бензину знизився порівняно з липнем на 25%, до 164 тис. т. Водночас це повторює результат аналогічного періоду торік.
Зменшення імпорту в серпні пов’язане з профіцитним липнем. Тоді ринок боровся з наслідками руйнівної атаки на «Укртатнафту» в середині червня.
Потреба у додаткових обсягах змусила учасників ринку шукати всі можливі варіанти нарощування постачань. Литва повернула лідируючі позиції в імпорті бензину шляхом зниження відвантажень з Польщі на 45% (34,8 тис. т). З ORLEN Lietuva було відвантажено 47,4 тис. т пального (-2% до обсягів липня). Якщо минулого місяця тут переважав автотранспорт, то у серпні надолужила залізниця (зростання з 24 до 33 тис. т). Цей приріст забезпечила всюдисуща ОККО, яка виросла тут у 3,5 раза, до 12 тис. т. Судячи зі всього, приріст по Литві відбувся завдяки зменшенню залізничних постачань з Польщі.
Майже удвічі збільшив потік бензину Amic – до 3,3 тис. т. Литва лишається базовим джерелом для цієї мережі, яка має давні міцні стосунки з місцевим виробником.
Рекордно низькими були обсяги бензину з польських терміналів Unimot: 0,6 тис. т. Водночас компанія наростила залізничні відвантаження Е0 і Е5 з німецького PCK Schwedt: 4,6 тис. т проти 1,1 тис. т. Покупцями була все та ж ОККО й «БРСМ».
Також із Польщі скоротився імпорт від Select Energy (-61%, 3,3 тис. т) й Orlen (-38%, 30,3 тис. т). Попри зменшення, обсяги відвантаження Orlen залишаюся близькими до історичних максимумів 2022 року.
Очікувано почав стухати Імпорт з Греції, яка відкривається лише у періоди гострого попиту. У серпні потік зменшився на 57% (19,7 тис. т).
Програвши на старті, в серпні наростили обсяги Німеччина й Молдова, звідки імпорт зріс на 22% й у 4 рази відповідно. Перший результат забезпечив Unimot, а по Молдові розпечатався «Арстак», який спав із жовтня 2024 року.
У серпні поновилися відвантаження бензину А-92. Обсяги зросли до максимальних із серпня 2022 року 7,8 тис. т. Окрім автомобільних партій (1,7 тис. т), у країну прибула морська партія пального з Кіпру (термінал VTT Vasiliko) обсягом 6,1 тис. т. Дебютувала з пальним компанія з Івано-Франківська «Енерго Трейд Інвест». Окрім 92-го, компанія розмитнила і 2,2 тис. т А-95 з Греції, які привіз у кінці серпня Wexler. До того «Енерго Трейд Інвест» віз А-95 і А-98 автопартіями з Литви.
Принесені вітром
Попри зниження обсягів постачання, кількість імпортерів у серпні майже не змінилася і становила 90 компаній.
Трійка лідерів — ОККО, WOG і UPG — зменшила частку в загальному постачанні з 63% (136,7 тис. т) у липні до 53% у серпні. Компанії відповідно імпортували 50,3 тис. т (-37%), 24,8 тис. т (-24%) і 11,6 тис. т (-39%) пального.
У ТОП-10 потрапила «БРСМ», збільшивши постачання майже вчетверо, до 4 тис. т. Тим часом лишається питання: де ще 3-4 тис. т бензину, яких бракує для досягнення показника роздрібної реалізації цієї мережі?
Знову на арені «Люкс Країна», яка раніше була помітна в постачаннях з Молдови й Румунії. Серпневий результат утричі вищий за липневий – 4,3 тис. т.
У десятці найбільших з’явилася кременчуцька компанія «Атлантик 2020», яка вочевидь входить до орбіти «Азаресу». Імпортер привіз 6 тис. т грецького бензину і наразі виходить з ним в гурті й бере участь в тендерах.
Зазначимо загадкову компанію «ХЗНВ Україна» (засновник Костина Максим Валерійович, ЄДРПОУ 44423967), яка на початку місяця привезла залізницею 1,1 тис. т бензину зі Словаччини. Востаннє компанія імпортувала А-95 у червні 2023 року з Молдови.
Минулого місяця ринок закріпив перемогу над черговою кризою, спричиненою виходом з ринку внутрішнього виробника. Це був цікавий іспит нової системи постачань, який українські трейдери гідно склали.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти