У початок

Росія й білорусь наростили постачання палива в Центральну Азію на чверть

росія й білорусь у січні-травні 2025 року збільшили залізничні й мультимодальні постачання моторного палива до країн Центральної Азії, Афганістану й Монголії на 25% у річному вимірі — до 3,47 млн тонн. Про це повідомляє Reuters із посиланням на дані трейдерів.

Зростання обсягів експорту пов’язують зі скороченням постачань на Захід через санкції ЄС і США, що змусило трейдерів переорієнтувати потоки на азійські й африканські ринки. Частина вантажів йде Транскаспійським маршрутом через каспійські порти до Туркменістану, а звідти — до Південної Азії, зокрема Пакистану й Афганістану.

Країни Центральної Азії, Афганістан і Монголія не мають достатніх власних потужностей для виробництва нафтопродуктів і залишаються залежними від імпорту з росії.

Постачання дизельного пального за п’ять місяців зросли на 30% — до 1,463 млн тонн, з яких 1,448 млн тонн — російського походження й 14,9 тис. тонн — з білорусі.

Найбільший обсяг імпортувала Монголія — 656,1 тис. тонн (+10% до минулого року). Киргизстан отримав близько 265 тис. тонн (+15%), Таджикистан — 188,1 тис. тонн (+28%), Узбекистан — 192,6 тис. тонн (+64%). Казахстан, який має власне виробництво дизелю, закупив 84 тис. тонн — у 2,7 раза більше, ніж торік.

Частину дизельного пального — 215,5 тис. тонн — доставлено у Киргизстан, Таджикистан та Узбекистан комбіновано: трубопроводом і залізницею.

Експорт і транзит автомобільного бензину до регіону за п’ять місяців зросли лише на 1% — до 1,167 млн тонн. Це пов’язано зі зростанням експорту казахстанського бензину у квітні-травні до 124 тис. тонн проти 3 тис. тонн рік тому, що вплинуло на ціни й конкуренцію.

«Через зростання експорту казахстанського бензину ціни впали, а конкуренція у Центральній Азії загострилася», — пояснив трейдер. Крім того, росія з грудня 2024 року обмежила експорт бензину, дозволивши його лише виробникам.

Постачання авіаційного пального з росії й білорусі до регіону за п’ять місяців зросли на 61% — до 427 тис. тонн. Найбільше авіапального отримали Узбекистан (150,4 тис. тонн проти 43,3 тис. тонн рік тому), Казахстан (130,6 тис. тонн, +43%), Киргизстан (82,2 тис. тонн, +10%) і Таджикистан (34 тис. тонн, +40%).

Монголія скоротила імпорт на 4% — до 27,5 тис. тонн. Частка білоруського пального у загальному обсязі становила 8%, або 33,9 тис. тонн.

Експорт LPG з росії до Центральної Азії, Афганістану й Монголії за п’ять місяців зріс на 87% — до 415,65 тис. тонн. На це вплинули обмеження експорту пропану з Казахстану й західні санкції проти москви. Зокрема у Таджикистані імпорт російського LPG за цей період зріс у 24 рази — до 68,8 тис. тонн — і суттєво витіснив казахстанський ресурс.

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти