У початок

Ринок газу стабілізувався перед новими акцизами

Тимчасові складнощі з вивозом скрапленого газу з півдня і затримки в його надходженні наприкінці минулого тижня трохи підштовхнули ціни на пальне вгору. Але подальша стабілізація ситуації розвернула вектор. Згідно з моніторингом Консалтингової групи «А-95», середня ціна на ресурс за тиждень, з 17 по 24 грудня, зменшилася на 380 грн/т — до 61 440 грн/т (33,73 грн/л за густини 549 кг/м³).

Водночас на аукціоні Української енергетичної біржі 24 грудня середньозважена вартість газу зросла на 684 грн/т — до 59 221 грн/т. У розрізі виробників ресурс «Укргазвидобування» коштував 58 830–61 100 грн/т, тоді як тижнем раніше — 56 000–62 000 грн/т, «Укрнафти» — 56 000–60 420 грн/т проти 56 000–61 000 грн/т.

Як зазначили учасники ринку, пропозицій газу суттєво побільшало. Хоча наразі більшість ресурсу — «на папері». «У наявності пального мало», — розповів один із співрозмовників.

Але вже до кінця тижня ситуація зміниться: на південь планується захід пального у більшості трейдерів сумарним обсягом понад 19 тис. т. На пальне очікують «Сентуріон», «Мартін Трейд», «Паралель»/«АТ Енерго Трейд», «БРСМ-Нафта», Bulmarket, «Вігазтрейд». У першого надійде два судна — Enigma і Gas Catalina. Нагадаємо, останнє судно очікувалося ще на початку грудня, але через технічні причини зупинилося в одному з турецьких портів.

Під тиском конкуренції трейдери змушені були знижувати вартість вільних партій пального. Наприклад, зі слів споживачів, за дві години ціна на суміш густиною 541 кг/м³ із судна Mona, яку везуть «Паралель» і «АТ Енерго Трейд», знизилася з 56 500 грн/т до 54 500 грн/т.

Пропан із Gas Catalina коштував 54 400 грн/т. У межах 56 000 грн/т пропонував незначні залишки пропану «Мартін Трейд». «Укрєвротрейд Оіл», який не є прямим імпортером, виходив із ціною 55 300 грн/т (541 кг/м³) і 55 500 грн/т (508 кг/м³) в одному з дунайських портів. «Вігазтрейд» поки не формував нові ціни — компанія вантажила раніше проданий ресурс.

Ймовірно, надходження цього тижня стануть останніми партіями до 1 січня — дати підвищення акцизу. Попри плани окремих трейдерів, зокрема «Данкор Трейд» і «Сентуріон», суттєві затримки нинішніх поставок через погіршення погодних умов на воді унеможливлюють повторний рейс до кінця року.

Є ймовірність заходу ресурсу у «БРСМ-Нафти», судно якої (STAR PRIME, 3 096 м³ LPG), за даними MarineTraffic, прямує до турецького порту.

Через збільшення обстрілів портової інфраструктури деякі водії почали відмовлятися від рейсів. «Уперше ми стикнулися з відмовами водіїв їхати на південь», — розповів один із трейдерів. Інший повідомив, що наприкінці року стає складніше знайти водіїв через зростання обсягів вантажоперевезень.

Через зниження закупівельних цін у західних постачальників і збільшення обсягів постачань потроху дешевшає газ у західних регіонах. Зі слів одного з респондентів, нині не проблема знайти ресурс за 58 000 грн/т. На початку минулого тижня ціни варіювалися в районі 58 500 грн/т. На аукціоні лоти із західних базисів коштували 56 000–58 510 грн/т проти 56 000–58 950 грн/т тижнем раніше.

З 15 по 21 грудня з Польщі надійшли максимальні з середини серпня цього року обсяги — 3 тис. т газу (+55% до показників тижнем раніше). Після двотижневої паузи поновилися постачання залізницею. Причиною цього була прохідність ціни на тлі різкого здорожчання пального в країні та незначного поліпшення роботи відповідної структури.

«Пропозицій з Польщі багато, але їх пропонують за формулою з урахуванням середнього грудневого котирування ARA. Оскільки ARA наприкінці місяця почала зростати, це виходить не дуже вигідно», — розповів один із трейдерів.

Поступово зростають і надходження з Литви: +14%, до 2,3 тис. т. Як повідомляв enkorr, ORLEN Lietuva до кінця року зафіксувала вартість пального на рівні $580/т FCA Юодекай.

Втім, наближення тривалих різдвяних свят знизить надходження газу через польсько-український кордон.

За прогнозами трейдерів, за відсутності форс-мажорів ринок увійде в новий рік із достатніми запасами пального.

«Навряд чи в січні на ціну суттєво вплине Sonatrach. Очікується, що пропан трохи подорожчає, а бутан — здешевшає. Натомість різницю в акцизі та коливання валютного курсу відчують усі — як у гурті, так і в роздробі. Плюс 1 грн/л на стелах неминуча», — поділилися думкою в одній із великих паливних компаній.

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти