У початок

Ринок ДП: ситуація на півдні загострюється

Стрімке здешевшання нафти на світовому ринку на початку жовтня сприяло зниженню котирувань дизпального на північно-європейських і середземноморських базисах. Протягом тижня ціни впали на $120-122/т, до $874-882/т на умовах CIF.

Це призвело до того, що деякі угоди з придбання продукту укладалися з більш високими націнками до котирувань, але загалом обсяги премій на основних напрямках не зазнали суттєвих змін.

На болгарських терміналах у Русе автомобільні партії дизпального продаються з націнками $70-80/т до середземноморських котирувань FOB. Також на початку тижня кілька компаній пропонували продукт із преміями $45-55/т, що викликало питання щодо його походження. Зі слів учасників ринку, болгарські постачальники пропонують переважно грецьке й румунське дизпальне, проте в багатьох випадках партії продукту супроводжуються сертифікатом EUR1. У Констанці індійське, саудівське й азербайджанське дизпальне продається на $55-60/т дорожче від цін на дизель на умовах CIF Med.

На дунайських терміналах автомобільні партії дизпального з урахуваннями вартості перевалки пропонуються з преміями +$105-120/т до котирувань CIF. З молдавського порту в Джурджулештах компанії продають індійське, туркменське й ізраїльське паливо. На інших терміналах Дунаю цього тижня пропонується переважно грецьке, індійське й туркменське дизпальне.

Цього тижня учасники ринку зіткнулися з проблемами розмитнення вантажів з Молдови й Болгарії. Трейдери пов’язують це з посиленням контролю з боку СБУ за походженням нафтопродуктів, що надходять з терміналу «Джурджулешти» і деяких болгарських нафтобаз. Ці базиси привернули увагу працівників митниці та Служби безпеки кількома зафіксованими випадками потрапляння в Болгарію й Молдову дизельного пального й газойлю російського походження. Для болгарських трейдерів таке рішення стало несподіванкою, оскільки деякі з них узагалі не мають справи з російськими нафтопродуктами.

«Якщо ми надаємо документи, що придбали ресурс у Греції, то чому ми не можемо його відвантажити?» — запитує представник болгарської компанії.

Ситуація з забезпеченням пальним на півдні країни загострюється. Припинення оформлення вантажів з Болгарії й Молдови відбувається на тлі високого попиту з боку агрохолдингів і роздрібних мереж. При цьому постачання морського ресурсу в порти Дунаю протягом вересня були неритмічними через несприятливі погодні умови в гирлі Суліни, що призводило до затримок розвантажень кораблів.

Новини про проблеми розмитнення дизпального на півдні швидко ширяться ринком. «Цього тижня кількість звернень українських компаній до нас різко збільшилася. І справа не тільки у падінні котирувань, а й через неможливість привезти пальне з Болгарії й Молдови», — каже один із польських трейдерів.

Співрозмовник додає, що наразі в їхній компанії майже немає вільних обсягів продукту. «Ми продаємо весь свій дизель в Україну, зовсім нічого в Польщі. Але замовляти більше продукту з заводу під український ринок ризиковано, оскільки попит на цьому напрямку важко передбачити, а в Польщі ці обсяги потім не продати», — каже інший польський трейдер.

Через вбивчу цінову політику Orlen більшість польських незалежних компаній фактично згорнула гуртові продажі на внутрішньому ринку. Зі слів трейдерів, на початку жовтня різниця цін між продуктом Orlen, який продається зі знижкою від базового прайсу, й цінами на імпортний ресурс, який продають приватні компанії, становить 1 000-1 100 зл/м3 ($228-251/м3), місяць тому спред становив 500-600 зл/м3 ($121-145/м3). На український ринок автомобільні партії німецького й американського дизпального польські компанії продають з преміями $50-65/т до північно-європейських котирувань.

На забезпечення ринку імпортним продуктом також впливає ситуація на кордоні. Останні кілька днів на прикордонних пунктах пропуску суттєво збільшився час очікування на виїзд з України. На польських КПП доводиться стояти по 8-11 днів, на румунських — по 10-15 днів, свідчать данні сервісу «єЧерга». Учасники ринку вважають, що затримки на кордоні пов’язані зі збільшенням зернових вантажів і роботою окремих КПП в обмеженому режимі. Деякі компанії кажуть про тихий саботаж з польського боку. 

На початку жовтня деякі учасники ринку бачать передумови виникнення дефіциту дизпального у гурті через проблеми з імпортом. Водночас у роздрібних мережах ситуація виглядає більш стабільною. Наступного тижня набувають чинності зміни до Митного кодексу, згідно з якими імпортер буде зобов’язаний підтверджувати весь ланцюг постачань нафтопродуктів від заводу до кордону. Це може створити додаткове напруження на ринку й викликати перебої у постачаннях, оскільки експортери і покупці поки що не мають чіткого уявлення, який пакет документів буде достатнім для підтвердження ланцюга постачань.

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти