У початок

Підвищення акцизів не має призвести до зростання цін — експерт

Планове підвищення акцизів на пальне з 1 січня 2026 року не має призвести до зростання роздрібних цін на АЗС, принаймні у мережах середнього і високого цінових сегментів. Таку думку на своїй сторінці у Facebook висловив директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.

З його слів, зниження світових цін на нафту й нафтопродукти призвело до суттєвого здешевшання закупівельної вартості пального, що дозволяє операторам перекрити зростання податкового навантаження.

«Принаймні це стосується мереж середнього цінового діапазону і вище. Не виключаю, що у «лоукостів» ціна може підрости на 1,5 грн/л», — вважає експерт.

Водночас ситуація зі скрапленим газом складніша. Зі слів експерта, ринок LPG не має достатнього цінового «демпфера», тому здорожчання більш імовірне.

«На повноцінні 1,5 грн/л навряд зросте, але 1-1,2 грн/л, скоріше за все, буде додано», — зазначає Куюн.

Очільник «А-95» нагадав, що підвищення акцизів є плановим і було «запрограмоване» у законопроєкті, ухваленому ще влітку 2024 року. Це вже третє підвищення: перше було з 1 вересня 24-го, друге – з 1 січня 25-го.

«У результаті ЩОДНЯ 2025 року державна казна отримувала на 100 (!) млн грн акцизів більше, ніж у 2024-му. У 2026-му ця сума зросте ще на 62 (!) млн грн ЩОДОБОВО», — пише Сергій Куюн.

Всього, за його розрахунками, з початку дії програми акциз на бензин зросте сумарно на 6 грн/л, на дизель — на 7 грн/л, на автогаз — на 8 грн/л. З урахуванням ПДВ 2026 року податкове навантаження в кожному літрі становитиме: 25 грн — у бензині, 22 грн — у дизелі, 16 грн — в автогазі.

Водночас експерт звертає увагу на проблему зростання кількості електромобілів, які фактично не наповнюють бюджет.

За оцінками «А-95», 2025 року бюджет втратив на цьому понад 40 млрд грн, а 2026-го втрати перевищать 20 млрд грн, навіть з урахуванням повернення ПДВ при імпорті.

«У Британії уряд уже думає над податком з милі для електрокарів, бо бюджетні втрати набули фантастичних масштабів. Цікаво, наш уряд теж чекатиме цього, чи все ж візьметься за оцінку оптимальної паливної моделі, яка буде працювати на бюджет України, а не китайських виробників електрокарів? Якщо ми про біо, енергонезалежність та ефективність для бюджету, то нам треба популяризувати біоетанол, який ми самі виробляємо і в осяжному майбутньому будемо мати можливість замістити 1 млн т імпортного бензину», — резюмував він.

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти