Цього тижня на гуртовому ринку дизпального спостерігалася нетипова картина: на півдні ціни на дизель ішли вгору, тоді як на заході тупцювали на місці. Пульс попиту намацати було складно, адже пального було більше, ніж достатньо.
З 10 по 13 червня ціни на дизельне пальне в Європі збільшилися в середньому на $27/т, або 1,1 грн/л, з початку місяця приріст становив $57/т (2,32 грн/л).
Долар за тиждень на міжбанку зріс на 0,25 грн/$, до 40,66 грн/$ (станом на 14 червня), що майже дорівнює місячному здорожчанню.
Водночас, згідно з даними моніторингу Консалтингової групи «А-95», середня вартість дизелю зросла на 0,49 грн/л, до 44,15 грн/л, і майже повернулася до показників кінця травня. Основний стрибок цін відбувся у п’ятницю, коли середня вартість збільшилася на 0,39 грн/л.
Динаміка середньої гуртової ціни на дизпальне в Україні у червні 2024 р., грн/л
На цьому все не скінчилося. Через зростання ф’ючерсів на газойль на лондонській біржі 14 червня «південні» імпортери протягом дня декілька разів переглядали ціни. Залежно від компанії вони зросли ще на 0,20-0,40 грн/л.
Ф’ючерси на газойль на лондонській біржі 13-14 червня 2024 р., $/т
Станом на першу половину дня (14 червня – ek) на півдні вартість продукту зросла у середньому на 0,95 грн/л порівняно з початком тижня і майже відіграла приріст європейських котирувань. На дунайських базисах ресурс можна було придбати за 41,60-41,85 грн/л, коли тижнем раніше діапазон становив 39,70-40,90 грн/л. Зі слів учасників ринку, наразі найнижчі пропозиції у «Азаресу» (41,60 грн/л), «Континенталь Трейду» (41,65 грн/л), «Ойлтехсервісу» (41,70 грн/л) й «Нексен Ойлу» (41,70 грн/л).
Захід відчув зміни зовнішнього ринку тільки наприкінці тижня, коли з 13 по 14 червня середня вартість дизельного пального зросла на 0,62 грн/л – до 44,45 грн/л. Загалом у західному регіоні діапазон ціни звузився і становить 43-45,84 грн/л. Найдешевше ресурс можна придбати у «Мартін Трейду» (43 грн/л), «Юкас Петроліуму» (43 грн/л) й WOG (43,10 грн/л).
Новина щодо додаткових перевірок морського дизелю з Румунії й Грузії з 10 червня поки не позначилася на ринку. Зі слів імпортерів, ресурс, коносамент на який було створено до 10 червня, не підпадає під нові дії митниці, тому поки ніхто не зіткнувся з цією перевіркою.
«Але багато хто не зупиняв імпорту з цих напрямків. У кого ресурс у дорозі, у кого – на завантаженні», – розповіли в одній із паливних компаній.
Один з імпортерів дизпального з Румунії підтвердив, що його пальне наразі перебуває на завантаженні у Констанці, який, як кажуть, потрапив до «чорного» списку.
Загалом чергові санкції були темою номер 1, що цілком зрозуміло. Останні кілька місяців усі розуміли, що з ринком на півдні щось не так. Попри відсутність економіки, постачання незрозумілих імпортерів зростало, а ціни реалізації збуджували уяву. Почали фіксуватися й рецидиви схем торгівлі за готівку. Одним словом, триває повне розкладання. Важко сказати, наскільки ефективний механізм обрали силовики, але те, що на півдні треба щось робити, було зрозуміло всім.
Повною протилежністю півдню є західний кордон. Тут ніяких загадкових цін немає. Минулого тижня заїхало на 11% пального менше, ніж тижнем раніше (6,3 тис. т на добу). Зниження постачань було зафіксовано з Литви, з якої у середньому на добу відвантажувалося 1,88 тис. т (-40%).
Зазначимо, що Orlen Lietuva анонсував збільшення ціни на дизельне пальне на наступний тиждень. Виробник відіграв здешевшання продукту на цьому тижні, повернувши ціни до рівня початку червня: $797-816/т. В українських компаній пропозиції орленівського ресурсу зросли на 1,5-2 грн/л, до 40,10-41 грн/л, залежно від базису.
Постачання дизелю з Польщі за звітний період мали позитивну динаміку як автомобільним, так і залізничним транспортом. Відвантаження бензовозами зросло майже в 7 разів, до 0,57 тис. т (23 авто), вагонами-цистернами — на 11%, до 2,8 тис. т на добу відповідно.
Зі слів учасників ринку, поки компанії не поспішають робити запасів пального перед ймовірним ухваленням нових акцизних ставок.
«По-перше, ще до кінця не зрозуміло, ухвалять цей законопроєкт чи ні, по-друге, дії «сусідів», – зазначили в одній із компаній.
«Якщо потрібно буде, ми збільшимо закупівлю на споті й привеземо необхідний ресурс», – додав один з опитаних імпортерів.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти