У суботу, 12 жовтня, володимир путін підписав указ, що вносить зміни до Податкового кодексу щодо умов демпферних виплат виробникам пального, а також виводить з-під акцизу виробництво дизеля шляхом змішування його з авіаційним гасом поза межами НПЗ. Про це повідомили російські ЗМІ з посиланням на урядові документи.
Поправки до Податкового кодексу Держдума планувала розглянути 22 жовтня, однак указ підписано раніше, а його дія поширюється заднім числом — з 1 жовтня 2025 року до 1 травня 2026-го. Ймовірно, поспіх у прийнятті «непростих рішень» зумовлений різким погіршенням фінансового стану російських компаній, які не мають змоги експортувати бензин і третій місяць поспіль можуть не отримати демпферні виплати від уряду. Додаткові збитки нафтокомпаніям спричиняють і періодичні атаки українських безпілотників.
Указом запроваджено мораторій на невиплату демпфера. За чинними правилами уряд зобов’язаний виплачувати демпфер, якщо ринкова оптова ціна на бензин не перевищує 10% порогової ціни, а для дизельного пального — 20%. У разі перевищення порога нафтопереробні компанії не отримують державних доплат. Після підписання указу демпферні виплати гарантуються незалежно від зростання внутрішніх цін, що позбавляє виробників стимулів стримувати вартість пального й може призвести до подальшого подорожчання на внутрішньому ринку.
Іншим пунктом указу, підписаного 12 жовтня, з-під акцизу виведено виробництво зимового дизпального шляхом змішування його з іншими сортами та авіагасом поза НПЗ. Так уряд фактично визнає, що обсягів зимового пального, виробленого на НПЗ, може бути недостатньо для забезпечення ринку в найближчі холодні місяці.
У 2023 році виробництво зимових марок дизпального в росії становило 22 млн т і споживалося переважно на внутрішньому ринку. На тлі численних атак на російські НПЗ за останні два місяці випуск дизельного пального скоротився. Додавання гасу — один зі способів знизити температуру застигання, однак водночас погіршуються змащувальні властивості дизеля, що може призвести до пошкодження двигунів. Ціни на реактивне пальне вже відреагували на зміни в податковому кодексі: на торгах СПбМТСБ 13 жовтня котирування авіагасу зросли на 1 206 руб. — до 76 982 руб. за тонну.
Згідно з даними enkorr, у період із 2 серпня по 13 жовтня на території росії було уражено 16 НПЗ; за різними оцінками, близько третини переробних потужностей виведено з ладу. З 1 березня уряд рф запровадив заборону на експорт бензину для невиробників, у вересні поширив її на виробників і подовжив до кінця 2025 року. Крім того, 30 вересня Рада Євразійської економічної комісії обнулила ввізне мито на бензин, дизельне пальне, суднове пальне та авіаційний гас, що відкриває можливості для безмитного імпорту пального з інших країн.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти