У початок

Імпорт LPG зріс у липні

Постачання скрапленого газу з-за кордону в липні 2025 року зросло порівняно з червнем на 5%, до 69,4 тис. т. Про це свідчать дані Консалтингової групи «А-95».

Відносно аналогічного періоду 2024 року імпорт знизився на 21%. Яскраву динаміку зокрема зумовлено високою базою порівнянь: минулого липня трейдери почали більше закупляти напередодні зростання акцизної ставки з 1 вересня 2024 року з €52 до €148 за 1000 л.

Найбільшим імпортером газу залишається «БРСМ-Нафта», яка у липні прийняла 12 тис. т пального, що на 23% більше, ніж у червні. Це найбільший обсяг компанії з вересня 2024 року. Трейдер продовжив укріпляти свої позиції на півдні, збільшивши імпорт на 9% (10,7 тис. т). Основний обсяг — 4,5 тис. т — надійшов з Туреччини (з термінала Likitgaz Dagitim у Яримджі), решта — з Румунії (3,2 тис. т) і Єгипту (3 тис. т). Після паузи у червні компанія поновила постачання з Польщі (278 т) й Угорщини (1 тис. т).

Щоб реалізувати додаткові обсяги, "БРСМ" уперше вийшла на майданчик Української енергетичної біржі. Але через високу ціну і низький рівень довіри продажі були майже нульовими.

Після низького імпорту в червні повернулася до звичних обсягів «Надєжда» (див. табл.). Через значні обсяги імпорту в травні у червні компанія більш прискіпливо ставилася до постачання. Крім того, в той період ціни на аукціоні були нижчими за імпорт, що спонукало купувати ресурс всередині країни. У липні «Надєжда» поновила залізничні постачання з OMV Petrom (1 тис. т) і ORLEN Unipetrol (0,8 тис. т) і збільшила в 4 рази — з MOL Hungarian Oil & Gas (1 тис. т).

Крім того, полтавці збільшили удвічі закупівлю газу з Литви (до 1,2 тис. т) і розмитнили 1,1 тис. т пального з турецького Tupras. Постачання з турецького заводу стало новинкою для ринку. Дві партії загальним обсягом 5,8 тис. т привезли Bulmarket і «Мартін Трейд». Наразі імпортери не впевнені у перспективах подальших постачань звідти. «Раніше постачань з Tupras не було через відсутність пропозицій. Минулого місяця з’явилися спотові обсяги. Чи будуть вони ще колись, невідомо», — зазначив Владислав Скирський з «Мартін Трейду».

З помітних змін можна виокремити ОККО, яка знизила імпорт на 29%, до 3,5 тис. т. Більшу частину імпорту компанія зосередила на ОRLEN Lietuva (1,9 тис. т, +11%), водночас скоротивши в 3,4 раза (748 т) залізничні партії з AmeriGas Polska. Через збитковість постачань залізницею трейдер був змушений зменшити вагонний парк. Автомобільні постачання з Польщі компанія замістила Румунією, привізши 364 т газу з OMV Petrom.

«Постачання з Польщі у липні суттєво знизилося через зміну цінової кон'юнктури: ціни з польських базисів були вищими від, напевно, усіх валютних і гривневих пропозицій на кордонах України. Звідси — пошук економічно вигідніших варіантів знизив імпорт газу в липні порівняно з червнем», — зазначив Віталій Колечиць, керівник відділу постачання альтернативних видів палив ОККО.

Загалом у липні кількість імпортерів зросла порівняно з червнем на 14 компаній, до 88, що трохи більше за середній показник I півріччя цього року (83). Число імпортерів, обсяги яких не перевищують 100 т, збільшилося на 6 компаній (31), від 100 т до 1 тис. т й 1 тис. т і більше — на 4 (42 і 15 відповідно).

Імпортери скрапленого газу в липні 2025 р., тис. т

Імпортери

Червень

Липень

Зм. до лип/чер

БРСМ-Нафта

9,8

12,0

22,8%

Centurion

6,3

6,6

4,6%

Вігазтрейд

6,7

6,1

-9,0%

Авантаж

6,8

5,3

-22,1%

Надєжда

2,9

5,1

73,6%

Газтрон

3,7

3,5

-5,7%

ОККО

4,9

3,5

-28,6%

Данкор Трейд

2,2

Мартін Трейд

4,1

1,7

-58,7%

Оіл Гранд

1,1

1,6

47,3%

Газтрім

1,6

1,6

-1,0%

UPG

0,6

1,6

173,8%

Львів Петроль

0,9

1,2

34,6%

Ел Пі Джі Енерджі

0,6

1,0

70,1%

ФОП Решотка

0,6

1,0

81,0%

Інші

15,4

15,4

0,3%

Всього

66,0

69,4

5,2%

Через дорожнечу ресурсу в Польщі імпорт через західний кордон зберігається на мінімальних позначках другий місяць, хоча у липні порівняно з червнем і зріс на 7%, до 18,7 тис. т. У загальному обсязі надходжень з-за кордону це становить 27%, як і місяцем раніше.

Полякам вдалося продати в Україну лише 2,3 тис. т газу (мінімум з березня 2022 року) проти 4,1 тис. т у червні.

На відміну від Польщі зросли відвантаження скрапленого газу з Литви (+14%, до 10,3 тис. т) через більш прийнятні ціни. У середньому ціни на литовський газ на українському кордоні становили $618-634/т, коли на польський — $634-724/т. На нижній межі продавали трейдери, газ яких має російський компонент.

Суттєво зросло постачання пального з Угорщини — до 3,6 тис. т. Традиційно окрім товарного газу, з Угорщини імпортується LPG з високим вмістом сірки (до 500 ppm при нормі 50). Зокрема 580 т такого ресурсу у липні імпортувала «Омнія Трейд».

У географічному розрізі привертає увагу зміна структури постачань з Туреччини. Так, відвантаження з Aygaz були заміщені Likitgaz Dagitim і імпортом з Tupras. «У липні наші судна були залучені на інших напрямках, тому не завжди були вільні танкери для здійснення постачань на південь України. Щодо серпня, то зараз важко щось прогнозувати — ринок дуже мінливий. Іноді угоди укладаються за два дні, й товар їде», — прокоментували в Aygaz.

На румунському напрямку відчутно додав OMV Petrom, відвантаживши 2,5 тис. т газу проти 0,6 тис. т місяцем раніше. Після паузи у червні поновили закупівлі ОККО, «Авантаж» і «Надєжда». Водночас скоротився імпорт з Unicom Oil Terminal  (у 2,6 раза, до 1,7 тис. т). Основна причина — зменшення постачань на український термінал «Еконоватіка».

Постачання газу за країнами відвантаження в липні 2025 р., %

Країна

Лип.25

Лип.25 до чер.25

Лип.25 до лип.24

Туреччина

23,2

4%

602%

Румунія

22,4

11%

-33%

Литва

10,3

14%

-40%

Єгипет

4,6

0%

Угорщина

3,6

395%

483%

Польща

2,3

-45%

-90%

Чехія

1,5

-4%

-48%

Словаччина

0,9

141%

63%

Молдова

0,4

43%

Латвія

0,2

-67%

-84%

Всього

69,4

5%

-21%

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти