Постачання скрапленого газу з-за кордону в липні 2025 року зросло порівняно з червнем на 5%, до 69,4 тис. т. Про це свідчать дані Консалтингової групи «А-95».
Відносно аналогічного періоду 2024 року імпорт знизився на 21%. Яскраву динаміку зокрема зумовлено високою базою порівнянь: минулого липня трейдери почали більше закупляти напередодні зростання акцизної ставки з 1 вересня 2024 року з €52 до €148 за 1000 л.
Найбільшим імпортером газу залишається «БРСМ-Нафта», яка у липні прийняла 12 тис. т пального, що на 23% більше, ніж у червні. Це найбільший обсяг компанії з вересня 2024 року. Трейдер продовжив укріпляти свої позиції на півдні, збільшивши імпорт на 9% (10,7 тис. т). Основний обсяг — 4,5 тис. т — надійшов з Туреччини (з термінала Likitgaz Dagitim у Яримджі), решта — з Румунії (3,2 тис. т) і Єгипту (3 тис. т). Після паузи у червні компанія поновила постачання з Польщі (278 т) й Угорщини (1 тис. т).
Щоб реалізувати додаткові обсяги, "БРСМ" уперше вийшла на майданчик Української енергетичної біржі. Але через високу ціну і низький рівень довіри продажі були майже нульовими.
Після низького імпорту в червні повернулася до звичних обсягів «Надєжда» (див. табл.). Через значні обсяги імпорту в травні у червні компанія більш прискіпливо ставилася до постачання. Крім того, в той період ціни на аукціоні були нижчими за імпорт, що спонукало купувати ресурс всередині країни. У липні «Надєжда» поновила залізничні постачання з OMV Petrom (1 тис. т) і ORLEN Unipetrol (0,8 тис. т) і збільшила в 4 рази — з MOL Hungarian Oil & Gas (1 тис. т).
Крім того, полтавці збільшили удвічі закупівлю газу з Литви (до 1,2 тис. т) і розмитнили 1,1 тис. т пального з турецького Tupras. Постачання з турецького заводу стало новинкою для ринку. Дві партії загальним обсягом 5,8 тис. т привезли Bulmarket і «Мартін Трейд». Наразі імпортери не впевнені у перспективах подальших постачань звідти. «Раніше постачань з Tupras не було через відсутність пропозицій. Минулого місяця з’явилися спотові обсяги. Чи будуть вони ще колись, невідомо», — зазначив Владислав Скирський з «Мартін Трейду».
З помітних змін можна виокремити ОККО, яка знизила імпорт на 29%, до 3,5 тис. т. Більшу частину імпорту компанія зосередила на ОRLEN Lietuva (1,9 тис. т, +11%), водночас скоротивши в 3,4 раза (748 т) залізничні партії з AmeriGas Polska. Через збитковість постачань залізницею трейдер був змушений зменшити вагонний парк. Автомобільні постачання з Польщі компанія замістила Румунією, привізши 364 т газу з OMV Petrom.
«Постачання з Польщі у липні суттєво знизилося через зміну цінової кон'юнктури: ціни з польських базисів були вищими від, напевно, усіх валютних і гривневих пропозицій на кордонах України. Звідси — пошук економічно вигідніших варіантів знизив імпорт газу в липні порівняно з червнем», — зазначив Віталій Колечиць, керівник відділу постачання альтернативних видів палив ОККО.
Загалом у липні кількість імпортерів зросла порівняно з червнем на 14 компаній, до 88, що трохи більше за середній показник I півріччя цього року (83). Число імпортерів, обсяги яких не перевищують 100 т, збільшилося на 6 компаній (31), від 100 т до 1 тис. т й 1 тис. т і більше — на 4 (42 і 15 відповідно).
Імпортери |
Червень |
Липень |
Зм. до лип/чер |
БРСМ-Нафта |
9,8 |
12,0 |
22,8% |
Centurion |
6,3 |
6,6 |
4,6% |
Вігазтрейд |
6,7 |
6,1 |
-9,0% |
Авантаж |
6,8 |
5,3 |
-22,1% |
Надєжда |
2,9 |
5,1 |
73,6% |
Газтрон |
3,7 |
3,5 |
-5,7% |
ОККО |
4,9 |
3,5 |
-28,6% |
Данкор Трейд |
— |
2,2 |
— |
Мартін Трейд |
4,1 |
1,7 |
-58,7% |
Оіл Гранд |
1,1 |
1,6 |
47,3% |
Газтрім |
1,6 |
1,6 |
-1,0% |
UPG |
0,6 |
1,6 |
173,8% |
Львів Петроль |
0,9 |
1,2 |
34,6% |
Ел Пі Джі Енерджі |
0,6 |
1,0 |
70,1% |
ФОП Решотка |
0,6 |
1,0 |
81,0% |
Інші |
15,4 |
15,4 |
0,3% |
Всього |
66,0 |
69,4 |
5,2% |
Через дорожнечу ресурсу в Польщі імпорт через західний кордон зберігається на мінімальних позначках другий місяць, хоча у липні порівняно з червнем і зріс на 7%, до 18,7 тис. т. У загальному обсязі надходжень з-за кордону це становить 27%, як і місяцем раніше.
Полякам вдалося продати в Україну лише 2,3 тис. т газу (мінімум з березня 2022 року) проти 4,1 тис. т у червні.
На відміну від Польщі зросли відвантаження скрапленого газу з Литви (+14%, до 10,3 тис. т) через більш прийнятні ціни. У середньому ціни на литовський газ на українському кордоні становили $618-634/т, коли на польський — $634-724/т. На нижній межі продавали трейдери, газ яких має російський компонент.
Суттєво зросло постачання пального з Угорщини — до 3,6 тис. т. Традиційно окрім товарного газу, з Угорщини імпортується LPG з високим вмістом сірки (до 500 ppm при нормі 50). Зокрема 580 т такого ресурсу у липні імпортувала «Омнія Трейд».
У географічному розрізі привертає увагу зміна структури постачань з Туреччини. Так, відвантаження з Aygaz були заміщені Likitgaz Dagitim і імпортом з Tupras. «У липні наші судна були залучені на інших напрямках, тому не завжди були вільні танкери для здійснення постачань на південь України. Щодо серпня, то зараз важко щось прогнозувати — ринок дуже мінливий. Іноді угоди укладаються за два дні, й товар їде», — прокоментували в Aygaz.
На румунському напрямку відчутно додав OMV Petrom, відвантаживши 2,5 тис. т газу проти 0,6 тис. т місяцем раніше. Після паузи у червні поновили закупівлі ОККО, «Авантаж» і «Надєжда». Водночас скоротився імпорт з Unicom Oil Terminal (у 2,6 раза, до 1,7 тис. т). Основна причина — зменшення постачань на український термінал «Еконоватіка».
Країна |
Лип.25 |
Лип.25 до чер.25 |
Лип.25 до лип.24 |
Туреччина |
23,2 |
4% |
602% |
Румунія |
22,4 |
11% |
-33% |
Литва |
10,3 |
14% |
-40% |
Єгипет |
4,6 |
0% |
— |
Угорщина |
3,6 |
395% |
483% |
Польща |
2,3 |
-45% |
-90% |
Чехія |
1,5 |
-4% |
-48% |
Словаччина |
0,9 |
141% |
63% |
Молдова |
0,4 |
43% |
— |
Латвія |
0,2 |
-67% |
-84% |
Всього |
69,4 |
5% |
-21% |
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти