У жовтні паливні компанії збільшили імпорт скрапленого газу на 19%, до 82,3 тис. т. Порівняно з минулим роком зростання становило 16%. Про це свідчать дані Консалтингової групи «А-95».
Попри зростання, через погодні умови постачання на південь були неритмічними, що приводило у певний час до легкого дефіциту ресурсу у центральних і північно-східних регіонах. Під кінець місяця підсохли й західні регіони внаслідок відсутності газу з ORLEN Lietuva через ремонт.
У жовтні постачання на південь досягли рекордних показників 65,3 тис. т (+28% до обсягів вересня), що становить 79% загального імпорту. Попит на ресурс з напрямку забезпечили нижчі ціни порівняно з заходом і зменшення пропозицій внутрішніх виробників.
«Весь місяць постачання з окремих базисів внутрішніх виробників були відсутні. Компенсував їх імпорт, а саме південь. Газ звідти завдяки цінам, які пропонували південні трейдери, доїжджав і до Рівненщини, Житомирщини, Вінниччини. Не кажучи вже про центральні й північно-східні регіони», — розповів один з імпортерів.
З заходу, звідки заїхало 17 тис. т газу (-7%), ресурс вантажився у більшості з Польщі (8 тис. т, у 2,6 раза більше порівняно з вереснем), де ціни хоч і знижувалися в середині місяця, але далі західних регіонів не дотягували.

З країни через дешевші пропозиції в основному імпортували газ із терміналів Bialchem Group, Pakar Jacek і Barter (сумарно 5,8 тис. т пального, або 73% постачань з країни). Для порівняння, у вересні ці показники дорівнювали 1,45 тис. т, або 48%. Найбільшим поціновувачем Pakar Jacek, який традиційно продає за необґрунтовано низькими цінами, як для європейського пального, були «Авантаж» і «Асса». Остання кілька разів виходила на аукціон Української енергетичної біржі, але безрезультатно.
Починаючи з серпня стабільно збільшуються обсяги постачання з Латвії. Так, минулого місяця звідти було завезено 3,2 тис. т газу (+39% до вересня). Основним чинником зростання попиту на латвійський ресурс є ціна. У середині жовтня Latvijas Propana Gaze пропонував пропан з націнкою €95-98/т до середніх жовтневих котирувань, що порівняно з пропозиціями з Польщі було досить вигідно.
Загалом першість у постачанні зберігає Румунія: 27,6 тис. т (+36%). Найбільші обсяги заїхали від Vixon Gas для «Вігазтрейду», де компанія купувала пропан (6,1 тис. т, +50%). Бутан везла Rompetrol Rafinare (2,1 тис. т, -32%).
Збільшилися до максимального річного показника постачання з OMV Petrom: 3,9 тис. т проти 2,4 тис. т у вересні. Зростання обумовлене поверненням до закупівлі звідти після паузи у 2-3 місяці WOG і «Укрспецтрансгазу» й збільшенням обсягів для «Авантажу».
Перші дві разом з ОККО також поновили залізничний імпорт з Unicom Oil Terminal, через що він зріс у 2,5 раза (3 тис. т). Суттєво зросли обсяги відвантаження з Gaspeco (2 тис. т, у 4 рази).
Постачання з Болгарії зросли до історичного максимуму в 13,7 тис. т, перевершивши обсяги з Туреччини. Bulmarket, як і прогнозувалося, зберіг відвантаження пропану на українські термінали по річці Дунай. Болгарський трейдер розділив постачання з «Сентуріоном» у співвідношенні 6 тис. т до 7,7 тис. т.
Стабільно надходить газ з Греції. Минулого місяця «Мартін Трейд» привіз звідти два судна Gaz Interceptor і Gaz Concord загальним обсягом близько 7 тис. т.
Імпорт з Туреччини у жовтні знизився на 27%, до мінімальних з березня цього року 12,8 тис. т. Уперше було відвантажено партію газу обсягом 2,1 тис. т з турецького порту «Дортйол» (Dörtyol). Трейдером виступила компанія AGTG, закордонним постачальником — Ipragaz. Решта ресурсу надійшла з Likitgaz Dagitim.
Уперше з початку постачань з Aygaz (жовтень 2024 року — ek) з базису не надійшло жодної тонни. Причина — відсутність вільних обсягів у турецького трейдера.
Перша двійка найбільших імпортерів залишилася незмінною — «БРСМ-Нафта» і «Візазтрейд», які збільшили відвантаження на 14% кожен, відповідно до 11,8 і 8,2 тис. т. Перша компанія, окрім власного імпорту, придбала і розмитнила 0,3 тис. т газу, який привіз на український ринок Bulmarket.
Також придбав 1 тис. т у болгарського трейдера і WOG, який у вересні не постачав газу. До морського обсягу компанія додала і залізницю з Румунії й Польщі. Сумарний імпорт становив 2,5 тис. т.
У трійку лідерів потрапив «Сентуріон» завдяки постачанням з Болгарії. Трейдер збільшив свій показник в 2 рази: з 3,6 до 7,7 тис. т.
У понад 5 разів збільшив обсяги розмитнення GT Group (до 5,4 тис. т). Високий попит на газ спонукав компанію скористатися митним складом і розмитнити раніше імпортоване пальне.
Наростив імпорт УНТК, який привіз рекордні для себе 1,1 тис. т газу. Трейдер збільшив майже в 4 рази автопартії з Румунії й придбав 9 машин у Польщі.
Водночас на 24% — до 1,2 тис. т — зменшилося постачання у «АТ Енерго Трейд». Компанія разом з «Паралеллю» привезла одне судно Mona. У планах імпортера було відвантажити ще один човен у середині жовтня, але завантаження було перенесене на кінець місяця. Тож ресурс надійшов у листопаді.
|
Імпортер |
жовтень |
Зміни до вересня |
|
БРСМ-Нафта |
11,8 |
14% |
|
Вігазтрейд |
8,2 |
14% |
|
Сентуріон |
7,7 |
113% |
|
Газтрон |
5,4 |
423% |
|
Авантаж |
5,3 |
-23% |
|
Надєжда |
5,3 |
23% |
|
Мартін Трейд |
4,1 |
-42% |
|
ОККО |
3,3 |
-13% |
|
Оіл Гранд |
2,8 |
205% |
|
WOG |
2,5 |
— |
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти