У листопаді світова маржа нафтоперероблення досягла багаторічних максимумів через санкції проти росії, простої нафтопереробних заводів (НПЗ) і технічне обслуговування. Деякі аналітики вважають, що без будівництва нових НПЗ у західних країнах суттєвого полегшення не буде.
Зростання маржі контрастує з тиском на ринки сирої нафти, спричиненим очікуваним надлишком пропозиції. Це не виправдало очікувань початку року, коли вважалося, що зростання буде короткочасним і зумовленим впливом мит.
У США маржа «3-2-1» — ключовий показник загальної прибутковості — 18 листопада коливалася на рівні $32,13 за барель, що близько до максимуму з березня 2024 року. В Азії загальна маржа знизилася з 20-місячного максимуму, тоді як маржа переробки бензину залишалася поблизу найвищих рівнів з початку 2024 року — станом на 14 листопада.
Атаки українських безпілотників на російські НПЗ і трубопроводи порушили їхню роботу. Частину заводів було зупинено у США та Європі. Нігерійський НПЗ Dangote проходив технічне обслуговування, а інші в Азії й на Близькому Сході, зокрема найбільший НПЗ Кувейту Al-Zour, зазнали перебоїв.
Сильний ринок очищеного пального підтримував ціни на сиру нафту марки Brent у межах $60-70 за барель, попри очікування надлишку через зростання видобутку ОПЕК+ і збільшення постачання з інших країн.
«Зростаюча різниця між цінами на сиру нафту й готову продукцію навряд чи зникне найближчим часом, — зазначив Джон Еванс, аналітик PVM Oil Associates. — Це проблема перероблення, і вона залишиться з нами, якщо в західних економіках не з’являться нові заводи, що малоймовірно».
Європейська маржа дизпального 18 листопада досягла $33,9 за барель — найвищого рівня з вересня 2023 року. Премія на фізичні баржі з бензином Eurobob трохи знизилася до $23,36 до Brent, але залишалася близькою до 26-місячного максимуму, за даними LSEG.
Минулого тижня Міжнародне енергетичне агентство (МЕА) підвищило прогноз пропускної здатності європейського нафтоперероблення на 290 тис. барелів на добу (б/д) у листопаді й грудні — через високу маржу й перебої в росії, які тиснуть на ринки середніх дистилятів.
«Висока маржа вже враховує більшість перебоїв і дає НПЗ у всьому світі потужний стимул для нарощування перероблення», — сказав Юджин Лінделл з консалтингової компанії FGE, особливо після завершення сезону техобслуговування.
За даними МЕА, на початку листопада глобальна прибутковість нафтоперероблення зросла в середньому до найвищого рівня за два роки.
МЕА також наголосило, що в Європі зберігається структурний дефіцит дизпального, а нещодавнє закриття регіональних НПЗ лише посилить потребу в імпорті.
У звіті Morgan Stanley зазначено, що ціна на дизпальне в Європі протягом наступних шести місяців перевищуватиме $27 за барель. Тобто вона буде вищою, ніж більшість часу з початку 2024 року, згідно з даними LSEG.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти