Проблеми навколо судноплавства у Червоному морі через напади хуситів на контейнеровози можуть посіяти розбрат в одному з найбільш значних альянсів ринку нафти — росії і Саудівської Аравії, пише Reuters.
З середини січня кількість танкерів у каналі скоротилася більш ніж наполовину, при цьому фрахтові ставки зросли на третину з середини грудня, а страхова премія зросла приблизно до 1% від страхової вартості, пише видання з посиланням на аналітика галузі.
Багато компаній змінюють маршрут на обхідний. Це актуально і для росії — за даними дослідження S&P Global Ratings, у першій половині 2023 року прохід російської нафти становив близько 75% трафіку Суецьким каналом у південному напрямку. Більшість постачань ішла до Індії й Китаю. Обхідний маршрут через мис Доброї Надії в Африці подовжує час у дорозі майже на два тижні.
Усе це підвищує вартість транспортування російської нафти. Для типового рейсу з порту «приморськ» на Балтиці до індійського порту «Сікка» вона зросла до $4,24. Якщо страхова премія зросте до 1,8%, — а це можливо в разі подальшого загострення обстановки, — вартість маршруту через Червоне море зрівняється з вартістю об'їзду через Африку. Це означає, що російська нафта для Індії й Китаю стане дорожчою або прибуде пізніше, або й те й інше, пише видання.
Усе це може надати Саудівській Аравії нові можливості – їхні танкери не обов'язково мають проходити через Суец. Збільшення продажів в Азію зміцнило б фінанси країни, яка взяла на себе велику частку скорочень у рамках угоди ОПЕК+.
Ознаки зсуву вже очевидні — за шість місяців на російський експорт припадало близько 20% постачань в Індію й Китай, тоді як на саудівський — близько 15%. Але останні два місяці частка російських постачань скоротилася до 18%, а саудівських — зросла до 16%. При цьому у січні Саудівська Аравія знизила відпускні ціни в Азію до рівнів 2021 року.
Розбіжності між росією й саудитами можуть поставити під сумнів єдність ОПЕК+. Саме так сталося 2020 року, коли рф відмовилася від пропозиції скоротити видобуток і розпочала цінову війну із Саудівською Аравією. Ціни на нафту тоді впали до $20 за барель. Охолодження російсько-саудівських відносин може виявитися одним із очевидних наслідків напруженості у Червоному морі й 2024 року, доходить висновку видання.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти