«Укрзалізниця» внесла зміни у типовий договір на постачання дизпального, що дозволило вийти на торги одіозній групі «Трейд Комодіті», відомій з низки скандалів із постачанням пального залізниці й Міноборони. Це випливає з результатів квітневих тендерів УЗ й тендерної документації.
У квітні «Укрзалізниця» розширила перелік критеріїв допуску претендентів на тендери. Зокрема пункт 1.2 було доповнено таким абзацом:
В оголошених тендерах у грудні минулого року було три критерії: постачальник має бути або виробником товару, або офіційним представником виробника товару, чи мати статус імпортера, який протягом останніх 4 місяців кожен місяць імпортував в Україну ДП обсягом не менше від подвійного середнього місячного постачання для залізниці за умовами тендеру.
Саме «квітневий» пункт дозволив заявитися на тендері компанії «Єксон Юк», яка не відповідала першим трьом критеріям.
Як з’ясував enkorr, «Укрзалізниця» попередньо виносила цей пункт на обговорення з постачальниками нафтопродуктів і отримала негативну оцінку цієї ініціативи.
«Цим пунктом фактично знімаються всі обмеження, які раніше дозволяли «Укрзалізниці» бути впевненою у спроможності й відповідальності постачальника. Ми не розуміємо, навіщо з нами радитись, щоб потім все одно робити те, що вони й хотіли», – каже один з великих постачальників, який попросив не називати його імені.
Уже перша спроба «Єксон Юк» взяти участь у тендері на постачання 7,5 тис. тонн дизельного пального закінчилась характерним результатом. На аукціоні 15 квітня компанія запропонувала найнижчу ціну 47 900 грн/т, з великим відривом випередивши шістьох конкурентів, зокрема «Сокар Україна» (52 987 грн/т, найвища пропозиція) й «Укрпалетсистем» (50 371 грн/т, друга після переможця). Але згодом «Єксон Юк» відмовилась підписувати договір у передбачені строки, свідчать дані у системі торгів Prozorro.
«Одразу було зрозуміло, що запропонована ціна і диференціали не реальні. За фактом це затягує процес постачання пального. Навіщо це робиться?» – дивується інший анонімний співрозмовник enkorr.
На ринку пального «Ексон Юк» пов’язують із групою «Трейд Коммодіті», яка була одним із ключових постачальників пального та олив для УЗ й Міноборони. Широку негативну відомість компанія отримала 2016 року, коли несподівано перемогла у великому тендері Міноборони на 70 тис. т нафтопродуктів з низькою ціною, а потім підвищила її й зірвала терміни постачання. Внаслідок розголосу й відкритих кримінальних справ з’ясувалось, що за компанією стоять одіозний бізнесмен Андрій Адамовський й Володимир Трофименко (засновник будівельної компанії «НЕСТ»), які назвались інвесторами проєкту. Також стало відомо про тісні зв’язки Адамовського з Олександром Грановським, якого своєю чергою пов’язували з найближчим оточенням експрезидента Петра Порошенка, зокрема з Ігорем Кононенком.
Також широкий розголос отримав проєкт «Трейд Комодіті» — «Фірма «Фідея» — з постачанням дизпального з порту Миколаєва, куди також надходили великі обсяги авіаційного гасу й олив. Як свідчили дослідження Консалтингової групи «А-95», завдяки змішуванню дизпального з безакцизними оливами й гасом (має низьку ставку акцизу) постачальник отримував найнижчу ціну на ринку.
Востаннє компанії групи «Трейд Комодіті» вигравали тендери залізниці наприкінці 2021 року.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти