У початок

Американський LPG: чому на ринку недостатньо якісного автогазу?

Імпорт скрапленого газу із США в Україну стримується конкуренцією з менш якісним і дешевшим LPG, що лишається в надлишку у Польщі. Ситуацію може змінити запровадження технічного регламенту на автогаз, вважають опитані enkorr експерти.

Обсяг імпорту автогазу виробництва США у червні становив 6 тис. т, а з початку року — 28 тис. т, повідомили у Консалтинговій групі «А-95». Це відповідно 6,1% і 6,2% загального імпорту.

«Американський LPG — високоякісний продукт, але обсяги його імпорту не є стабільними. Це вказує на відсутність довгострокових контрактів у українських трейдерів і кон’юнктурний характер таких постачань», — заявив експерт Консалтингової групи «А-95» Артем Куюн.

За його словами, причина таких пріоритетів — дешевший газ сумнівного походження з Польщі і країн Балтії, який водночас значно поступається якістю європейським й американським виробникам.

У червні чергову партію американського скрапленого газу імпортувала мережа UPG. Згідно з результатами досліджень в лабораторії компанії, якість цього продукту є однією з найкращих на ринку.

«Дослідження показали оптимальне для сьогоднішніх погодних умов співвідношення вмісту пропану й бутану — 50 на 50», — відповіли на запит enkorr в UPG, що володіє сучасним лабораторним комплексом.

Згідно з паспортом якості (див. фото), вміст сірки становив 6 мг, тоді як поточні українські стандарти дозволяють 50 мг. Вмісту шкідливих домішок не виявлено.

«Фактично це чиста пропаново-бутанова суміш і більш нічого. Такий газ матиме мінімальний вплив не тільки на екологію, а й на паливну систему автомобіля, в тому числі й за рахунок меншого розходу», — коментують у мережі.

Фахівець у галузі контролю якості, аудитор ОС «Серт АСУ» Олександр Лютий нагадує, що вперше імпорт американського LPG був здійснений декілька років тому й весь цей час демонструє стабільно високі показники якості. Однак він зазначає проблематичність нарощування таких постачань через відсутність стимулювання постачання такого продукту, а саме запровадження обов’язкових вимог для обігу автогазу.

«В Україні досі не впроваджений (прийнятий Постановою КМУ №667 від 29.07.2020) технічний регламент для скрапленого газу, через що країна відкрита для імпорту дешевого комунально-побутового газу, конкурувати з ним якісному LPG із США та Європи складно», — каже пан Лютий.

На його думку, запровадження технічного регламенту й автоматичне посилення вимог щодо контролю якості може стати одним із бар’єрів на шляху російського пального в Україну, оскільки саме комунально-побутовий газ російського походження переважно використовується у сумішах, які наразі переважають у імпорті.

За його словами, про наявність російського пального у міксах з Латвії, Литви й Польщі свідчать високий вміст сірки, корозія, залишок після випаровування. Ці показники не нормуються у СПБТ (комунально-побутовому газі) російського походження, проте суттєво обмежені європейським стандартом EN 589.

«Ми можемо вирішити одразу дві проблеми — покращити якість газу для споживачів і обмежити потік російського палива», — зазначає експерт.

Питання запровадження технічного регламенту на скраплений автомобільний газ останнім часом піднімає Міністерство енергетики, зокрема й у контексті боротьби з російським пальним, каже Артем Куюн.

«Цьому питанню вже кілька років і воно вочевидь перезріло. Сьогодні Міненерго отримало підтримку у просуванні цього питання з несподіваного боку — боротьби з російським імпортом. Приймати техрегламент треба негайно», — вважає Куюн. Він наголошує, що внутрішні виробники скрапленого газу вже давно готові до подібного переходу.

Як писав раніше enkorr, обсяги російського скрапленого газу і дизпального, що потрапляли з країн ЄС в Україну без документів про походження або з сумнівними документами, зросли до критичних масштабів.

Щоб запобігти цьому, Кабінет міністрів України доповнив постанову №1147 «Про заборону ввезення на митну територію України товарів, що походять з російської федерації» з метою заблокувати потрапляння російського палива, нафти і нафтопродуктів в Україну, переліком нафтопродуктів невизначеного походження.

Однак останній аналіз імпорту, зокрема LPG, свідчить, що постачальники з Латвії, Литви й Польщі адаптувались до нових вимог і видають сертифікати про європейське походження газу, хоча їхній власний імпорт російського LPG зберігається на колишніх рівнях.

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти