В начало
Дим без вогню: на півдні нова примара контрабанди (уточнено)

Дим без вогню: на півдні нова примара контрабанди (уточнено)

- Сергій Куюн, спеціально для enkorr

Останнім часом більшість тривожних сигналів на паливному ринку були пов’язані з підозрами щодо проникнення російського продукту.

Найсвіжіший такий випадок стосувався навіть не танкера, а невеличкого 32-річного паливного буксира Piero A, який об’їхав пів Європи й невідомим чином привіз з Африки зимове дизпальне з цілком конкурентною ціною.

Але від сюжету, про який йтиметься нижче, взагалі дуже неприємно тхне: не тільки російським пальним, а й українською контрабандою.

У центрі нашого сюжету опинились танкер Oris Helga й компанія «Андава Груп», яка виступила імпортером 2,9 тис. т дизпального з Греції. Його 29 червня привезло в Україну зазначене судно.

На перший погляд, нічого особливого, робочі будні (особливо пам’ятаючи приклад Piero A). Але професійні гравці звернуть увагу на те, що дедвейт танкера становить 6,4 тис. т. Тобто велике судно привезло менш як половину обсягу. Для морських перевезень це має критичне значення, адже напряму й суттєво позначається на собівартості нафтопродукту (це як на вантажівці їздити по хліб).

«Оскільки ринок перелитий і ми не були впевнені, що зможемо продати великий обсяг, законтрактували 2,9 тис. т. Цей обсяг погодився завантажити судновласник, який був неподалік», – каже представник імпортера, додавши, що судновласник запропонував вигідні умови перевезення.

На користь можливостей перевізника дати хороші тарифи свідчить те, що власники Oris Helga мають покращену економіку перевезень через комбіноване використання танкерів – імпорту дизпального й експорту олії.

Насправді ніякої неефективності перевезень у нашому разі не було, оскільки Oris Helga був… повний.

Берег турецький

Стверджувати це дозволяють вантажні звіти, які було оформлено у грецькому порту «Елефсін» і які є у розпорядженні enkorr.

З першого документа витікає (мал. 1), що у танках 2, 3, 4 на Oris Helga було 3,5 тис. т дизпального щільністю 0,8317. А з другого звіту бачимо (мал. 2), що у танки 1, 5 і 6 завантажили ті самі 2,9 тис. т із щільністю 0,8235. Саме їх надалі розмитнить «Андава Груп».

Мал. 1. Звіт грецького порту «Елефсін» про стан танкера Oris Helga перед завантаженням. З нього бачимо, що у танках 2, 3, 4 на мить навантаження вже було 3,5 тис. т дизпального невідомого походження щільністю 0,8318.

Мал. 2. Звіт порту «Елефсін» про фактично завантажений обсяг 2,9 тис. т дизпального щільністю 0,8235 у танки 1, 5, 6. Цей обсяг було оформлено на митниці компанією «Андава Груп». 

А де ж Oris Helga взяла ті 3,5 тис. т? Прослідкуємо її тернистий шлях за допомогою трекінгових сервісів. На початку червня судно стояло біля Кіпру, далі – біля Бейруту (скан. 1). А ось потім здійснило перехід до легендарного Мерсина – обителі величезних обсягів російського дизпального (скан. 2). За п’ять місяців 2025 року сюди надійшло 2,19 млн т російського ДП й газойлю, це більш як третина загального імпорту Туреччини з росії.

Скан. 1. Трек руху танкера Oris Helga у червні 2025 р.*

* відображення заходу в Крим, ймовірно, є наслідком російського спуффінгу (спотворення відображення даних про координати суден за допомогою радіоелектронних перешкод), який використовується для приховування переміщення танкерів «тіньового» флоту

Скан. 2. Рух Oris Helga біля Мерсина

Співрозмовники enkorr упевнені, що саме тут відбулось завантаження загадкових 3,5 тис. т.

«У сам порт судно не заходило, але у Мерсині є можливість завантаження через виносний буй у морі», – каже представник великої трейдерської компанії, що активно постачає пальне в Україну.

З Мерсина Oris Helga переходить у Грецію, забирає там 2,9 тис. т пального і звідти вже прямує в Україну.

Шумел камиш, дерева гнулись

Отже, судно прийшло з 6,4 тис. т на борту, а розвантажило лише 2,9 тис. т, яке прийняла «Андава Груп». А де 3,5 тис. т з умовного Мерсіна?

Які є варіанти?

Ці 3,5 тис. т поїхали далі кататись на Oris Helga. А чому ні, економіка ж дозволяє! Але не зовсім. Як уже зазначалось, танкер забирає на експорт олію, а з наполовину заповненими танками може взяти удвічі менше з відомими наслідками для економіки.

Можливо, щось знає, але навряд чи скаже «Андава Груп»: компанія розмитнила свій обсяг і не обов’язково має знати, куди поділась решта дизпального. Але таке філігранне заповнення танкера на 2,9 тис. т – вакантний вільний обсяг на судні – наштовхує на різні думки.

Опитані учасники ринку й деякі спостереження дозволяють визнати найбільш ймовірним наступний варіант: цей обсяг таки був розвантажений в Україні поза митним контролем. Іншими словами, ввезений контрабандою.

«Одразу після розвантаження по ринку понеслась дешева пропозиція за кеш. До того ж великий обсяг – по 500 т, тоді як раніше це було як правило до 100 т», – розповідає один з «південних» трейдерів. На його погляд, певні обсяги «лівого» дизелю там існували завжди, але наприкінці червня з’явилося чітке відчуття їхнього збільшення.

«На наше запитання про секрет появи цін нижче від собівартості нам завжди розповідають про старі залишки, оптимізацію логістики й іншу маячню. Постачання контрабанди дозволяє скласти цей пазл», – зазначає трейдер на умовах анонімності.

Точно відповісти на питання, де подівся такий значний обсяг пального, міг би судновласник Oris Helga, але спроби зв’язатися з ним виявилися марними. Сподіваємось, більше повезе тим, хто має ставити такі питання у таких випадках (зі свого боку завжди готові опублікувати позицію компанії за умови надання всіх документів про курсування вантажу).

*   *   *

Про контрабанду пального на ринку не було чути понад 10 років. Продаж документів на пальне, торгівля за кеш та інші пустощі були завжди, але контрабанда, та ще й, ймовірно, російського пального – ні.

Тенденція тривожить: спочатку відновлення імпорту з підсанкційних турецьких портів і скорочення термінів їхньої перевірки з 12 до 3 днів. Потім зимове пальне з Африки на Piero A, а тепер загадкове зникнення у дунайських плавнях уже 3,5 тис. т – більше, ніж залізничний состав.

Це пальне було продане за готівку, тобто далі таким же необлікованим піде на заправні станції, де, знову-таки, його буде продано за необлікований кеш. Це як гангрена, яку треба зупиняти якомога швидше.

Здається, відповідним органам час навести потужний прожектор на місцеві хащі. Бо диму без вогню не буває.

Уточнення.

У матеріалі «Дим без вогню: на півдні нова примара контрабанди» було допущено неточність.

Імпортером 2,9 тис. т дизельного пального грецького виробництва було зазначено компанію «Азарес», в той час, як за уточненою інформацією, пальне було розмитнено ТОВ «Андава Груп». Тому у статтю було внесено відповідні зміни.

Приносимо ТОВ «Азарес» вибачення.

_________________________________________________________________________________

Водночас у редакції є всі підстави стверджувати, що ТОВ «Азарес» і ТОВ «Андава груп» є компаніями однієї групи. Так, згідно з їхніми тендерними пропозиціями, які опубліковано на Prozorro, у ТОВ «Азарес» і ТОВ «Андава груп» однакові телефони й адреса електронної пошти (див. фото).

Крім того, при підготовці зазначеного матеріалу автор спілкувався із загально відомою на ринку пального представницею «Азарес», яка надала й узгодила коментар для статті.

Отже, правильно казати, що імпорт партії здійснила не ТОВ «Азарес», а неформальна група компаній «Азарес».

Печать

Коментарии

Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии

Войти