В начало

Погода завадила трейдерам підзаробити перед акцизом

Заробіток на підвищенні акцизу цього разу опинився під загрозою. Погіршення погодних умов призвело до зсуву термінів доставляння, і, як наслідок, частина трейдерів залишилась без ресурсу.

Хоч ціни й зростають уже майже другий тиждень, але не мають тієї маржі, на яку розраховували компанії після прибутків під час літнього зростання акцизів.

Згідно з моніторингом Консалтингової групи «А-95», середня вартість дизпального за тиждень, з 23 по 27 грудня, зросла на 0,28 грн/л, до 44,33 грн/л. На півдні 27 грудня вартість коливалася від 41,70 грн/л (ОККО) до 42,50 грн/л («Мартін Трейд»), на заході — від 43,30 грн/л (УНТК, Волинська область) до 44,95 грн/л (ОККО, Львівська).

Динаміка гуртових цін на ДП в Україні у грудні 2024 р., грн/л

Зі слів імпортерів, «ціни, на жаль, формуються з огляду на ринок, а не на собівартість». Тому про маржі, які були перед зростанням акцизу у серпні, годі й казати.

Через святкові дні в Європі котирування на пальне відсутні. Але станом на 13:20 27 грудня ф’ючерси на газойль на лондонській біржі становили $677/т. Як показує практика, європейські котирування вищі за ф’ючерси у середньому на $10-15/т. Враховуючи це, премії до ф’ючерсів на півдні становлять $84-103/т, що виливається у плюс для трейдера тільки при вартості вище від 42 грн/л.

«І це при тому, що менше ресурсу, і є попит перед акцизом», — наголосив один зі співрозмовників з паливного ринку.

«Є ажіотаж через розуміння, що з 1 січня ціни будуть вищими. Якщо сьогодні на півдні більшість пропозицій за 41,80-42,10 грн/л, то з початку 2025 року тільки вхід буде 43,20-43,50 грн/л», — додав інший.

Але, як прогнозують на ринку, найближчим часом шторм вляжеться, й одразу зайде значна кількість ресурсу. Тому вже зараз є пропозиції дизелю з відвантаженням із 29 грудня за 41,25 грн/л.

На заході ситуація трохи краща.

«В останні дні купують досить жваво. Відчутно, що закуповуються перед акцизом. Це дало можливість відірвати ціни від дна. Великий плюс цього напрямку – відсутність зобов’язань. Ми можемо притримати ресурс і продати його, коли вважатимемо за потрібне. Але, як і на півдні, нинішні маржі не зрівняти з рівнем перед минулим підняттям акцизу у вересні», — розповів трейдер, який реалізує ресурс як на півдні, так і на заході.

Постачання

На відміну від серпня трейдери не поспішали нарощувати обсягів постачання. Можливо, залишивши це на останню декаду місяця, але чотириденний шторм вніс свої корективи.

З 16 по 22 грудня середньодобовий імпорт дизелю становив 18,37 тис. т попри 19,28 тис. т тижнем раніше. У місячній динаміці зниження постачань на добу становило 5%, до 18,75 тис. т.

Захід і південь розділили майже порівно обсяги дизелю з невеликою перевагою у бік першого: 52% проти 48%.

Це сталося завдяки збільшенню відвантажень із Німеччини майже в 2,5 раза, до 4,2 тис. т, і зменшенню на 28%, до 22,15 тис. т, із Греції.

Постачання з першої зросли як автомобільним, так і залізничним транспортом: на 76%, до 0,54 тис. т, і 2,6 раза, до 3,66 тис. т, відповідно.

Водночас відвантаження з Литви трохи просіли (на 6%, до 6,42 тис. т). Як зазначають імпортери, Orlen Lietuva вантажить без нарікань, хоч географія терміналів звузилася.

«Наразі Orlen вантажить пальне з чотирьох базисів. З терміналом у Вільнюсі виробник припинив співпрацю», — зазначив генеральний директор УНТК Олексій Дронніков.

Щодо цін, то з 30 грудня по 5 січня виробник пропонує пальне за $722-736/т, що на $22-23/т нижче, ніж тижнем раніше.

З Греції менше імпортували AGTG SA й Octans Trade (в 3,4 раза і 58% відповідно), до 3,55 тис. т і 1,9 тис. т. Водночас Rinaco Trade відвантажив «АТ Енерго Трейд» 3,21 тис. т грецького дизелю.

*   *   *

«Перспективи січня туманні. Безакцизного товару, який закупили зараз, вистачить на весь січень і частково лютий. Ціни на ринку будуть нижчими, ніж імпорт за новими акцизними ставками. Тому імпорт, який їхатиме, буде зайвим. А їхати буде чимало, бо треба виконувати січневі зобов’язання і ті, що перенесено з грудня», — зазначив засновник компанії «Мартін Трейд» Володимир Порайко. Словом, усе буде, як завжди.

Печать

Коментарии

Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии

Войти