Заробіток на підвищенні акцизу цього разу опинився під загрозою. Погіршення погодних умов призвело до зсуву термінів доставляння, і, як наслідок, частина трейдерів залишилась без ресурсу.
Хоч ціни й зростають уже майже другий тиждень, але не мають тієї маржі, на яку розраховували компанії після прибутків під час літнього зростання акцизів.
Згідно з моніторингом Консалтингової групи «А-95», середня вартість дизпального за тиждень, з 23 по 27 грудня, зросла на 0,28 грн/л, до 44,33 грн/л. На півдні 27 грудня вартість коливалася від 41,70 грн/л (ОККО) до 42,50 грн/л («Мартін Трейд»), на заході — від 43,30 грн/л (УНТК, Волинська область) до 44,95 грн/л (ОККО, Львівська).
Динаміка гуртових цін на ДП в Україні у грудні 2024 р., грн/л
Зі слів імпортерів, «ціни, на жаль, формуються з огляду на ринок, а не на собівартість». Тому про маржі, які були перед зростанням акцизу у серпні, годі й казати.
Через святкові дні в Європі котирування на пальне відсутні. Але станом на 13:20 27 грудня ф’ючерси на газойль на лондонській біржі становили $677/т. Як показує практика, європейські котирування вищі за ф’ючерси у середньому на $10-15/т. Враховуючи це, премії до ф’ючерсів на півдні становлять $84-103/т, що виливається у плюс для трейдера тільки при вартості вище від 42 грн/л.
«І це при тому, що менше ресурсу, і є попит перед акцизом», — наголосив один зі співрозмовників з паливного ринку.
«Є ажіотаж через розуміння, що з 1 січня ціни будуть вищими. Якщо сьогодні на півдні більшість пропозицій за 41,80-42,10 грн/л, то з початку 2025 року тільки вхід буде 43,20-43,50 грн/л», — додав інший.
Але, як прогнозують на ринку, найближчим часом шторм вляжеться, й одразу зайде значна кількість ресурсу. Тому вже зараз є пропозиції дизелю з відвантаженням із 29 грудня за 41,25 грн/л.
На заході ситуація трохи краща.
«В останні дні купують досить жваво. Відчутно, що закуповуються перед акцизом. Це дало можливість відірвати ціни від дна. Великий плюс цього напрямку – відсутність зобов’язань. Ми можемо притримати ресурс і продати його, коли вважатимемо за потрібне. Але, як і на півдні, нинішні маржі не зрівняти з рівнем перед минулим підняттям акцизу у вересні», — розповів трейдер, який реалізує ресурс як на півдні, так і на заході.
Постачання
На відміну від серпня трейдери не поспішали нарощувати обсягів постачання. Можливо, залишивши це на останню декаду місяця, але чотириденний шторм вніс свої корективи.
З 16 по 22 грудня середньодобовий імпорт дизелю становив 18,37 тис. т попри 19,28 тис. т тижнем раніше. У місячній динаміці зниження постачань на добу становило 5%, до 18,75 тис. т.
Захід і південь розділили майже порівно обсяги дизелю з невеликою перевагою у бік першого: 52% проти 48%.
Це сталося завдяки збільшенню відвантажень із Німеччини майже в 2,5 раза, до 4,2 тис. т, і зменшенню на 28%, до 22,15 тис. т, із Греції.
Постачання з першої зросли як автомобільним, так і залізничним транспортом: на 76%, до 0,54 тис. т, і 2,6 раза, до 3,66 тис. т, відповідно.
Водночас відвантаження з Литви трохи просіли (на 6%, до 6,42 тис. т). Як зазначають імпортери, Orlen Lietuva вантажить без нарікань, хоч географія терміналів звузилася.
«Наразі Orlen вантажить пальне з чотирьох базисів. З терміналом у Вільнюсі виробник припинив співпрацю», — зазначив генеральний директор УНТК Олексій Дронніков.
Щодо цін, то з 30 грудня по 5 січня виробник пропонує пальне за $722-736/т, що на $22-23/т нижче, ніж тижнем раніше.
З Греції менше імпортували AGTG SA й Octans Trade (в 3,4 раза і 58% відповідно), до 3,55 тис. т і 1,9 тис. т. Водночас Rinaco Trade відвантажив «АТ Енерго Трейд» 3,21 тис. т грецького дизелю.
* * *
«Перспективи січня туманні. Безакцизного товару, який закупили зараз, вистачить на весь січень і частково лютий. Ціни на ринку будуть нижчими, ніж імпорт за новими акцизними ставками. Тому імпорт, який їхатиме, буде зайвим. А їхати буде чимало, бо треба виконувати січневі зобов’язання і ті, що перенесено з грудня», — зазначив засновник компанії «Мартін Трейд» Володимир Порайко. Словом, усе буде, як завжди.
Коментарии
Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии
Войти