Як повідомили Reuters три джерела, знайомі з логістикою, величезний російський нафтовий бізнес в Арктиці зіткнувся з серйозними перебоями через санкції США проти його танкерів і складів, що призвело до зупинки постачань сирої нафти, яка раніше планувалася для азійських покупців.
Санкції, оприлюднені в п'ятницю, найжорсткіші для російського нафтового сектору. Три джерела, які говорили з Reuters на умовах анонімності, повідомили, що видобуток усіх трьох арктичних сортів («Новий порт», АРКО і «Варандей», якого видобувається 300 тис. б/д) може зіткнутися зі збоями.
Як зазначили два джерела, судна й інфраструктура, необхідні російському арктичному нафтовому бізнесу, на який припадає десята частина морського експорту нафти, унікальні.
Нафта «Новий Порт» з новопортовського родовища «газпром нєфті», де температура може досягати -55°C, ARCO з морської платформи «Приразломна» й «Варандей» з родовищ «лукойлу» у тимано-печорському регіоні, транспортуються спеціальним типом судна льодового класу до умби й кольських плавсховищ поблизу мурманська.
Потім їх перевантажують на більші судна – Aframax або Suezmax, які можуть перевозити 100-140 тис. тонн, тоді як менші судна – 30 тис. тонн, для відправлення на міжнародний ринок.
Сполучені Штати наразі ввели санкції як проти «умби», так і «коли», а також понад дюжини малих танкерів, які використовувалися як човникові постачальники нафти з родовищ.
Згідно з даними LSEG, щонайменше 15 танкерів, на які США наклали санкції в п'ятницю, включаючи Shturman Scherbinin, Mikhail Ulyanov і Aulis, брали активну участь у перевезенні російських арктичних марок протягом останніх двох місяців.
Менші човникові танкери були розроблені для роботи в північних морях і мають спеціальну конструкцію, яка дозволяє їм завантажувати більше нафти без шкоди для кліренсу.
«Немає можливості замінити їх швидко. Нічого подібного не можна купувати в інших місцях. Судна були спеціально побудовані для проєктів», – сказало одне з джерел.
Зі слів джерел, росія може залишитися з мільйонами барелів непроданої нафти. Згідно з одним, обмежені місткості для зберігання в усіх трьох проєктах означають, що кілька тижнів перебоїв із завантаженням можуть призвести до скорочення виробництва.
«лукойл» не відповів на запит Reuters про коментарі, а «газпром нєфть» відмовилася від коментарів.
«газпром нєфть», яка видобуває «АРКО» і «Новий порт», також потрапила під санкційний пакет США напряму, а «лукойл», який видобуває «Варандей», — ні.
Сортам «Новий порт» і «Варандей» віддають перевагу нафтопереробники у всьому світі за їх високу якість – обидва легкі, з 0,1-0,4% сірки.
Арктичні марки, які до ембарго ЄС 2022 року закуповували нафтопереробні заводи (НПЗ) у північно-західній Європі, нещодавно були розкуплені індійськими й китайськими НПЗ.
«Легкі сорти арктичної нафти з росії коштували вище від верхньої межі цін (G7) через їхню преміальну якість», — повідомило одне з джерел, знайоме з угодами на індійському нафтовому ринку.
Проте Індія й Китай показали, що не готові приймати нафту з танкерів, які перебувають під санкціями, і почали шукати заміну російській нафті.
Відсутність на ринку російської арктичної нафти, швидше за все, підштовхне ціни на флагманську нафту США марки WTI, яка також є легкою, заявив один із трейдерів азійського нафтового ринку.
Індія скоротила купівлю нафти в США після того, як кілька років тому почала розкуповувати дешеві російські барелі з ринку, але джерело на одному індійському нафтопереробнику повідомило, що його компанія розглядає можливість купувати більше американської нафти.
Оскільки всі обсяги нафти з арктичних проєктів спрямовано на експорт, немає логістичної системи для їх надходження у російську внутрішню нафтопроводну систему.
Це означає, що якщо на ці сорти нафти не буде покупців, обсяги доведеться зберігати в плавучих сховищах, або «газпром нєфті» доведеться обмежити видобуток на обох проєктах, повідомили джерела.
Одне з джерел зазначило, що хоча є можливість доставки деяких марок морем на деякі НПЗ на півдні росії, це може бути дорогим і обмеженим обсягом.
Технічно варандейські запаси «лукойлу» можуть бути завантажені безпосередньо з варандейського термінала прямо на міжнародні ринки. Однак вартість таких перевезень буде вищою, і компанії потрібен час, щоб доставити в регіон резервні танкери, повідомило одне з джерел.
Коментарии
Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии
Войти