В начало
GASPOL: Ми припинили закупівлю в росії через кілька годин після вторгнення

GASPOL: Ми припинили закупівлю в росії через кілька годин після вторгнення

- Артем Куюн, експерт Консалтингової групи «А-95»

За останній рік Польща перетворилась на головний канал постачання в Україну скрапленого газу. Для багатьох польських компаній зміна векторів стала серйозним випробуванням, адже їм доводилося одночасно забезпечувати продуктом два великих ринки — свій і український. І одним з основних викликів на ринку, де покупці обривають телефон, для поляків став російський газ, на який припадає 50% імпорту в країну.

В умовах відсутності заборони на імпорт LPG з росії польські трейдери зіткнулися, можливо, з найважчим моральним вибором у своєму бізнесі: заробляти на кривавому ресурсі чи відмовитися від нього з етичних міркувань. Це питання залишається актуальним і зараз, у травні 2023-го.  

Першим про повну відмову від постачань з росії заявив один із найбільших гравців ринку – GASPOL. Компанія і нині – головний лобіст ембарго на російський газ як на національному рівні, так і на рівні ЄС. Про статус і перспективи важкого процесу enkorr поспілкувався з головою правління GASPOL Євою Гаврис-Осінською.

enkorr: GASPOL категорично відмовився працювати з російським ресурсом. Який рівень ухваленого рішення: польська локальна компанія чи глобальна структура SHV?

Єва Гаврис-Осінська: Це було спільне рішення, прийняте через кілька годин після початку повномасштабної російської агресії. GASPOL мав сильну підтримку з боку правління SHV Energy, і ми негайно припинили закупівлі в росії.

enkorr: Відмова від російського ресурсу зараз рівнозначна випадінню з ринку, особливо українського. Проте деякі обсяги йдуть від вас в Україну. Це основні клієнти, довгострокові контракти чи що?

Єва Гаврис-Осінська: Окремі клієнти цінують якість послуг і продукції, а також чесність. Змагатися, де більшості гравців байдуже походження продукту, непросто.

Через війну багато компаній відійшли від співпраці з російським бізнесом, зокрема й GASPOL. Вони не ведуть війни і не постраждали безпосередньо, проте вирішили позбутися прибутку через втрату ринку і впливу, тому що це правильний і єдиний спосіб висловити нашу позицію щодо цієї абсолютно невиправданої агресії.

enkorr: Якщо казати про перспективи заборони імпорту скрапленого газу з росії до Польщі... Які сьогодні реальні можливості постачання з моря і здатність Польщі отримати ці обсяги? Які потужності перебувають у процесі запуску або будівництва?

Єва Гаврис-Осінська: Сам продукт доступний і може бути імпортований із США, Норвегії чи інших західних джерел через термінали ARA. Як GASPOL ми публічно заявили, що можемо збільшити наші імпортні потужності через Гданський термінал з 600 тис. тонн на рік до близько 1 мільйона тонн на рік. Все це стало можливим завдяки кільком поступовим інвестиціям, які ми розпочали ще 2019 року й продовжили у наступні роки. Є ще два прибережних термінали, у Гдині й Щецині, — обидва меншою потужністю, але також здатні збільшити імпорт.

enkorr: Противники кажуть, що їх не пустять до морських терміналів...

Єва Гаврис-Осінська: Це просто неправда. Наразі ми ділимося пропускною здатністю Гданська з одним із наших конкурентів, де всі умови базуються на взаємному договорі – ми обслуговуємо поточні слоти потужності, доступні в Гданську, які нами не поглинені. Інші компанії також можуть говорити з нами про такий вид співпраці.

enkorr: Які є можливості збільшення залізничних закупівель із Заходу?

Єва Гаврис-Осінська: Загалом у всіх портах ARA є кілька вільних слотів, але ємність потрібно бронювати заздалегідь. Таким чином, ми виступаємо за ембарго проти російського скрапленого газу з певним періодом vacatio legis — щоб гравці, які досі будували свою бізнес-модель на дешевому російському газі, мали час адаптуватися. Варто згадати, що прем’єр-міністр Польщі оголосив про заборону скрапленого газу з росії в квітні 2022 року. Це не було виконано на національному рівні, і тепер польський уряд, за нашими відомостями, виступає за заборону в ЄС у наступному пакеті санкцій. Важко передбачити, яким буде остаточне рішення ЄС, але будь-який розумний бізнес, почувши це, повинен почати готуватися до того, що заборона нарешті може стати реальністю.

enkorr: Є думка, що головною перешкодою для процесу є побоювання значного підвищення ціни на газ у країні. Наскільки реально можуть змінитися ціни та чи можна згладити потенційне зростання?

Єва Гаврис-Осінська: Це головний аргумент, який зараз переслідує польського споживача. Давайте демістифікуємо це. Ринок опалення, де використовується пропан, уже в основному забезпечується не зі східних джерел. Ринок балонів розвивається двома найбільшими гравцями – GASPOL і Amerigas, які не купують у росії. Сьогодні два великих гравці ринку не купують у росії, тому їхні клієнти не матимуть зростання цін через санкції. Клієнти, яким постачають інші дистриб’ютори, можуть мати деяке підвищення ціни. Ми оцінюємо його на ріні близько 20 злотих за балон, що дає додаткові 200 злотих на рік.

На ринку автогазу найбільшим гравцем на сьогодні є PKN ORLEN, то навіщо їм змінювати ціну, якщо вони сьогодні заявляють, що не купують у росії? Інші гравці можуть підвищити ціни або отримають нижчу маржу. Навіть якщо ціна за літр зросте на АЗС на 0,2-0,25 злотих, це означає близько 25 злотих на місяць додаткових витрат для середнього водія.

enkorr: Чи можливо, що росія переспрямує обсяги з Польщі (понад 1 млн тонн на рік) на ARA, й це призведе до падіння цін на морі?

Єва Гаврис-Осінська: На наш погляд, у нинішній ситуації жоден серйозний гравець ринку з АРА не буде зацікавлений у веденні бізнесу з російськими експортерами.

enkorr: Уявімо, що Польща заборонила російський газ. Що робити з країнами Балтії? Вони також постачали б «литовський» і «латвійський» газ до Польщі.

Єва Гаврис-Осінська: Наша позиція полягає в тому, що заборона має поширюватися на весь ЄС — тоді вона буде ефективною, на цьому ми наголошуємо публічно. Якщо це не нав’язано ЄС, це можна зробити також на національному рівні. Польський законопроєкт про спеціальні заходи проти росії у зв’язку з її агресією проти України дозволяє заборонити продукт (наприклад, російське вугілля) або окрему компанію (як це було у разі з польською філією «новатеку»). Це менш ефективний, але також можливий захід проти експортера з країни-агресора.

enkorr: Чи ускладнить життя реекспортерам російського газу в Україну вимога вказувати в декларації країну походження? Є думка, що вимога нічого не змінить, бо країну можна заявити декларативно.

Єва Гаврис-Осінська: Ми повинні пам’ятати, що декларування походження продукту, яке не відповідає його фактичному статусу, є ризикованим, оскільки за це може бути притягнуто до відповідальності. Звичайно, компанія-експортер все ще може заявити про це як про неросійське джерело, але ми думаємо, що це змусить деяких експортерів задуматися. Звичайно, загалом це не великий прорив, радше маленький крок до нього.

enkorr: Існує також думка, що сертифікати походження EUR1, які можна зробити для партії, де 51% неросійського газу, можливо отримати нелегально. Наприклад, можна кілька разів використовувати документи на партію неросійського газу для реєстрації нових партій із сертифікатом EUR1. Наскільки це реально в Польщі?

Єва Гаврис-Осінська: Важко сказати, але якщо поставити таке питання, то це може бути так. Ось чому ми рішуче виступаємо за повне ембарго на російський скраплений газ у ЄС, яке придушить такі брудні трюки.

enkorr: Уявімо, що російського газу немає, а ринок уже перебудовано. Чи бачите ви можливість працювати з українськими покупцями за довгостроковими контрактами? Які плани щодо України на найближчий час?

Єва Гаврис-Осінська: Ми співпрацюємо з українськими покупцями і будемо це робити й надалі. Як зазвичай, тип контракту залежатиме від ситуації на ринку й наявності обсягу.

Печать

Коментарии

Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии

Войти