Нарешті випала змога підбити «податкові» підсумки за 2023 рік серед найбільших мереж АЗС. Ще буду детально «препарувати» інформацію по окремих податках і компаніях, а зараз загальні риси.
Почнемо з позитиву. Сплата податків ТОП-10 мереж протягом року зросла майже вдвічі – з 1,4 млрд грн у I кварталі до 2,4 млрд грн у IV кварталі. Гадаю, досить репрезентативно, щоб говорити про ринок загалом.
Але радіти цьому трохи зарано. Чому? Бо переважно зростали відрахування за рахунок ПДВ, який, по-перше, з 1 липня 2023 року на пальне збільшився з 7% до 20%, тобто втричі. Відрахування ж ПДВ зросли у 5 разів. І це вже я особисто оцінюю як зусилля податкової, яка тримає руку на пульсі ПДВ-ланцюга. Наразі оптовим і роздрібним компаніям встановили неформальний норматив для ПДВ обсягом 0,5% і 1,5% відповідно (це в бюджет, якщо що, хоча подейкують й про можливість оптимізуватись за «долю малую»).
А от податки, які ДПС поки цікавлять мало й сплата яких здебільшого на совісті бізнесу, зростали якось кисло. Якщо подивитися на податок на прибуток, то з’ясується, що, крім однієї мережі, 2023 року – найуспішнішого року за розміром роздрібної націнки – решта жалюгідно існували або взагалі були безприбутковими. При тому майже всі відкривали нові й реконструйовані об’єкти, оновлювали парки газо- й бензовозів.
Зарплатні податки зросли на 30%. Порівняно небагато, але це реальна детінізація. Бо офіційні зарплати зросли у тих мережах, де вони були найнижчими. До речі, по 5 000 грн на місяць окремі персонажі продовжують декларувати.
Переходимо до персоналій. Трійка лідерів залишилася без змін. Характерно, що 2 й 3 місця – у компаній із закордонним капіталом: Shell і AMIC. Чомусь у іноземців відповідальність перед чужою країною більша, ніж у багатьох наших бізнесів перед власною Батьківщиною.
Дещо компенсує цей неприємний присмак лідерство з великим відривом ОККО: серед ТОП-10 її продажі займають 34%, а сплата податків – 50%. Щодо податку на прибуток – 70%. Якщо дивитись на офіційну статистику, то адекватно заробляє на цьому ринку тільки ОККО.
Довгоочікуваний прорив під завісу року у ІV кварталі зробили UPG й WOG, які збільшили податкову ефективність з літра реалізації майже у півтора раза. Але тяжка спадщина попередніх періодів потягнула річний показник донизу, тому 4 й 5 сходинки рейтингу. Сподіваюсь, досягнуті наприкінці 23-го результати будуть збільшені й зацементовані у 2024-ому.
Друга половина ТОП-10 – біль. Особисто для мене незрозумілим залишається перебування там лише KLO. Гарні хлопці, красиві станції, але результат на табло.
Не виправдала надій «БРСМ». У ІІІ кварталі податківці гарно витрусили з мережі додатково 300 млн грн (у 4,5 раза більше від показника за І і ІІ квартали). Звалося б, бізнес пана Біби міцно став на шлях виправлення. Ні. На жаль. У ІV кварталі податкове навантаження на літр упало до 0,7 грн/л – трохи вище від рівня І й ІІ кварталів. На тлі повідомлень про погіршення якості пального в мережі все виглядає сумно.
Проте місце «БРСМ» у ІV кварталі зайняла мережа Avantage 7. Її податківці «поголили» на 200 млн грн – в 9 разів більше, ніж у І кварталі 2023-го. Цікаво, як буде надалі? Як у «БРСМ» чи так, як має бути?
Маловідома, але велика за українськими масштабами мережа VST з рекламним слоганом «Ніштяк вам в бак» спробувала наприкінці 23-го теж здивувати, але у підсумку за рік «ніштяка» з податками не вийшло.
Замикає ТОП-10 мережа Мotto – до останнього часу традиційний антилідер податкових рейтингів разом із Avantage 7. Кажуть, наприкінці року у мережі намалювався новий власник (який ще начебто й не власник, а управляючий). Наразі, за моїми даними, йде реструктуризація й переформатування бізнесу. Як на мене, хай роблять що хочуть, якщо буде нормальна «податкова» віддача.
Наприкінці скажу, що загальною проблемою залишається закритість даних про сплату податків нафтотрейдерами. Попри вимоги закону, податківці цих даних не публікують. Доводиться збирати по крихтах, включно з опитуваннями сумлінних мереж, яким нічого приховувати. Податківців я розумію, бо така інформація показує не тільки успіхи, а й недоліки в їхній роботі (а, можливо, й відверте «кришування» окремих неплатників). Але треба розуміти головне: податки – єдине джерело фінансування армії. Іншого нема. І суспільство має контролювати цей процес, допомагаючи податківцям з владою загалом бути більш ефективними.
Коментарии
Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии
Войти