У початок

Попри всі проблеми: ціна на дизпальне тримається на ринковому рівні

Тривалі черги на кордоні, очікування блокування польських переходів і нові атаки росіян тримають ринок у напрузі. Але бажання постачальників якнайшвидше розпродати літній ресурс не дають цій напрузі матеріалізуватися у підняття цін.

Увагу ринку було сконцентровано на півдні, який дуже бадьоро відпрацював у жовтні. На початку листопада  регіон відчував профіцит пропозицій, що призвело до падіння цін. Декілька трейдерів, зокрема «Анвітрейд», очікували розмитнення нових партії пального, що додає впевненості напередодні прийдешніх проблем з польського боку.

Генерив південь не тільки обсяги, але й новини. За інформацією enkorr, отриманою з власних джерел, у гирлі Дунаю силовики зупинили багатостраждальний танкер Mriya (під прапором Палау). «Там є якісь питання до самого судна, а не до вантажу», — зазначило джерело enkorr. Згідно з сервісом MarineTraffic, станом на 3 листопада судно вже прямує у порт «Констанца».

Багато говорили трейдери й про показовий випадок шахрайства. Зі слів наших джерел, на тижні з’явилася пропозиція дизпального, яке начебто мав привезти танкер Norman (Ліберія). Учасники ринку звернули увагу на дві особливості: човен мав прийти з порту в Мерсіні (який перебуває у «санкційному» переліку СБУ), а ціна озвучувалась на рівні 42 грн/л (зрозуміло, на умовах передоплати), що контрастувало з ринковими 44,75-48,00 грн/л. Згодом пункт відправлення танкера змінився на Ізміт (Туреччина), а коли він прибув у пункт призначення, виявилося, що судно привезло… пальмову олію. За даними трейдерів, аферистам вдалося «реалізувати» 500 тонн пального. Будьте пильними!

 Insa Oil, шикуйся!

Ще однією важливою новиною тижня стало поповнення санкційного переліку Служби безпеки України Білоземом – місцем відвантаження болгарського виробника Insa Oil. З 2 листопада його дизпальне підлягає додатковій перевірці. У жовтні Білозем користувався неабиякою популярністю серед українських імпортерів на тлі закриття найпотужнішого «болгарського» каналу у Русе. У жовтні з Білозема було постачено 5,84 тис. тонн дизпального.

«Спочатку ми зупинилися з продуктом «Булмакету», тепер – з Білозема», — скаржиться український трейдер,

Зі слів імпортерів, на ринку є пропозиції на придбання болгарського ДП з сертифікатом EUR.1 із Софії. Зокрема компанія GTS Trаding пропонувала його за 45,25-45,50 грн/л з урахуванням акцизу, НДС і доставки до кордону.

За оперативними даними enkorr, з 26 жовтня по 1 листопада кількість задекларованих бензовозів збільшилась на 7% порівняно з тижнем раніше. Тим часом обсяг ввезеного ДП зменшився на ті ж 7%.

Залишається складною і ситуація в Констанці.

«Бензовози чекають тиждень, щоб стати на завантаження. Для залізниці взагалі немає розуміння графіку», — розповів великий імпортер, зазначивши, що за рік ситуація з цим не змінилась.

Складною залишається і ситуація з автомобільними чергами на перетин українського кордону. На півночі вона може погіршитися страйками польських перевізників. Як повідомляв enkorr, 6 листопада перевізники планують перекрити рух транспорту на пунктах «Корчова–Краківець», «Гребенне–Рава Руська» й «Дорогуськ–Ягодин». Нагадаємо, що фактично польські перевізники вимагають скасування транспортного безвізу, який було запроваджено торік і який дав змогу активізувати постачання пального в Україну. Безумовно, відтоді ситуація із забезпеченням пальним значно змінилась, але проблеми на польському кордоні можуть створити додаткову напругу.

Згідно з даними сервісу «єЧерга», станом на 4 жовтня черга на польському кордоні становить 11-13 днів. На південному напрямку бензовозам потрібно простояти в черзі 10-15 днів.

Важко, але їде

«Бензовозні» проблеми актуалізують постачання залізницею. Так, у жовтні залізничний імпорт перевищив вересневий на 32%.

«Пропозицій на ринку достатньо», – зазначив один із респондентів. «Можливо, локально у деяких компаній і не вистачає оперативного імпортного ресурсу, але пальне можна знайти й на внутрішньому ринку», — додав він.

Надалі є велика ймовірність, що черги на кордоні, польські страйки, тривале завантаження на терміналах і зростання європейських котирувань штовхатимуть ціну вгору. Крім того, до середини-кінця листопада ринок має перейти на зимове пальне, а це завжди плюс щодо ціни.

Начебто «зимовий» чинник частково вплинув на підвищення у листопаді на угорське паливо.

Крім того, поки не позначилося на внутрішніх цінах і зростання європейських котирувань. Так, із 30 жовтня по 2 листопада середня ціна на дизпальне в Середземномор'ї збільшилася на $34/т, до $881-896/т, а на півночі Європи — на $41/т, до $919-924/т.

«Демередж і бажання швидше продати ресурс підштовхують моїх колег до зниження цін при рості котирувань. Інколи це зниження неадекватне», — прокоментував трейдер.

У великій паливній компанії вважають, що ціна, наприклад, на півдні, яка становить 44,00-44,50 грн/л, відповідає експортному котируванню. З їхніх слів, до зростання європейських котирувань маржа між цінами була високою, що зараз дає змогу не підвищувати вартість ДП на тлі достатніх пропозиції на цьому напрямку.

Ще один чинник, який нагадав про себе минулого тижня, теж впливає на ситуацію: йдеться про російські обстріли. За рік ринок адаптувався психологічно, але від цього менш загрозливим цей чинник не став.  

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти