Морські постачання сирої нафти з росії знизилися з найвищого рівня майже за два з половиною року: минулого тижня було зафіксовано менше відвантажень із Балтики. Втім, падіння може бути пов’язане більше з погодними умовами, ніж із нещодавно запровадженими санкціями США.
Середні чотиритижневі відвантаження з російських портів на 26 жовтня становили 3,72 млн барелів на добу (б/д), свідчать дані трекінгу танкерів Bloomberg. Це приблизно на 70 тис. б/д менше, ніж переглянутий показник за період до 19 жовтня. Середнє значення краще відображає тренд, ніж більш волатильні щотижневі показники.
Наприкінці звітного тижня на відвантаження вплинули погодні умови: поблизу ключового балтійського порту у приморську фіксували сильний вітер із поривами понад 50 миль/год, що могло ускладнити вантажні операції.
Невелике скорочення постачань збіглося в часі з тим, що покупці в Індії й Китаї переглядають закупівлі російської нафти після заборони США на співпрацю з ПАТ «роснєфть» та ПАТ «лукойл». Разом із ПАТ «сургутнєфтєгаз» та ПАТ «газпром нєфть» (обидві компанії перебувають під санкціями з січня) ці чотири виробники забезпечували майже 70% російського нафтового експорту, або близько 3,1 млн б/д, у першій половині року.
Попередні обмеження проти «сургутнєфтєгазу» і «газпром нєфті» практично не вплинули на потоки російської нафти. Зараз з’являються перші ознаки, що цього разу ситуація може розвиватися інакше.
Керівники великих індійських НПЗ кажуть, що купувати нафту у російських постачальників, які потрапили у чорний список, надалі буде фактично неможливо. Це вже спонукає їх переорієнтовуватися на сировину з Близького Сходу й навіть Латинської Америки. Водночас індійські переробники готові й надалі брати окремі російські партії зі знижкою, якщо вони надходять від компаній, які не під санкціями. Паралельно російські експортери продовжують відвантажувати нафту в танкери майже рекордними темпами.
Більшість танкерів, що виходять із портів Балтійського, Арктичного й Чорного морів, формально не вказують пункту призначення за межами Суецького каналу. Така практика вже стала типовою, однак майже всі ці судна зрештою розвантажуються в Індії й Китаї. Танкерні партії, які зараз завантажуються в Балтиці й Арктиці, фізично не встигнуть прибути до азійських портів раніше 21 листопада — дати, після якої операції з «лукойлом» і «роснєфтью» мають бути припинені.
Є й внутрішній фактор: пропозиція сирої нафти на експорт може почати зменшуватися через зростання завантаження російських НПЗ. Після ударів українських безпілотників кілька ключових заводів були змушені зупинятися на ремонт, що знизило обсяги перероблення до мінімумів початку жовтня. Тепер, якщо росія зможе утримувати вищі темпи перероблення, частину сирої нафти, ймовірно, перенаправлять із морського експорту на внутрішній ринок і для потреб армії.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти