У початок

Нові митні правила змінили структуру українського імпорту СВГ

Зміни у Митному кодексі, які набули чинності 17 жовтня, вплинули на обсяги й структуру імпортних постачань скрапленого газу в Україну, свідчать дані Консалтингової групи «А-95».

Нагадаємо, згідно з новими правилами імпортери зобов’язані надавати зокрема сертифікати походження не тільки країни відправлення, а й країни виробництва, а також документи, що підтверджують маршрут постачання від заводу-виробника до українського кордону.

На початку жовтня учасники ринку повідомляли enkorr, що деякі компанії можуть припинити або суттєво скоротити продажі газу в Україну, оскільки вони не зможуть показати ланцюжок постачань, що підтверджують неросійське походження продукту. Йшлося насамперед про польські й балтійські компанії, адже саме Польща, Литва і Латвія імпортують великі обсяги скрапленого газу з росії.

Найбільше падіння обсягів продажів спостерігалося з терміналів польської компанії Barter, відвантаження з яких забезпечували до 10% всього українського імпорту СВГ. З терміналів, які розташовані в Сокулці й Малашевичах, Barter і низка трейдерів відвантажували продукт, що зазвичай супроводжувався сертифікатами EUR.1. Також із цих базисів продавалися невеликі обсяги газу американського походження.

Після 17 жовтня обсяги відвантажень із терміналів Barter зменшилися в кілька разів, це може свідчити про те, що на терміналах компанії бракує неросійського ресурсу. Аналогічна ситуація спостерігалася з продажами газу Pakar Jacek. До впровадження змін у Митному кодексі компанія продавала продукт із латвійським сертифікатом походження. Як відомо, в Латвії немає виробництв скрапленого газу. Варто зазначити, що наприкінці жовтня Pakar Jacek відновив продажі в Україну, хоча в значно менших обсягах, але вже з сертифікатом EUR.1.

ТОП-10 відправників СВГ в Україну у першій половині жовтня, тис. тонн

Відправник

1-16 жовтня

17-29 жовтня

Зміна

Bulmarket

6,54

3,95

-40%

Unicom Oil Terminal

4,66

2,02

-57%

Barter

4,39

0,61

-86%

Interport Gaz

2,90

1,05

-64%

OMV Petrom

2,34

0,00

-100%

Venor Polska

2,30

1,77

-23%

Bialchem Group

1,93

1,71

-11%

PKN Orlen (у т.ч. Unipetrol)

1,91

2,40

26%

Likitgaz Dagitim

1,65

0,00

-100%

Pakar Jacek

1,45

0,04

-97%

Серед балтійських трейдерів варто зазначити естонську компанію Megarevelis Group, яка відвантажувала газ із литовських базисів. Імпортери, які придбали партії продукту в цієї компанії, отримали відмову від української митниці через неповний пакет документів.

Зміни у Митному кодексі переспрямували попит на ресурс інших компаній-постачальників. Після 17 жовтня у перший десяток експортерів увійшла група Unimot. Міцні позиції також зберігаються за Venor Polska. Компанія Bialchem Group завчасно змогла переорієнтувати джерела постачань, купуючи неросійський продукт з різних напрямків, тому їй вдалося зберегти темпи реалізації у другій половині жовтня на сталому рівні.

Найбільшим постачальником скрапленого газу в Україну протягом усього жовтня була компанія Bulmarket, яка продає продукт алжирського і єгипетського виробництва. Термінал компанії розташовано у Галаці, за кілька кілометрів від українського кордону, що робить його зручним базисом для українських імпортерів. Крім того, високий попит на газ із Румунії був забезпечений недостатніми обсягами постачань продукту на інші дунайські термінали. Зі слів учасників ринку й представника компанії Bulmarket, після впровадження нових правил партії газу з Галаца розмитнювалися без особливих проблем, оскільки Bulmarket надавав усі необхідні документи.

ТОП-10 відправників СВГ в Україну у другій половині жовтня, тис. тонн

Відправник

1-16 жовтня

17-29 жовтня

Зміна

Bulmarket

6,54

3,95

-40%

PKN Orlen (у т.ч. Unipetrol)

1,91

2,40

26%

Unicom Oil Terminal

4,66

2,02

-57%

Callatis Gas

0,86

1,93

125%

Venor Polska

2,30

1,77

-23%

Unimot

1,12

1,76

58%

Bialchem Group

1,93

1,71

-11%

Standard Gas

0,00

1,08

Euro LPG

0,75

1,05

40%

Interport Gaz

2,90

1,05

-64%

Після 17 жовтня добові обсяги розмитнення впали на 28% — до 2,16 тис. тонн. На динаміку імпорту вплинули не лише законодавчі зміни, а й складна ситуація на кордонних пунктах пропуску. Через черги вибірка продукту з зарубіжних терміналів відбувається не дуже жваво, що призводить до зменшення відвантажень.

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти