Морські поставки сирої нафти з росії за останні чотири тижні лишаються біля 16-місячного максимуму: атаки українських дронів на нафтопереробні заводи змушують перенаправляти сировину на експортні термінали, завантажуючи їхню ефективну пропускну спроможність.
Середні за чотири тижні відвантаження з російських портів становили 3,57 млн бар./добу станом на 5 жовтня, за даними трекінгу суден Bloomberg, що на ~80 тис. бар./добу менше від найвищого рівня з травня 2024 року. Такий середній показник краще відображає базову тенденцію, ніж волатильні тижневі дані.
Зростання експорту відбувається на тлі посилення ударів безпілотників по НПЗ: за останні два місяці Україна вразила щонайменше 15 заводів у європейській частині росії. Серед недавніх — удар по НПЗ у Кіришах, що понад за 800 км від кордону; система фіксації пожеж NASA зафіксувала там дві пожежі рано-вранці в суботу. Це вже друга атака на підприємство менш ніж за місяць.
За оцінкою JPMorgan Chase & Co., через ці атаки переробка в росії опустилася нижче 5 млн бар./добу — мінімум із квітня 2022 року. Падіння переробки супроводжується стрибком експорту сирої нафти: з середини серпня він додав близько 500 тис. бар./добу у чотиритижневому вимірі.
Втім, простір для подальшого перенаправлення сировини на експорт обмежений. Два з трьох ключових портів, що можуть приймати барелі з виведених із ладу НПЗ — Приморськ (Балтика) та Новоросійськ (Чорне море) — працюють поблизу верхніх меж. Третій — Усть-Луга (Балтика) — має номінальний резерв, але його відвантаження цього року істотно не дотягують до піку жовтня 2024-го. Сукупно три західні порти мають лише близько 165–265 тис. бар./добу вільних потужностей.
Тим часом Європа посилює тиск на тіньовий танкерний флот москви. У Франції затримано танкер Boracay через невідповідності в документах щодо національної приналежності: військово-морські сили встановили, що судно, яке за останні 11 місяців змінювало назву п’ять разів, фактично йшло без прапора; капітана викликано до суду за невиконання вимог морської влади. Данія оголосила про посилені екоінспекції суден на якірній стоянці в Скагені та контроль викидів під час проходу мостом Великий Бельт для дотримання балтійських паливних норм.
ЄС паралельно готує 19-й пакет санкцій проти росії. Очікується, що він передбачатиме «чорні списки» для понад ста додаткових суден і цілитиме в НПЗ, трейдерів та нафтохімію в третіх країнах, зокрема в Китаї. Також розглядаються окремі тарифи на нафту, що надходить у блок трубопроводами, аби стимулювати Угорщину та Словаччину — останніх покупців російської сирої нафти в Європі — відмовитися від імпорту.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти