Вартість основних марок нафтопродуктів у роздрібній мережі зберігає потенціал подальшого зростання в діапазоні 1,25-1,7 грн/л. Про це йдеться у прес-релізі Консалтингової групи «А-95».
Розрахунок «А-95» ґрунтується на вивченні динаміки зростання цін на світовому ринку і на внутрішньому гуртовому ринку України з листопада 2020 року, коли світові ціни на нафту й нафтопродукти почали зростання з позначки $37/бар..
Відзначається, що станом на 4 березня 2021 року зростання цін на ринку Північно-Західної Європи склало:
Тим часом за аналогічний період в Україні темпи зростання були такими:
«Ми спостерігаємо істотне випередження темпів зростання закупівельних цін, жорстко прив'язаних до світових, над підвищенням цінників на АЗС. Це говорить про те, що є значний потенціал зростання. Для бензину він становить близько 1,70 грн/л, на дизпаливо 1,25 грн/л», – каже Сергій Куюн, директор Консалтингової групи «А-95».
На подальше зростання цін у роздрібній мережі вказує і відставання від динаміки підвищення цін на європейських АЗС. З листопада по березень середнє зростання цін у Німеччині, Іспанії, Італії, Литві, Польщі, Румунії й Франції на бензин і дизпальне склало відповідно 27,7% і 33,8%. В Україні з урахуванням валютних коливань цей показник склав 25,4% і 22,7%.
На думку експертів «А-95», крім уже наявного потенціалу для зростання цін є передумови для подальшого ралі. Основним чинником є збереження високих цін на нафту в світі й прогнози щодо подальшого зростання в зв'язку з продовженням домовленості найбільших нафтовидобувних країн про подальше обмеження виробництва сировини.
«В Україні цінова пружина стискалася три місяці через знижене споживання і високі постачання палива під час січневих свят, локдаун і подальші погодні умови. Тепер ця пружина швидко розпрямляється в міру відновлення запасів і зростання цін на нафту», – зазначає Сергій Куюн.
До числа амортизаторів зростання цін в Україні експерт також відносить зростаючий обсяг тіньового паливного ринку, який за рахунок несплати податків має змогу не помічати повною мірою змін зовнішньої кон'юнктури.
Раніше повідомлялося, що в Україні спостерігається стрімке розширення тіньового ринку нафтопродуктів, що проявляється як у зростаючих обсягах виробництва на міні-НПЗ, так і в поновленні діяльності нелегальних заправних станцій.
Консалтингова група «А-95» оцінює сукупні втрати бюджету від діяльності нелегального сегмента паливного ринку за 9 місяців 2020 року в суму від 9 до 15 млрд грн. При цьому найбільша частка нелегальної реалізації пального була властива скрапленому газу – 35% (524 тис. т) і дизельному пальному – 19% (1 млн. т).
Згідно з дослідженням «А-95», в 2020 р. в Україні працювало 24 підприємства з виробництва палива з місячним обсягом перероблення 30-35 тис. т. Вони виробляли товарні нафтопродукти класів Євро-3 і Євро-4, але щоб уникнути сплати акцизного збору, маркували свою продукцію як розчинники, сольвенти, абсорбенти, легку фракцію, лігроїново-газойлеву фракцію та інші безакцизні позиції.
У січні 2021 р. стало відомо про потужний канал постачань в Україну безакцизних компонентів для виробництва моторних палив на основі МТБЕ і метанолу як розчинників (код 3814009090). Одержувачами цієї продукції стали роздрібні мережі або міні-НПЗ: група «БРСМ-Нафта» (2,51 тис. т) і харківська компанія «Пром Хім» (2,38 тис. т), що відправляє частину ввезених розчинників на міні-НПЗ в Мерефі (Харківська область), де закуповує пальне мережа Motto. Серед імпортерів розчинників також слід виділити ТОВ «Термінал», яке в січні ввезло 190 т.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти