У початок
Игорь Еремеев: «Укртранснафта» за несколько лет полностью уничтожила систему транзита нефти»

Игорь Еремеев: «Укртранснафта» за несколько лет полностью уничтожила систему транзита нефти»

Совладелец группы «Континиум», народный депутат Игорь Еремеев в интервью «Украинской правде» изложил свою позицию по инициативе «Укртранснафты», предлагающей вытеснить из нефтепроводов 1,355 млн т технологической нефти для переработки на Кременчугском НПЗ, и ее возможным последствиям для нефтетранспортной и нефтеперерабатывающей отрасли страны.

 

- Зараз відбувається інформаційна війна між двома учасниками ринку. З одного боку ви, з іншого - Ігор Коломойський. А боротьба точиться навколо так званої технічної нафти, яка зберігається в системі державних нафтопроводів «Укртранснафта». В чому суть конфлікту?

- Ми не займаємося інформаційними війнами. Я завжди займав позицію, яка дає можливість розвиватися ринку нафтопродуктів. І тому я маю свою позицію стосовно викачки так званої технічної нафти із «Транснафти».

- Навколо чого йде боротьба?

- Щоб пояснити ситуацію, треба зробити певний екскурс в історію і зрозуміти, що таке за організація «Транснафта». В державі Україна є транспортна система газопроводів, є транспортна система нафтопроводів і була колись транспортна система нафтопродуктів. І кожна з цих систем – це є надбання українського народу. І «Транснафта» – це не менш потужний орган, ніж транзитна газова труба, яка йде через Україну. «Транснафта» також повинна бути прибутковою, бо дає транзит нафти через територію країни і дає можливість забезпечити нафтопереробні заводи сировиною.

Треба повернутися на декілька років назад. Ми дуже часто чуємо фрази «проблема з українською переробкою нафти», «у нас не вистачає нафтопродуктів» і так далі.

Пік переробки нафти в нафтопродукти на території України – це 2007 р., коли працювали всі нафтопереробні заводи. Ми в тому році переробили, якщо не помиляюся, 12,8 млн т нафти. Як сформувалась ця переробка? Кременчуцький нафтопереробний завод – 5 620 тис. т, Лисичанський нафтопереробний – 5 651 тис. т, Одеський – 920 тис. т і так далі.

Але в 2008 р. переробка нафти різко зменшилася. Бо в 2008 р. знизилась переробка нафти в 2 рази на Кременчуцькому нафтопереробному після того, як звідти по зрозумілій причині вивели акціонерів-татарів.

- Не кажіть загадками, бо читачі не поінформовані в деталі. Отже, чому з Кременчука вивели татарів?

- Є модне словосполучення «рейдерська атака». Тобто татари були виштовхані з Кременчуцького НПЗ, після чого був введений мораторій з російської сторони на поставку нафти.

- Чому ви не хочете називати прізвище Коломойського, який не приховує, що фактично став новим власником Кременчуцького НПЗ?

- Я просто констатую, що Кременчуцький НПЗ переходить під контроль нової структури, і татари перестають поставляти туди нафту. Після чого частина ресурсів, яка видобувалась на території України «Укрнафтою» (компанія, де контрольний пакет має держава, але Коломойський контролює менеджмент - УП), переводиться на Кременчук.

В 2009 р. на державну компанію «УкрТрансНафта» приходить новий керівник – Олександр Лазорко (висуванець Коломойського – УП).

У кінці 2009 – на початку 2010 р. приходить нова ідея керівництву «Транснафти» – що треба розвернути трубу Броди—Одеса начебто з метою почати поставляти азербайджанську нафту на Європу.

- Ну, трубу пустили в плановому режимі з Одеси на Броди...

- Так, до того вона працювала з Бродів на Одесу і забезпечувала 2,4-2,8 млн т «лукойлівської» нафти на Одеський НПЗ. Але тепер «ЛУКОЙЛу» було запропоновано поставляти нафту для свого заводу через порт Одеса, що є набагато дорожче, а найголовніше – через перевалки, які належать відповідним структурам...

- «Привату»?

- ...Відповідно, «ЛУКОЙЛ» сказав: «Мені це економічно невигідно», і вони відмовилися від поставки нафти таким методом. І в 2010 р. «лукойлівський» завод у Одесі зменшує переробку, а в 2011 повністю зупиняється.

- Тобто ще до появи Курченка і до «Лівели», які без мита ввозили готовий бензин і вбивали переробку?

- Звичайно.

- А чому керівництво України дозволило розвернути трубу БродиОдеса?

- Тому що лобіювалися певні інтереси. І кожний раз політичне загострення між Росією та Україною можна використовувати для своїх економічних інтересів.

- Тобто Ющенка використали втемну?

- Знаєте, Ющенко – романтик, і йому можна було розказати про постачання азербайджанської нафту на Європу, і що вона буде перероблятися на Надвірній і Дрогобичі, наприклад, не розуміючи, що високоякісна легка азербайджанська нафта не може перероблятися на допотопних нафтопереробних заводах.

- Ви ж були власником заводу в Дрогобичі й знаєте, в якому стані перебував цей завод?

- Так, ми продали його в 2004-2005 р. групі «Приват». Ми прийняли рішення, що краще комусь одному бути власником, щоб не було суперечок між акціонерами. Там глибина переробки 50%, і буде за будь-яких обставин збитково переробляти там таку дорогу високоякісну нафту, як азербайджанська.

- Коли трубу розвернули з Одеси в Броди, що почалося далі?

- Коли розвернули трубу, російська нафта перестала по ній рухатись. Тобто зупинилися транзит російської нафти – а це мільйони тон – плюс поставка на «лукойлівський» завод, а це два з гаком мільйони тон. Так ми втратили ще один нафтопереробний завод. Кременчук уже на той момент не переробляв російської нафти, тільки українську, тобто обсяги, менші майже в два рази.

У 2012 р. зрозуміли, що ідея поставки азербайджанської нафти і на Кременчук теж фікція, тому що азербайджанська нафта дуже дорога. Відповідно зупиняється поставка азербайджанської нафти, і в 2012 р. ми отримуємо нуль переробки в Одесі, нуль в Дрогобичі, фактично нуль в Надвірній. Переробляємо в Лисичанську 800 тис. т і в Кременчуці 3 млн т.

А з 2012 р. на 2013 вже зупиняється Лисичанський НПЗ і лишається тільки один – Кременчук, на який іде вся українська нафта, яка видобувається «Укрнафтою». Ідея з поставкою азербайджанської нафти, яку вигадала «Транснафта» – це була фікція, в результаті якої зникли всі конкуренти в нафтопереробці.

І на сьогоднішній день ми маємо один працюючий нафтопереробний завод. «Транснафта» за декілька років повністю знищила систему транзиту нафти

- А хто керував «Транснафтою»?

- Олександр Лазорко.

- Тобто він не втратив посаду при Януковичі? Як він зміг зберегти посаду при Януковичі, якщо поміняли керівників по всій вертикалі аж до ЖЕКів?

- Це таємниця. Напевно він унікальний в цьому відношенні менеджер.

- Як пов'язаний Лазорко з «Приватом»?

- Це їх представник. В результаті до 2013 р. всі нафтопереробні заводи зупинені і працює лише один, і на ньому переробляється лише одна українська нафта.

- Але до цього призвела не тільки «Транснафта», але й спочатку «Лівела», а потім Курченко, які завозили бензин без мита і робили переробку конкурентоздатною. Тобто не можна Коломойського звинувачувати в цьому.

- Я не звинувачую Коломойського. Я кажу, що були зроблені певні дії. Що стосується «Лівели» або того ж самого Курченка. Однозначно ринок нафтопродуктів дуже чутливий до будь-якої можливості продавати нафтопродукт без сплати акцизу або ПДВ.

Тонна готового нафтопродукту коштує приблизно $1 тис. Акциз і податок складають $300-400. А заробіток на тоні нафтопродукту – приблизно $50-60, у виняткових випадках - $100. Тобто лише 7-8% рентабельності, а акциз і ПДВ складає майже 40% рентабельності. Якщо одна компанія не платить акциз, вона повністю нищить ринок.

І зрозуміло, що «Лівела» або Курченко – це були додаткові фактори. Але ми говоримо, що вже в 2013 р. були зупинені всі заводи, до того, як з'явився Курченко в 2013 р.

До речі, коли були зупинені нафтопереробні заводи, то було легше вводити схеми того ж самого Курченка. Бо є нафтопереробники, вони разом виступають проти схеми, вони борються. Але коли вже заводи зупинені, то нема кому боротися.

- Що відбувається зараз?

- Спроби викачати технічну нафту з «УкрТрансНафти». Вони були неодноразові.

«Транснафта» – це структура, в якій завжди є так звана технічна нафта, бо нею повинні постійно бути закачані всі труби. Об'єм технічної нафти сьогодні повинен бути близько 1,3-1,4 млн т.

Якщо з «Транснафти» викачати нафту і заповнити труби водним або азотно-водним розчином під приводом консервації, то я можу навести два приклади. Коли збудували трубопровід Одеса—Броди, Україні важко було знайти кошти, щоб наповнити цю трубу. Треба було виділити $200 чи $300 млн. А тепер другий приклад. Раніше в Радянському Союзі була система продуктопроводів, де проходили нафтопродукти. В час, коли формувалася Україна як незалежна, з цих продуктопроводів викрали весь нафтопродукт і їх заповнили водою. Знайдіть мені сьогодні хоч один законсервований і збережений продуктопровід, який був в системі. Він весь згнив і зник, його не існує.

Бо коли заповнюєш водою, вже ніхто не буде дивитися за технічним станом, за консервантом, за ізоляцією, за статичним електричним струмом. Я готовий заявити будь-де, що якщо уряд прийме рішення викачати нафту із системи «Транснафти», ми раз і назавжди забудемо, що можемо виконувати транзитні функції.

 

КЕРІВНИЦТВО «УКРТРАНСНАФТИ» ЗНИЩУЄ КОМПАНІЮ

- Але у вас є теж свій особистий інтерес. Ви володієте Херсонським нафтопереробним заводом, хочете його запустити і не хочете, щоб відгалуження нафтопроводу до Херсонського НПЗ було відрізано.

- У мене є інтерес, щоб у цій державі була нафтопереробка. Але якщо ми хочемо, щоб сюди прийшов інвестор і зробив реконструкцію з глибиною 98%, як має кожна нормальна європейська держава, то ми не можемо знищувати систему «Транснафти». А поки ж є ідея з метою забезпечення української армії нафтопродуктами викачати з системи «Транснафти» нафту і переробити її на одному вітчизняному нафтопереробному заводі.

- На Кременчуцькому заводі Коломойського?

- Так.

- А хто буде власником цих нафтопродуктів?

- Це теж питання. Почитаєте документи: ціна технічної нафти в нафтопроводах не переоцінювалася багато років. Вона сьогодні смішна, це порядку 700-800 грн/т. А реальна ціна $780/т, при нинішньому курсі. Різниця складає під 10 млрд грн на 1 млн т технічної нафти.

- Тобто фактично мова йде про те, що Коломойський хоче забрати нафту вартістю 1 мільярд доларів?

- Якщо «Транснафта» викачала з системи нафту і віддала на переробку, то вона повинна за це отримати кошти. Вона отримає кошти по якій ціні? По балансовій вартості.

- А чому не ринковій?

- Якщо тільки буде ринкова, тоді ніхто ніколи не захоче викачувати нафту.

- А в чому інтерес Коломойського в цьому проекті?

- Балансова вартість – 700 грн, а ринкова ціна – $780. В листі керівника «Транснафти» Лазорка на уряд написано, що технічна нафта буде перероблена на вітчизняному нафтопереробному заводі і по ринковій вартості продана. Я вважаю, що на сьогоднішній день «Транснафта» ціленаправлено робить дії для того, щоб в Україні не було такої компанії.

- Чи почалася вже відкачка технічної нафти?

- Я знаю точно, що декілька тижнів тому була спроба викачати нафту в Снігурівці – це точка переходу нафтопроводу Кременчук—Одеса на Херсонський нафтопереробний завод. Відповідно, на цій ділянці зберігається 40 тис. т нафти. І в ніч з п’ятниці на суботу була спроба підключитися до системи «Транснафти» і перекачати нафту в термінали.

В результаті викачали 25 чи 26 тис. т. Була відкрита кримінальна справа, були залучені правоохоронці для того, щоб зупинити цей процес. Я декілька разів розмовляв з міністром Проданом. Він також запевнив мене, що без рішення уряду ніхто нафту викачувати з системи «Транснафти» не буде. Але через добу ми тільки дізналися, що була така спроба.

- Можливо, проблема в тому, що у вас конфлікт із Коломойським за цю нафту. І викачати хотіли її також ви?

- Це нафта, яка належала Херсонському нафтопереробному заводу. І ми не даємо її викачати, тому що ми розуміємо – в іншому разі трубопровід просто зникне. Я точно знаю, що є рішення суду, і ні в якому разі цю нафту не можна викачувати.

- Там 40 тис. т, різниця складає $900. Фактично ви змагаєтеся з Коломойським за $40 млн. І ви, декларуючи загальнодержавні інтереси, все одно виходите з приватних, тому що ви претендуєте на цю нафту так само, як і Коломойський.

- Ні, ні, ні. Я за будь-яких обставин завжди виходжу з державних інтересів. Тому що я готовий доводити де завгодно, що викачувати нафту з системи «Транснафти» – це злочин перед державою.

- Я можу поставити себе на місце Коломойського. Він заправив військову техніку, вона поїхала на полігон. І потім він, можливо, має право сказати: «Тепер компенсуйте мені ці видатки через цю схему»?

- Якщо хтось каже, що він допоміг армії, то це його особиста дія. Він має право її зробити з особистого прибутку або дивідендів. Наша фракція зібрала 16 млн грн і також видала на українську армію. Тільки не з «Укрнафти», а власних коштів.

- На яку суму він заправив військову техніку?

- Якщо не помиляюсь, 180 млн грн.

- А ціна питання в «Транснафті» скільки складає?

- 10 млрд, якщо нафта буде продана по балансовій вартості.

- Але зрештою це теж впирається у ваш бізнес. Щоб у читачів не було уявлення, що одна сторона права, а інша – ні.

- Мені не соромно говорити, що я хочу зробити реконструкцію Херсонського нафтопереробного заводу. Ми зробили проект, заплатили за ліцензії. В умовах такої глибокої кризи залучити іноземні кошти для реконструкції дуже складно. Але при знищеній системі «Транснафти» взагалі без шансів побудувати жодний нафтопереробний завод.

- А ви вже знайшли партнера? Ним буде Фірташ?

- Ми не домовилися з Фірташем, але розмови такі велися. І вони б, напевно, зараз велися, якби його не арештували.

- Ваша фракція не завжди голосує тепер за рішення уряду і Турчинов через це часто нервує. Це є шантажем, щоб рішення по технічній нафті не було прийнято?

- Ми готові голосувати за всі законопроекти, але без пакетів, а голосувати так, як і повинно бути, один за одним. Сьогодні часто саме депутатські законопроекти виписуються під конкретних депутатів. І ми не будемо ці законопроекти підтримувати.

- Виходить, що Майдан був, люди загинули, а корупція триває й далі?

- От я би не хотів, щоб ми так відсікали. Питання корупції – це питання не тільки України, це питання сьогоднішньої цивілізації. І в Європі або в Америці також є корупція. Питання – який рівень корупції і чи створюється система боротьби. Я хочу вірити, що все-таки чиновники і влада зробили певні висновки.

- Ваші менеджери тепер отримують підписи без хабара?

- Я поки що не чув цих випадків. Поки що до мене ніхто не прийшов і не сказав: «Ігор Миронович, з нас вимагають хабара».

- Наскільки Яценюк чутливий до ваших рекомендацій?

- Мені Арсеній Петрович імпонує як прем’єр-міністр. Перед тим, як прийняти рішення йти в коаліцію, ми з ним сиділи розмовляли десь до третьої ночі у кабінеті Верховної Ради. Ми спілкувалися про те, які будуть принципи в коаліції. І сьогодні, наприклад, ми пропонуємо розробити закон про електронні торги на всі енергоносії в Україні. Що це означає? Є споживач, який використовує, є продавець, який виробляє. Є біржа, де один продає, а другий купує – публічна, яка дає можливість це зробити, ось і все.

- Але ви при Януковичі теж непогано жили. Ви були одним із головних постачальників «Укрзалізниці» нафтопродуктами.

- Ми були постачальниками «Укрзалізниці» до Януковича. Коли прийшов Янукович, ми декілька місяців не поставляли, тому що нове керівництво вивчало нас. Можливість поставляти на «Укрзалізницю» – це не таке легке питання. Наприклад, я сьогодні вранці мав розмову стосовно поставки на «Укрзалізницю». По-перше, нафтопродукти на «Укрзалізницю» поставляються з відтермінуванням платежів 45-60 днів. Коли такі терміни розрахунків і коли нестабільний курс, і коли рухається котування нафти, це завжди ризики.

Дуже багато компаній цього робити не хоче і ловлять момент. Вони хочуть мати контракт, і коли їм вигідно, вони поставляють, коли не вигідно – не поставляють. Чому з нашою структурою «Укрзалізниця» працює вже не перший рік? Тільки з однієї причини – ми не ловимо моменти. Ми поставляємо монотонно і постійно.

- Якби ви не отримували прибуток, ви би просто не працювали!

- Пам'ятаєте, колись була історія про відкриття кримінальної справи Хорошковським, і у нас в офісі були обшуки? І коли ми підняли цифри і показали, що ми поставили в тому році 370 тис. т на «Укрзалізницю» і заробили аж цілих $50 чи $60 тис., то Хорошковський, будучи керівником СБУ, дивився на мене і не міг зрозуміти. А в той рік були дуже сильні коливання Platts (біржова вартість нафти – УП). Platts за місяць мінявся більше ніж на $60, і цей прибуток просто згорає.

Але ми хотіли довести «Укрзалізниці», що ми порядний постачальник, який не буде вибирати моменти, а буде допомагати «Укрзалізниці» в будь-який момент. Наприклад, можу сказати, що сьогодні ми поставляємо дизельне пальне зі збитком 2 грн на кожному кілограмі. В цьому році ще жодна тонна на була поставлена, щоб на ній можна було заробити.

- Ви розумієте, що відбувається з курсом гривні?

- Я вважаю, що сьогодні є спекуляція з курсом певними групами банків, які притримують продаж валюти і скуповують надлишкову валюту на ринку. І сьогодні задача уряду – зупинити цю спекуляцію.

- І який буде реальний курс по року?

- Я вважаю, що якби все було нормально і ми отримали підтримку Міжнародного валютного фонду, курс повинен опуститися десь до рівня 10,5 грн/$1.

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти