- Сергій Куюн, Наталя Курган, Консалтингова група «А-95»
Продаж бензину з октановим числом 98 й вище наразі виглядає як екзотика. Адже, здавалося б, основні споживачі передислокувались у батальйони «Монако», «Відень» та інші. Детальне вивчення цього специфічного сегменту ринку показує, на перший погляд, дуже дивну картину: постачання «дев’яносто восьмого» зростає, а споживання тупцює на місці. Як таке може бути, читайте у нашому матеріалі про цю невеличку, але цікаву ділянку конкурентної боротьби.
Довідка. Що це таке?
Бензин А-98/100 – високооктанове пальне з високим ступенем стиснення. Виробництво цих бензинів – технологічно складний і затратний процес. Їх основа – якісний бензин марок А-92 та А-95, який є сумішшю високооктанових компонентів вторинних процесів переробки: ізомеризації, риформінгу, крекінгу, алкілювання тощо. Для отримання високооктанового пального у товарний бензин у певній кількості додають кисневмісні компоненти (спирти або ефіри).
А-98/100 переважно використовується в автомобілях з двигуном, який має підвищений ступінь стиснення (12-14). Можливість використання бензину з октановим числом (ОЧ) 98 і більше повинно бути вказано в інструкції з експлуатації автомобіля.
Завдяки високим антидетонаційним властивостям (чим вище октанове число, тим більша стійкість до детонації) бензин підвищує потужність роботи двигуна й покращує динаміку розгону, знижуючи рівень вібрації й шуму.
Найпоширеніші марки авто, що використовують високооктановий бензин, – Audi A8, Mercedes-Benz S-Class, Subaru WRX STI, Nissan GT-R, BMW M3, Porsche 911, BMW M2 Competition та інші. Також його можуть споживати й більш «бюджетні» автомобілі, наприклад, Audi А6, Skoda Superb, Nissan Juke Nismo тощо.
За 9 місяців 2023 року імпорт бензину з октановим числом 98 і вище становив 20,7 тис. тонн. З одного боку, це лише 2% від розрахункового балансу ринку. Цікаво те, що цей сегмент ринку має динаміку зростання на 20% порівняно із «довоєнним» 2021 роком, тоді як загальний ринок бензинів, за результатами 2023 року, найімовірніше, покаже зниження порівняно з 2021-им на 10%. Тим часом, не поспішатимемо з висновками, бо, як з’ясувалося, тут є важливі нюанси.
Звідки дровцята?
Більш зрозуміла картина світу в частині зміни джерел постачання цього продукту. До 2022 року майже 70% високооктанового пального імпортували з білоруського Мозиря. Решта припадала на першопрохідця українського ринку – литовський НПЗ «Мажейкю нафта» (зараз Orlen Lietuva – ek).
У лютому 2022 року 98-й бензин почали виробляти на «Укртатнафті», але програма згорнулась разом із підприємством навесні 2022 року…
2023-го року постачання 98-го диверсифікувалось, як і решти марок нафтопродуктів. Майже весь обсяг заходить автомобільним транспортом через західний кордон. Незначна частина – 3% – через південний.
До польського кордону високооктанове пальне долає довгий шлях залежно від країни-виробника: морським транспортом до європейського порту, а звідти – автомобілями в Україну.
Високооктанове пальне виробляють не на всіх нафтопереробних заводах (НПЗ), тому їхнє коло дуже обмежене. Компанії неохоче діляться інформацією щодо постачальників ресурсу. Відомо, що найбільший імпортер – UPG – везе основний обсяг з Нідерландів водою до свого терміналу у польському Щецині, а звідти – бензовозами в Україну.
«Оскільки обсяги споживання цієї марки порівняно невеликі, а везти її доводиться морем відповідними партіями, ми виділили окремий резервуар на терміналі, звідки налагодили оперативне постачання бензовозами», – каже представник UPG.
Orlen Lietuva зберігає за собою найбільшу кількість українських поціновувачів. Цей продукт імпортують KLO, Grand Petrol, BVS, Neftek та інші.
Останнім часом популярнішим стає бензин із Німеччини, який купують Avtotrans і, знову ж таки, UPG.
Трапляються у цій сфері й новинки. Наприклад, WOG і SOCAR 2023 року імпортували продукт «крафтового» польського виробника Warter Fuels. Він випускає алкілатний бензин, що зокрема використовується у авіації й швидкісних болідах.
У вересні WOG диверсифікував постачання, розпочавши закупівлі німецького бензину в UNIMOT і уклавши прямий контракт із румунським НПЗ OMV.
Зі слів співрозмовника в одній із паливних компаній, аби обрати постачальника, довелося протестувати багато зразків. Основні маркери – показники детонаційної стійкості за моторним і дослідним методами.
«Нарешті знайшли постачальника, у якого показники стовідсотково відповідають нормам», – зазначили в мережі.
«Якщо казати про критерії вибору постачальника й самого нафтопродукту, то спочатку наші спеціалісти перевіряють усі показники якості на відповідність продукту вимогам нормативних документів. Якщо він відповідає цим критеріям, перевага надається показнику «детонаційна стійкість» – октанове число за дослідним методом має бути більше 100 одиниць, збалансованому фракційному складу (оптимальний вміст легких, середніх і важких вуглеводнів) й показникові «вміст ароматичних вуглеводнів» (обираємо нафтопродукт із мінімальним значенням)», – розповіли у WOG, яка реалізує марку А100.
Загалом для А-98/100 важлива відсутність спиртовмісних компонентів, які переважно використовуються у бензині А-95. Це має бути «безалкогольний» бензин, в якому октан досягається додаванням алкілату й ізомерізату. Це зокрема продовжує терміни зберігання, що критично для цієї марки з невеликою реалізацією.
Гіганти наноринку
Мабуть, найцікавіше – це склад постачальників високооктану. Та насправді ситуація досить проста: є UPG – і є решта. Такою вона була 2021 року, такою залишається й нині.
За наявними даними, 2021 року UPG освоїла майже 11 тис. т, або 42% ринку. Справжній тріумф спостерігався торік, коли із загального імпорту обсягом 12 тис. т UPG продала 9 тис. т (75%).
І якщо у трагічному 22-му багатьом було не до 98-го, то цього року все більше мереж почало повертатися до повноцінного формату постачань. За 9 місяців 2023 року на мережу Володимира Петренка припадає майже 70% імпорту, або 14 тис. т.
Вочевидь, компанія успіхом у цій ніші завдячує нестандартній ціновій політиці, яка викликає нерозуміння й невдоволення колег на ринку (про це ще поговоримо нижче). Та великий обсяг імпорту 98/100 у UPG зумовлений не тільки прямими продажами.
Тут потрібно звернути увагу на фірмову марку upg95, яка, на відміну від конкурентів, – не бензин з миючою присадкою. Її виготовляють шляхом додавання бензину А-98/100 у стандартний А-95 задля підвищення октанового числа до 96-97 одиниць. Скільки 98-го йде у «п’ятірку», в компанії не кажуть, але, за нашими оцінками, це третина обсягів.
Відповідно до цієї оцінки, чисті продажі марки А-98/100 на UPG у січні-вересні 2023 року становлять орієнтовно 9,3 тис. т. Виходячи з цього, можна прогнозувати, що у поточному році обсяг ринку цієї марки становитиме близько 22,2 тис. т, що майже дорівнює рівню 2021 року. Що, треба визнати, теж досить непоганий результат.
Іншим висновком є те, що UPG зберігає обсяги високооктану на рівні 2021 року. І це певним чином можна вважати досягненням.
Наприклад, друга сходинка рейтингу – Socar – провалилась порівняно з 2021 роком приблизно у 2,5 раза. Можна припустити, що основні споживачі цієї екзотичної марки були у столиці, звідки багато «мажорного» транспорту виїхало за кордон. Крім того, не доводиться виключати, що за цей час дехто розсмакував «соточку» на тій же UPG, яка торгує значно дешевше.
Менш трагічно, на 37%, просіла невеличка столична мережа Grand Petrol, більш відома за своєю попередньою назвою «Укравто». Починала вона як представництво міжнародного нафтогазового гіганта BP й була острівцем якісного пального на дикому ринку кінця 90-х – початку «нульових», коли на заправках дозволялась реалізація дизелю з сіркою 0,5%. Не буде перебільшенням сказати, що саме завдяки цьому вона змогла абсорбувати на себе поціновувачів якісного пального й, віддамо їй належне, зберегти їх попри вихід BP з України і зміну бренду.
Схоже, що вдалося втримати свого споживача мережі WOG, хоча з огляду на її масштаб цифра у 1,75 тис. т за 9 місяців 2023 року – це мізерний сегмент її бізнесу, який щодня качає понад 2 тис. т пального всіх марок.
Мабуть, це найкраще пояснення того, чому бензин А-98/100 досить екзотичний і чому лише одиниці наважуються на його продаж.
«У 2009-2010 роках ми відмовилися від цього продукту через незначний попит і значні фінансові вкладення в його реалізацію. Наразі повертатися до нього не плануємо, віддаючи перевагу розвитку сервісу для електрокарів», – зазначили в прес-службі ОККО.
* – дані за січень-вересень 2023 року
Сотий звучить гордо!
Конкуренція в українському паливному ритейлі безпрецедентна, що зайвий раз доводить і боротьба у вузькому «високооктановому» сегменті. У боротьбі за споживача все більше мереж швидко перескочили зі стандартної марки А-98 на А-100. У країні, де всі чимось міряються, 100-тий однозначно виглядає крутішим, ніж 98-мий. Та є і чисто технічні моменти.
«Відмінністю А-98 й А-100 є показники моторного і дослідного методу оцінки детонаційної стійкості. Для 98-го бензину вони повинні становити 88 і 98, для 100-го – 90 і 100 відповідно», – розповів експерт з якості палива Олександр Лютий.
З його слів, в Україні продаж А-98 регламентується на законодавчому рівні Технічним регламентом щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, тоді як бензин А-100 ніяк не регламентований.
«100-тий бензин компанії сертифікують за власними технічними умовами як продукт, кращий за показниками, ніж 98-мий», – пояснив Олександр Лютий. Найбільш поширена практика «покращення» – додавання миючої присадки.
Мають місце й суто маркетингові фокуси, коли бензину А-98 завдяки технічним умовам присвоюється назва, яка містить цифру 100. Задум зрозумілий.
Згідно з документами, бензин з октаном 100 й вище завозили компанії UPG (майже 90% від загального імпорту компанії), WOG (100%) і Socar (60%).
Та це ще не все. Під час підготовки матеріалу один із продавців високооктану повідомив, що провадить перемовини з виробником про постачання бензину з октаном… 102. Хто більше?!
Увага на Київ
Через невеликий попит роздрібні мережі переважно реалізують А-98/100 не на всіх своїх АЗС (див. діаграму).
– згідно з даними, отриманими з офіційних джерел компаній
Лише Grand Petrol і одеський «Катрал» мають 100% покриття. Серед великих мереж вирізняється UPG, що має «сотий» на всіх нових АЗС.
«У кожному, навіть провінційному регіоні, є споживачі такого бензину, ми даємо їм таку можливість», – відповіли у UPG на питання enkorr про доцільність продажу преміального продукту в районних центрах.
Ще одним «масовим» гравцем на цьому ринку несподівано стала мережа Shell, яка восени цього року запустила торгівлю фірмовим Shell V-Power Racing 100 одразу на 74-х своїх комплексах по всій країні.
Більшість станцій з А-98/100 розташовано у столиці й на її околицях. Далі з великим відривом ідуть обласні центри – Одеса, Харків, Дніпро й Львів. Наприклад, в останньому високооктан продають лише 3 станції.
Щодо цінової політики, то вона важко піддається аналізу. Якщо за масовими марками пального ринок має орієнтири у вигляді мереж ОККО/WOG, то щодо А-98/100 спостерігається повна демократія. Притому зазначимо, що на цьому ринку немає маргиналів на кшталт «БРСМ»/Avantage і подібних до них. У своїх стислих коментарях продавці високооктану теж не виказують єдиної системи ціноутворення.
Якщо у Львові всього три гравці, то максимальна ціна по країні начебто зрозуміла. На протилежному полюсі, в Києві, діапазон ціни наприкінці жовтня сягав майже 9 грн/л. Мінімальна ціна була у UPG (61,20 грн/л), максимальна — 69,99 грн/л — у Socar. Зазначимо, що до Великої війни саме UPG була основним подразником у цій царині, продаючи за цінами преміальних марок на ОККО/WOG.
станом на 30 жовтня 2023 року
Такий діапазон цін може бути підтвердженням непоганого запасу міцності маржі. Хоча, як свідчать розрахунки, у вересні-жовтні 2023 року вона коливалась у межах 6-19 грн/л. Очікувано найменшою маржа була у полтавчан з BVS й Autotrans (наприкінці жовтня вони утримували мінімальні ціни в країні), найвищою – у вже згаданих Neftek і Socar.
Що далі?
Зі слів учасників ринку, попит на високооктанове пальне зростає.
«Збільшується кількість елітних авто, що позитивно впливає на реалізацію високооктанового бензину на АЗС», – каже один з опитаних респондентів.
Він має рацію. Згідно з даними інформаційно-аналітичної групи AUTO-Consulting, кількість дорогих автомобілів (середньоринковою вартістю 375 мінімальних зарплат, а 2023 року це 2,512 млн грн), які оподатковуються транспортним податком, за останній рік зросла вдвічі порівняно з 2022-м, і на 37,8% — із 2021-м.
Найімовірніше, у цій статистиці й ховається відповідь на питання, чому обсяги реалізації А-98/100 2023 року не впали порівняно з 2021-м. А якщо уявити, яка кількість преміальних авто залишила країну, маємо всі підстави для прогнозування збільшення попиту у перспективі. Та навіть подвоєння ринку радикально ефективність цього специфічного бізнесу не змінить. З іншого боку, це не зовсім про гроші, адже, як колись казали, хороший понт – дорожчий за гроші.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти