Окремі компанії, які працюють на ринку Польщі, вже відмовилися від постачань скрапленого газу з росії, але багато хто досі купує там дешевше паливо
Gaspol – один із тих суб’єктів, які вирішили дерусифікувати свої постачання невдовзі після вторгнення росії в Україну. В компанії стверджують, що їй вдалося повністю замінити паливо зі сходу, зокрема завдяки збільшенню постачань від вітчизняних виробників і зі Швеції. Основний акціонер компанії, голландська компанія SHV Energy, що працює в 25 країнах, також відмовився від російського LPG (газу, найбільш відомого як автомобільне паливо).
За неофіційною інформацією DGP, на такий крок вирішила піти й інша велика компанія, що працює на польському ринку, – AmeriGas, «дочка» американської корпорації UGI, хоч компанія не оголошувала свого рішення громадськості.
Сильвестер Шмігель, президент Gaspol, зазначає, що польська промисловість LPG – завдяки місцевому виробництву, постачанням, наприклад, потягами з портів ARA (Амстердам–Роттердам–Антверпен) або морських терміналів у Гданську, Гдині й Щецині, повністю готова до блокування імпорту з росії.
«Ми вважаємо, що до нас мають долучитися всі суб’єкти, які до цього часу використовували російський СВГ», – каже він.
Шмігель наголошує, що польський ринок значимий з погляду російських виробників (за даними 2019 року сюди йшло майже 30% російського експорту), і його втрата буде болючою для москви.
Як пояснює Мацей Чиж, прес-секретар Gaspol, рішення керівництва ґрунтувалося на етичних, а також ділових міркуваннях, оскільки продовження імпорту зі сходу було б пов’язане з ризиком зривів своєчасних постачань. Компанії довелося враховувати витрати на зміну напрямку постачання й ризик «біполярності» ринку, коли, з одного боку, дешевий продукт з росії все ще був би доступним, а з іншого – окремі компанії перейшли б на більш дорогий аналог із західних джерел постачання. Тож, на думку представника Gaspol, ситуацію на ринку може виправити ембарго на енергоносії з росії й білорусі.
Частина скрапленого газу досі йде з росії
За визначенням DGP, деякі трейдери LPG все ще продовжують постачати газ з росії. Тільки через одну з торгових платформ Argus Open Market (AOM), яка обробляє близько третини російських постачань, переважно від місцевого нафтохімічного гіганта, що належить державі, концерну «Сибур», з початку війни в Україні польські компанії придбали майже 38 тис. т палива на понад $23 млн. Переважну більшість, а це понад 32 тис. т, придбано п'ятьма компаніями: Unimot, Barter, Bialchem, Polski Gaz і Solumus group. Однак у березні обсяг торгівлі, зареєстрований на платформі AOM, був нижчим, ніж у попередні місяці. Так, у лютому було продано понад 39 тис. т. СВГ, у березні – 32 тис. Тоді як у березні минулого року цей показник становив 45 тис. т.
У той час російський LPG був дешевшим, ніж газ, який доступний на західних ринках. Ринкові дані показують, що на піку різниця в ціні могла досягати майже $400 за тонну пропан-бутанової суміші.
Група Unimot за останні декілька тижнів була найбільшим покупцем російського LPG на платформі AOM (закупила понад 8 тис. тонн за середньою ціною $607,91 за тонну). У рамках реалізації умов злиття Orlen і Lotos, виданих Європейською комісією, ця компанія має незабаром придбати нові активи, зокрема у паливній логістиці (компанія «Лотос термінал»). Це гарантує, що «вона має диверсифіковані джерела постачань газу й імпортує цей продукт як зі сходу, так і з заходу».
«Попри це, Unimot постійно шукає нові альтернативні джерела постачання, щоб бути максимально незалежним від імпорту продукції зі Сходу», – повідомляє прес-служба групи.
Якуб Любінський, президент компанії Solumus, яка з 24 лютого придбала через платформу AOM близько 5 тис. тонн російського LPG, пояснює DGP, що повністю зупинити імпорт російського продукту «наразі дуже складно, якщо взагалі не неможливо».
Він підкреслив, що Solumus є стороною контрактів на продаж LPG, невиконання яких може призвести до високих договірних штрафів. Проте компанія поступово диверсифікує свої постачання й обмежує імпорт палива зі сходу, але це «досить складний і трудомісткий процес». Додатковою складністю є той факт, що компанія – невеликий гравець на ринку LPG і «на відміну від своїх конкурентів не має легкого джерела фінансування через приналежність до міжнародних концернів».
«Теза про те, що компанія отримала конкурентну перевагу за рахунок імпорту товарів зі сходу, абсолютно невиправдана. Важко говорити про конкурентну перевагу суб’єкта, чия частка на ринку є мінімальною щодо основних гравців», – стверджує Якуб Любінський.
PKN Orlen
Ми поцікавилися джерелами постачань і в PKN Orlen. За даними прес-служби, концерну вдалося скоротити частку росії в постачаннях LPG з приблизно 80%, які були три роки тому, до приблизно 30%.
«Ситуація на ринку динамічна», – каже Анджей Олеховський, генеральний директор Польської організації скрапленого газу (POGP). Він наголошує, що аналіз обсягів і величини імпортних потоків стане можливим через місяць, коли з’являться офіційні дані митних служб за І квартал 2022 року.
Кілька тижнів тому Українська асоціація скрапленого газу звернулася до британської групи Argus – власника газоторгової платформи – з проханням припинити торгівлю російським LPG. Як наголошується в листі на ім’я віце-президента групи Вільяма Гарвуда, кожен літр нафтопродукту, закуплений у росії й білорусі, «оплачується кров’ю невинних українців», які стали жертвами безпрецедентної військової агресії.
Польща – в основному завдяки широкому використанню автогазу – один із найбільших одержувачів LPG в Європі. Під час пандемії 2020 року, за даними POGP, споживання цього палива становило 2,34 млн тонн, а імпорт – 2,04 млн т. Вартість усього польського імпорту 2019 року оцінювалася в 845 млн євро. Проте, за словами представників галузі, вона може навіть подвоїтися через коливання цін на пальне, зафіксовані з минулого року. Ринок LPG у Польщі досить фрагментований. Ліцензії на торгівлю LPG мають понад 4,5 тис. юридичних осіб.
Джерело: GazetaPrawna.pl
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти